بازار هدف چیست؟

بازار هدف چیست؟

برای شروع یک کسب و کار یا رشد و ارتقای آن، شناخت بازار هدف Target Market جز اصلی ترین و مقدماتی ترین قدم ها به حساب می آید. بعد از شناسایی بازار تازه می توان شروع به هدف گذاری و تعیین استراتژی و کارهای لازم کرد. برای رشد و توسعه کسب و کار نیز شناخت دقیق از بازار هدف ضروری است. در این مقاله بازار هدف را مورد بررسی قرار می دهیم.

تعریف کلی بازار هدف Target Market

بسیاری از کسب و کارهای خانگی یا کوچک نوپا، صرف هزینه و زمان برای شناخت بازار هدف را امری اضافه دانسته و بدون درنظر گرفتن این موارد اقدام به کار و یا تولید محصول می کنند. به این ترتیب چون بازار خود را به درستی شناسایی نکرده اند، احتمال اینکه با شکست رو به رو شوند و یا نتوانند از تمام پتانسیل های موجود برای بهبود کار خود استفاده کنند زیاد است. 

اما منظور از بازار هدف چیست؟ و چگونه می توان اقدام به شناسایی آن کرد؟ به این ترتیب می توان گفت: بازار هدف گروه خاصی از مشتریان بالقوه است که کسب و کار باید بتواند برای کالا یا خدمت خود در آنها ایجاد نیاز کرده و خود را به آنها بشناساند. به بیان ساده تر، بازار هدف گروهی از افرادند که به احتمال بسیار زیاد خریدار محصول یا خدمت شما خواهند بود.

برای شناخت این گروه تحقیقات و برنامه ریزی های مبتنی بر هدف لازم است تا بتوانید اطلاعاتی درباره علایق، سلیقه، سرگرمی ها و نیاز مشتریان بدست آوردید. 

به منظور شناسایی مشتریان هدف و تمرکز بر آنها بازار هدف شما باید بتواند پاسخ گوی 4 سوال اصلی باشد:

  • چه کسی به محصول یا خدمت شما نیاز دارد؟

در این قسمت باید بتوان افرادی را که محصول یا خدمت ما را خریداری می کنند به طور کامل مشخص کرد. برای اینکار جزئیاتی از جمعیت نظیر سن، جنسیت، اندازه خانواده، سطح تحصیلات، وضعیت و نوع شغل و … باید مورد بررسی قرار بگیرد. این سوال از بُعد جمعیت شناختی مطرح می شود.

  • مشتریان شما کجا هستند؟ 

باید دانست که عموم مشتریان در کجا زندگی کرده و اطلاعاتی نظیر اندازه منطقه، موقعیت جغرافیایی، تراکم جمعیت، شرایط آب و هوایی و … بدست آورید. هر یک از این موارد می تواند بر کسب و کار شما تأثیرگذار باشد. این سوال از نظر جغرافیایی مطرح می شود.

  • چرا مشتریان محصول یا خدمت شما را انتخاب می کنند؟

این سوال برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شخصیت و سبک زندگی مشتریان مطرح می شود. به این ترتیب می توانید بفهمید که مشتریان تا چه اندازه از محصول شما خریداری می کنند. در چه بازه های زمانی می توان بیشتر فروخت. از طرفی دیگر مزیت رقابتی خود را نسبت به رقبا می توانید متوجه شوید. به این ترتیب می توان با طرح این سوال و جمع آوری اطلاعات لازم استراتژی هایی را برای وفاداری مشتری در نظر گرفت. این سوال از بُعد روانشناسی تحلیل های خود را انجام می دهد.

  • مشتریان شما چگونه رفتار می کنند؟

مشتریانی که محصول یا خدمتی را خریداری می کنند، در خود نسبت به آن احساس نیاز کرده اند. یک کسب و کار باید بداند که چگونه این نیاز در مشتری بوجود آمده و احساس شده است؟ مشتری برای خرید محصول چه مقدار اطلاعات لازم دارد؟ منابع اطلاعاتی مشتریان چیست؟ به این ترتیب رفتار مشتریان را باید مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

توجه داشته باشید که این سوالات برای جمع آوری اطلاعات کافی طرح شده و باید در روند پاسخ به آن باید دقیق عمل کرد. زیرا این اطلاعات مبنای عملکرد کسب و کار شما قرار خواهد گرفت. با طرح یک مثال سوالات مطرح شده را بررسی می کنیم:

فرض کنید می خواهید به عنوان یک کسب و کار خانگی، شیرینی پزی کنید: چه کسانی از شما خرید خواهند کرد؟ مشتریان شما کجا زندگی می کنند؟ چرا از شما خرید می کنند؟ رفتار مشتریان شما چگونه است؟

اغلب مشتریان شیرینی پزی های خانگی آن دسته از افرادی هستند که به محصولات اُرگانیک و طبیعی، بدون افزودنی و مواد نگهدارنده اعتقاد دارند. این افراد می توانند همسایگان شما باشند و تا جایی این مرزبندی ادامه پیدا می کند که شما امکان ارسال محصول را داشته باشید. مثلاً برای شما یا خریدار شاید مقرون به صرفه و آسان نباشد که کیک تولد سفارشی خود را از چند محله دورتر بگیرد. اینکه چرا این افراد از شما خرید می کنند، بسته به کیفیت و تنوع، قیمت  و … محصول شما دارد. باید تفاوت شاخصی نسبت به رقبای خود داشته باشید. و در نهایت رفتار مشتری مهم است که تا چه زمانی و در چه حجمی از شما خرید می کند. همچنین سلیقه ی او در خرید نیز بر کار شما تأثیرگذار است.

پیشنهاد آیفوبلی:

تعریف سهم بازار یا Market Share

مزیت رقابتی پایدار چیست؟

0

دیدگاه شما

پنج × 4 =

بدون دیدگاه