برندسازی یا برندینگ

برندسازی یا برندینگ

برندسازی یا برندینگ دغدغه ی بسیاری از کسب و کارهاست و امروزه خیلی درباره این مورد صحبت می شود. مفهوم برندسازی با برندینگ از لحاظ علمی و اجرایی با یکدیگر تفاوت هایی دارد اما معمولاً به اشتباه به جای هم استفاده می شوند. در این مقاله با برندسازی و راه های آن آشنا خواهیم شد.

تعریف برندسازی و برندینگ

برندسازی بیشتر با متمرکز شدن روی ایجاد و افزایش سطح آگاهی برند فعالیت خود را دنبال می کند و بواسطه برنامه های ترویجی و تبلیغاتی به ثمر می نشیند. طراحی هویت برند بخش اساسی این فرآیند محسوب می شود.
اما برندینگ به فرآیندی گفته می شود که در مجموع منجر به خلق ارزش مطلوب کسب و کار، برای مشتری است، تمام چیزهایی که مشتری در خصوص هویت تجاری شما، شامل حس، تجربه و تداعیات ذهنی باید بداند، شامل این مجموعه فعالیت ها می شود. 

برای ایجاد برند 8 ابزار در اختیار مدیران بازاریابی قرار داد تا از طریق آن با مشتریان ارتباط برقرار کرده و یک برند قوی در بازار بسازند:

  • تبلیغات
  • روابط عمومی
  • پیشبرد فروش
  • بازاریابی مستقیم
  • فروش شخصی
  • بسته بندی
  • رویدادها و اسپانسرینگ
  • خدمات مشتری

به این ترتیب با استفاده از این ابزارها مدیران بازاریابی می توانند برای برندینگ مسیر خود را در پیش بگیرند.

داشتن یک برند قدرتمند سبب می شود هزینه های یک شرکت به واسطه جلوگیری از سرمایه گذاری های نامناسب و بی هدف به طور کاملاً محسوسی کاهش پیدا کنند. سودآوری به واسطه جذب مشتریانی وفادار به طور چشم گیری افزایش پیدا می کند و از همه مهمتر برند یک شرکت تبدیل به دارایی ناملموس برای سازمان می شود که ارزش آن می تواند بیش از مجموع ارزش تمامی دارایی های فیزیکی آن سازمان باشد.

انواع برندسازی یا برندینگ 

تا به امروز دسته بندی های مختلفی برای این حوزه درنظر گرفته شده است. مهم ترین موارد این دسته بندی عبارتند از: 

  • برندسازی مشارکتی Co-Branding : مشارکت با برندی دیگر جهت دست­یابی به هدف
  • برندسازی دیجیتال : وب سایت، رسانه­ های اجتماعی، بهینه سازی موتور جستجو، استفاده از وب برای تجارت
  • برندسازی علّی : برندتان را با یک نیت خیر خواهانه همسو کنید؛ یا مسئولیت اجتماعی شرکت
  • برندسازی شخص Personal Branding : روش­ هر فرد برای ایجاد اعتبار و شهرت برای خودش

به این ترتیب برندسازی اگر به خوبی انجام شود می تواند در بسیاری از موارد از جمله فروش به شما کمک قابل توجهی کند.

پیشنهاد آیفوبلی:

چگونه برند شخصی خود را بسازیم؟

0

دیدگاه شما

چهار + بیست =

بدون دیدگاه