مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

social networks marketing - مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

شما به عنوان یک کارآفرین یا صاحب یک کسب و کاری که تازه شروع به فعالیت کرده می توانید مخاطبان خود را از شبکه های اجتماعی افزایش دهید. اما بازاریابی از این طریق باید از همان ابتدا براساس استراتژی های درست و قوی آغاز شود.

حال که ضرورت داشتن یک استراتژی قوی در زمینه ی شبکه های اجتماعی را می دانیم، در همین ابتدا باید چند نکته را باهم مرور کنیم. مارکتینگ بر پایه ی شبکه های اجتماعی یک چشم انداز ثابت نداشته و همواره در حال تغییر است. همچنین در کشور ما این رسانه ها دستخوش اتفاقات دیگری نیز از قبیل سلیقه ی مردم و امکان دسترسی به آنها (فیلترینگ) خواهند بود. بنابراین مارکتینگ در شبکه های اجتماعی نباید تنها راه بازاریابی و جذب مخاطب شما باشد. در ادامه باهم عوامل کلیدی و اثرگذار بر این استراتژی را مرور می کنیم.

  • زمانی را برای یادگیری چیزهای تازه بگذارید!

اگر تابه حال در زمینه ی بازاریابی در شبکه های اجتماعی فعالیتی نداشته و یا احساس می کنید که آشنایی کافی ندارید، بهتر است ابتدا کمی مهارت خود را بالا ببرید. فعالیت در شبکه های اجتماعی مستلزم داشتن چندین مهارت از جمله تولید محتواست. لازم نیست زمان و هزینه ی خود را صرف کلاس رفتن و شرکت در همایش های آنچنانی بکنید. اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید از سایت های معتبر خارجی می توانید مقالات مختلفی را در این زمینه مطالعه کنید (البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که در بازاریابی در شبکه های اجتماعی سلیقه مردم و اپلیکیشن های مصرفی در ایران با کشورهای دیگر متفاوت است و باید به دنبال آموزش های کلی باشید). در YouTube هم ویدیوهای مختلف و مناسبی در این زمینه وجود دارد. در غیر اینصورت از منابع فارسی و ویدیوهای آموزشی فارسی و یا زیرنویس دار می توانید استفاده کنید. همین مطالعه و زمان گذاشتن برای یادگیری می تواند به شما ایده های بهتری برای تولید محتوای مناسب را بدهد.

در همین زمان بهتر است زمانی را به یادگیری نحوه کار با شبکه های اجتماعی اختصاص دهید. اگر در آنها اکانت ندارید، اکانتی فارغ از کسب و کار خود بسازید و کمی با محیط برنامه بیشتر آشنا شوید. برخی از شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام قابلیت های جداگانه ای برای Business Account های خود قائل می شوند.

  • انتخاب شبکه های اجتماعی و برنامه هایی که بهترین فضا برای کسب و کار شماست! 

کسب و کار شما B2B است یا B2C؟! در واقع مخاطب و مشتریان شما کسب و کارهای دیگر و صنایع دیگرند یا شما مستقیماً کالا یا خدمت خود را به مصرف کننده عرضه می کنید؟! پس نخست لازم است بازار هدف خود را به خوبی شناسایی کرده و براساس آن هدف گذاری کنید. طبق این اطلاعات و هدف های تعیین شده باید شبکه های اجتماعی را مورد بررسی قرار دهید و ببینید کدامیک با فضای کسب و کار و مخاطبان شما هماهنگی بیشتری دارند. در واقع مشتریان شما از کدامیک از شبکه های اجتماعی بیشتر استفاده می کنند؟! به عنوان مثال یک شرکت ارائه دهنده ی خدمات دیجیتال می داند که مخاطبان آن اکثراً جوانان هستند (بازه سنی مخاطبین هم مهم است). جوانان هم عموماً از اپلیکیشن و شبکه ی اجتماعی مرتبط با دنیای تکنولوژی که در آن کشور رایج است استفاده می کنند. بنابراین اولویت فعالیت و حضور این شرکت در این رسانه ی تخصصی بیشتر از حضور آن مثلا در Snapchat است.

در نظر داشته باشید که قالب کاربران هر شبکه ی اجتماعی با دیگری متفاوت است. هرچه کسب و کارشما تخصصی تر باشد ممکن است پیدا کردن شبکه ی اجتماعی مناسب برای آن سخت تر باشد. پس، از اینکه درحال آزمون و خطای آنها باشید دلسرد نشوید.

  • برنامه ریزی و یک نقشه راه کلی برای تولید محتوا

محتوا کلید اصلی بازاریابی رسانه های اجتماعی است. صرف داشتن یک اکانت معرفی نمی توانید افراد را به سمت کسب و کار خود سوق دهید. بنابراین هر آنچه که در قالب محتوا در اکانت کسب و کار خود منتشر می کنید، می تواند عواقب خاص خود را داشته باشد (فرقی ندارد که محتوا تصویر باشد یا عکس، متن  یا یک ویدیوی کوتاه و…).

