مزیت رقابتی پایدار چیست؟

مزیت رقابتی پایدار

مزیت رقابتی Competitive Advantage  مجموعه ای از عوامل یا توانمندی‌هاست، که باعث می شود شرکت در دید مشتریان دارای عملکرد بهتری نسبت به رقبا جلوه کند. مزیت رقابتی زمانی ایجاد می شود که یک شرکت در شاخصه‌ای یا ترکیبی از شاخصه‌ها به پیشرفت، توسعه‌ و قابلیت هایی می‌رسد که نسبت به رقبا برتری پیدا می‌کند. مانند دسترسی به منابع طبیعی، یا نیروی انسانی بسیار متخصص، تکنولوژیهای صنعتی یا اطلاعاتی و … . مزیت رقابتی، میزان فزونی جذابیت پیشنهادهای شرکت از نظر مشتریان در مقایسه با رقبا است. در این مقاله قصد داریم مزیت رقابتی پایدار را معرفی کنیم.

تعریف مزیت رقابتی پایدار (SCA)

بین فوتبالیستی که یک فصل در لیگ درخشیده و بازیکنی که در یک دهه فعالیت حرفه ای، همواره جزء بازیکنان برتر بوده تفاوت بسیاری وجود دارد. معمولاً مزیت رقابتی بعد از مدتی از بین می رود. ناپایدار بودن مزیت رقابتی برای کسب و کارهایی که تلاش بسیاری برای بدست آوردن آن کرده اند، بسیار ناراحت کننده و چالش برانگیز است. تنها مزیت رقابتی پایدار است که برای دهه ها باقی می ماند.

تغییراتی که با گذشت زمان بر رقبا، بازار، مدل های کسب و کار، محیط، ترجیحات مشتری و فناوری بوجود می آید، به مرور باعث کم رنگ شدن مزیت رقابتی شما می شود. بنابراین آنچه که امروز برای کسب و کار شما مزیت رقابتی به حساب می آید، فردا کارایی ندارد. یکی دیگر از دلایل از بین رفتن مزیت های رقابتی، کپی برداری شرکت ها از یکدیگر است. اگر شما محصول موفق و قابل توجهی تولید کنید، بقیه شرکت ها نیز از شما کپی برداری خواهند کرد. این مسئله در روش های بازاریابی، بسته بندی محصول و نحوه ارائه کالا یا خدمت و … نیز دیده می شود. 

پس اگر بخواهیم برای مزیت رقابتی پایدار یک تعریف ساده بیان کنیم، می توان گفت: مزیت رقابتی پایدار یعنی، برخوردار بودن از توانایی داشتن عملکردی بهتر از رقبا در حوزه یا صنعتی خاص به صورت همیشگی. 

چند نمونه از مزیت های رقابتی پایدار

بنابر آنچه که در تعریف مزیت رقابتی پایدار خواندید، این مزیت می تواند تا مدت های طولانی برای کسب و کار شما بقا داشته باشد. حال با بیان چند نمونه می خواهیم این مسئله را بهتر توضیح دهیم: 

  • مزیت رقابتی کارکنان

داشتن نیروی کار متخصص و توانا می تواند یک مزیت رقابتی پایدار برای کسب و کار شما به حساب بیاید. زیرا یک تیم توانمند و موفق می تواند دستاوردهای چشم گیری را برای کسب و کار رقم بزند. در واقع می توان گفت بزرگترین دارایی یک شرکت، کارمندان و تیم های موفق آن است. محصولات مختلف در بازه های زمانی مختلف ساخته و روانه بازار می شوند، اما نیروی کار موفق در شرکت شما مانده و فعالیت های خلاقانه و خوب خود را ادامه می دهد.

  • مزیت رقابتی فرهنگ 

فرهنگ یک مجموعه تعیین کننده ی شخصیت و ارزش آن مجموعه است. اگر یک کسب و کار با فرهنگی تلاشگر و با پشتکار پیش برود، نیروهایی در این مجموعه مشغول به کار می شوند که با این روحیه سازگاری داشته باشند. بنابراین سطح فرهنگی مجموعه همواره در یک حالت خوب و عالی باقی می ماند. در نظر داشته باشید که یک تیم ممکن است بهترین نیروها را داشته باشد، اما چون فرهنگ همکاری در مجموعه جا نیفتاده، نتوانند به خوبی باهم کار کرده و اهداف کلی مجموعه را تحقق بخشند.

  • مزیت رقابتی فرآیندها

فرآیندهای انجام کارها، پشتیبانی محصول و خدمات و کارها و مسائلی از این قبیل می تواند یک مزیت رقابتی پایدار برای کسب و کار شما به حساب بیاید. فرض کنید بتوانید بسیاری از کارها را ساده تر و در زمان کمتری نسبت به رقبا انجام دهید. یا پشتیبانی محصول خود را با ارائه نوع به خصوصی از خدمات از سایرین متمایز کنید.

  • دانش و فناوری

یکی دیگر از مزیت های رقابتی پایدار می تواند دانش و فناروی باشد. زیرا به راحتی نیز قابل کپی برداری نیست و تا مدت طولانی می تواند در انحصار شما راه خود را ادامه دهد. فرض کنید کسب و کار شما یک تاکسی سرویس آنلاین است و از یک فناروی به خصوص خارجی استفاده می کنید. مسلماً رقبای شما تا مدتها نمی توانند به این تکنولوژی به راحتی دست پیدا کنند.

از مزیت های رقابتی پایدار می توان به موارد دیگری نیز در سرمایه و سرمایه گذاری نیز نام برد که بازهم در صورت منحصر به فرد بودن می تواند تا مدت ها برای کسب و کار، مزیت رقابتی پایدار به حساب بیاید. به این ترتیب علاوه بر اینکه به دنبال دستیابی به مزیت رقابتی برای فروش محصول یا خدمت خود هستید، به دنبال ایجاد مزیت های رقابتی پایدار با اصلاح ساختار سازمانی خود باشید.

 

پیشنهاد آیفوبلی : 

0

دیدگاه شما

11 − هشت =

بدون دیدگاه