تعریف مارکتینگ یا بازاریابی

تعریف مارکتینگ یا بازاریابی

تعریف کلی بازاریابی یا مارکتینگ به دلیل تغییرات بسیار در دوره های مختلف دچار تحول و دگرگونی شده است. نخستین تعریف رسمی بازاریابی توسط انجمن اساتید بازاریابی آمریکا در سال 1935 ارائه شد:

” بازاریابی یا مارکتینگ Marketing شامل تمام فعالیت ها در قالب و فضای کسب و کاری است که کالا و خدمت را از تولید کننده به سمت مصرف کننده هدایت می کند.”

این تعریف به اوایل قرن بیستم برمی گردد، زمانی که بخش عمده بازار را کارخانه ها تشکیل می دادند و بعد از تولید محصول باید اقداماتی صورت می گرفت تا به سمت بازار هدایت شود. در حدود نیمه قرن و بعد در سال 1985 انجمن بازاریابی آمریکا تعریف دیگری را برای این مفهوم ارائه کرد:

” بازاریابی به مجموعه فرآیندهایی گفته می شود که با ایجاد ارزش و اطلاع رسانی درباره آن تا لحظه تحویل به مشتری را دربر می گیرد.”

همچنین در این تعریف بحث مدیریت ارتباط با مشتریان و فواید آن برای مجموعه بیشتر مورد توجه قرار گرفت. به این ترتیب 50 سال گذشت تا مفهوم ارزش و ارزش آفرینی در فضای مدیریت و بازاریابی جایگاه خود را بدست بیاورد. در این تعریف کلمه مشتری جایگزین مصرف کننده شد و ارتباط با مشتری به عنوان جزیی مهم از این تعریف درنظر گرفته شد.

در سال 2004 به تعریف کلی، کلمه ایده و قیمت گذاری نیز اضافه شد. بنابراین بازاریابی به مجموعه فرآیندها و برنامه ریزی ها از زمان شکل گیری، قیمت گذاری و ترویج و توزیع ایده گفته می شود تا کالا و خدمت در اختیار مشتری قرار گرفته و اهداف فردی و سازمان تحقق یابد.

در ادامه و تا به امروز با توجه به گسترش فضای دیجیتال و تغییرات اساسی در کسب و کارها، بازاریابی و روش های آن دچار تغییرات عظیمی شده است. این تغییرات به حدی زیاد بوده که تعریف کلی این مفهوم را نیز دستخوش خود کرده باشد.

به این ترتیب اگر بخواهیم یک تعریف کلی برای بازاریابی یا مارکتینگ در نظر بگیریم می توان گفت: 

بازاریابی شامل مجموعه ای از نهادها، فعالیت ها و فرآیندهاست که به خلق ایده و تبادل آنها بین اقشار مختلف شامل مشتریان، کارفرماها، شرکا و در مقیاس بزرگتر جامعه می شود.

در تعاریف جدیدتر از مفهوم بازاریابی در کنار واژه کالا، “خدمت” هم دیده می شود. زیرا در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها در زمینه های مختلف ارائه خدمت مشغول به فعالیتند. همچنین اصطلاح پیشنهاد یا Offering دیگر مفهومی است که در این تعریف برای خود جایگاه پیدا کرده است. در واقع این اصطلاح به نحوی در برگیرنده ی دو واژه کالا و خدمت خواهد بود.

تعریف بازاریابی یا مارکتینگ کاتلر

فیلیچ کاتلر را می توان منبع و مرجع معتبر جهانی برای آموزش بازاریابی دانست. اگر می خواهید با مفاهیم بازاریابی بیشتر آشنا شوید، می توانید کتاب مدیریت بازاریابی او را مطالعه کنید. کاتلر بازاریابی را در قالب یک تعریف ساده آن را این طور بیان می کند: 

بازاریابی، دانش و هنر کشف، خلق و ارائه‌ی ارزش، با هدف تأمین نیازهای یک بازار هدف، هم‌زمان با کسب سود است. بازاریابی، نیازها و خواسته‌های تأمین نشده را تشخیص می‌دهد؛ بازارِ آن‌ ها را تعریف کرده، حجم این بازار را اندازه گیری و سود بالقوه‌اش را برآورد می‌کند. مشخص می‌کند که کدام بخش از بازار را می‌تواند بهتر تأمین کند؛ و سپس محصولات و خدمات مناسب را طراحی و ترویج می‌کند.

در دنیای امروزی شرکت ها و آژانس های مختلفی به صورت انحصاری در زمینه ی مارکتینگ مشغول به فعالیتند. آنها در قالب خدمات مختلف از جمله مشاوره در این زمینه مشغول فعالیت هستند. در حال حاضر اگر کسب و کارتان واحد مستقلی در زمینه بازاریابی در مجموعه خود ندارد، لازم است حداقل در قالب مشاوره با این گروه ها ارتباط گرفت. صرف تولید محصول یا ارائه خدمت نمی تواند برای کارآفرین موفقیت را به دنبال داشته باشد. بنابراین وی باید بتواند با امکاناتی که در دسترس دارد، در بازار برای خود سهمی بدست آورد.

 

پیشنهاد آیفوبلی :

تئوری دم دراز

مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

رمز موفقیت رولکس

0

دیدگاه شما

پانزده − هفت =

بدون دیدگاه