یکی از اولین قدم های مهم و اساسی در بازاریابی شبکه های اجتماعی تهیه ی یک برنامه و استراتژی کلی برای تولید محتواست. تحقیق کنید و ببینید که رقبای شما و هم صنفی هایتان در این زمینه چه کاری دارند انجام می دهند؟! تولید محتوای آنها عموماً از چه جنسی است (عکس، متن، ویدیو و…)؟! در اغلب شبکه های اجتماعی می توایند ببینید که چقدر از مخاطبان این محتواها را لایک کرده اند! کامنت های مردم درباره آن محتوا چه بوده است.

حال که اولویت حضور خود در شبکه های اجتماعی و ویژگی های مخاطبان (گروه سنی، گروه مخاطبان و اینکه آیا با مصرف کنندگان مستقیما در تعامل هستید و یا با کسب و کارها) را می دانید، بهترین زمان برای پست گذاشتن را پیدا کرده و یک برنامه ریزی یک ماهه ترتیب دهید. سپس هرهفته بازخوردهای آن را تجزیه و تحلیل کنید. با بررسی این دیتاها می توانید به جزییات بیشتری پی ببرید. مثلاً چه روزهایی کاربران فعال ترند! بهتر است در کدام روزها چه مطالبی را منتشر کنید و…

این روش به شما اجازه می دهد که نتیجه ی هر کار خود را به خوبی ببینید و بتوانید برای ماه آینده برنامه و استراتژی بهتری پایه ریزی کنید.

  • بودجه را به موقع تعیین کنید

برای اینکه پول دربیاورید، باید پول هم خرج کنید! بنابراین بازاریابی شبکه های اجتماعی هم مستلزم داشتن بودجه و صرف هزینه است. صرف هزینه در ابتدای کار چندان لازم نیست. اختصاص بودجه و مصرف آن در همان ماه های اول مثل این است که تمام تخم مرغ های خود را داخل یک سبد بگذارید. در ماه های اول شما درحال آزمایش و بررسی بازخوردهای شبکه های اجتماعی هستید! در این بازه زمانی محتوای خوب تولید و منتشر کنید که بیشترین جذابیت را برای مشتری داشته باشد. برای بررسی بازخوردهای آن KPI مخصوصی تعریف کرده و آن را مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار دهید. در صورتی که به استانداردهای لازم رسید حال می توان به تعیین بودجه و نحوه مصرف آن فکر کرد.

  • واقع بین باشید

در شبکه های اجتماعی داشتن فالوئرهایی که همیشه به دنبال مطالب تازه ی شما باشند به مرور زمان بدست می آید. در بسیاری از شبکه های اجتماعی راه های میانبری برای افزایش سریع تعداد فالوئرها وجود دارد. اما یادتان باشد که کارکرد افزایش فالوئر با این روش برای شما تنها یک عدد بالا در پروفایل شبکه های اجتماعی خواهد بود. حتی امروزه در تبلیغات شرکت های مختلف می بینیم که تعداد لایک و کامنت هم قابل خریدن است. اما استفاده از این روشها تنها گول زدن خودتان است. زیرا به جای آنکه با افراد واقعی در ارتباط باشید، تنها بخاطر یک عدد بالا به خودتان می بالید که عملاً کارایی برای شما ندارد.

پس از تولید محتوا، ایجاد برقراری ارتباط و تعامل از طریق این کانال بسیار مهم است. اگر مشتری کامنتی برای شما می گذارد انتظار دارد که در یک بازه زمانی معقول به کامنت او پاسخ دهید. گاهی کامنتها صرفاً برای پرسیدن سوال نیست و شخص نظر خود را درباره کالا یا خدمت شما به اشتراک می گذارد، از شما انتقاد می کند و یا گاهاً پیشنهادات جالبی را مطرح می کند. پس حتما این نظرات را مورد بررسی قرار دهید.

ساخت یک ارتباط و تعامل خوب از این راه می تواند در دید مشتری تصویر خوبی از شما ایجاد کرده و وفاداری او را نسبت به برند شما به عمل بیاورد. همچنین در شبکه های اجتماعی که امکان به اشتراک گذاشتن پست های شما وجود داشته باشد، ممکن است مخاطب به قدری از محتوای شما خوشش بیاید که با سایر دوستان و اقوام خود به اشتراک بگذارد. پس علاوه بر این که با تولید محتوای خود و عملکرد صحیح در این فضا توانسته اید مخاطب بدست آورید، هر مخاطب را می توان به نوعی تبلیغ گر برند خود بدانید.

 

پیشنهاد آیفوبلی : 

تعریف بازاریابی B2B و بازاریابی B2C

نورومارکتینگ (بازاریابی عصبی) چیست؟

 

0

دیدگاه شما

بیست + 3 =

بدون دیدگاه