۳ راه برای فروشی سالم از طریق گیمیفیکیشن

3 راه برای فروشی سالم از طریق گیمیفیکیشن

شاید تا به حال استفاده از گیمیفیکیشن را برای بازاریابی محصولات، بیشتر شنیده باشید تا کاربردهای دیگر آن. اما این علم که به تازگی نیز بیشتر مورد توجه کسب و کارها قرار گرفته می تواند در بسیاری از موارد از جمله بالابردن کیفیت عملکرد کارمندان و ایجاد انگیزه و روحیه در آنها به شما کمک کند.

در تمام کسب وکارها تیم فروش تیم مهمی به شمار می رود زیرا هرقدر عملکرد تیم ها به خوبی پیش برود اما محصول آن طور که باید فروش نرود، پس عملاً کار به سرانجام نرسیده است. سوالی که مطرح می شود این است که آیا می توان از گیمیفیکیشن در تیم فروش استفاده کرد؟ جواب این سوال در برخی موارد خاص “بله” است.

یکی از مواردی که در اغلب تیم های فروش دیده می شود، ارزیابی عملکرد کارمندان این تیم نسبت به هم دیگر است. به این ترتیب اعضای یک تیم دائماً با یکدیگر در حال رقابتند تا بتوانند فروش بیشتری انجام دهند. به این ترتیب افرادی که نمی توانند به بقیه برسند به مرور بی انگیزه و دلسرد شده و دیگر نمی توانند مثل قبل کار خود را دنبال کنند.

برای اجتناب از این مشکل می توان از راه های زیادی کمک گرفت. در ادامه این مقاله 3 راهکار کلی را مورد بررسی قرار می دهیم:

1 . از ایجاد فضای رقابتی و مسابقه فروش برای هدایت تیم استفاده کنید.

“هرکه بیشتر بفروشد برنده است!” این یکی از ساده ترین اتفاقات موجود در تیم های فروش است. حال اگر بخواهیم از این فضای رقابتی به نحو دیگری استفاده کنیم چه می شود؟ یکی از بازی هایی که می تواند در بهبود عملکرد تیم فروش نقش داشته باشد، بازی بالابردن فروش تیمی است. به این ترتیب افرادی که عملکرد بهتری دارند در بازی ای قرار می گیرند که عملکرد افراد ضعیف تر تیم را بالا ببرند. به این ترتیب فضا برای آموزش ترفندهای فروش فراهم شده و افراد موفق تر برای حضور بهتر در این بازی تجربیات خود را در اختیار سایر هم تیمی های خود قرار می دهند. در پایان به عنوان پاداش این بازی می توان موارد مختلفی از جمله پاداش نقدی را در نظر گرفت.

2 . منتورها می توانند با یک بازی به نیروهای جدید کمک فراوانی بکنند.

هر نیروی جدیدی که وارد یک مجموعه یا تیم می شود بهتر است برای مدتی با یک منتور کار کند. منتور می تواند به جا افتادن نیروی جدید در مجموعه و آشنایی بهتر با تیم کمک کند. برای نیروی جدید سخت است که از همان ابتدا بتواند با تیم خود را وفق دهد بنابراین پرسیدن سوالات شاید برایش مشکل باشد. می توان برای منتور بازی سازی انجام داد تا تجربیات خود را در اختیار نیروی جدید قرار داده و به او کمک کند تا بهتر کار کند. به این ترتیب می توان برای نزدیک شدن نیروی جدید با منتور یک بازی ایجاد کرد که فروش یک محضول تازه را به نیروی جدید سپرد به این ترتیب ناخودآگاه فرد برای اینکه از پس کار بربیاید، به منتور رجوع می کند.

3 . بازی سازی های خود را براساس نیاز تطبیق دهید.

بازی هایی که مربوط به عملکرد می شود تنها نباید منجر به معرفی بهترین نیرو باشد بلکه براساس آنچه که در تیم می گذرد می توان بازی را با نیاز مجموعه تطبیق داد. بنابراین افراد هر تیم را هم رده های خود در یک بازی قرار دهید و مثلاً افرادی که می دانید همواره سطح عملکردی بسیار خوبی دارند را باهم در یک بازی قرار دهید، افراد متوسط را با هم و افرادی که به نسبت همه عملکرد ضعیف تری دارند را باهم در بازی ها قرار دهید. به این ترتیب هر گروه می داند که می تواند به یک سقف قابل قبولی رسیده و جلو برود. 

 

به این ترتیب با استفاده از گیمیفیکیشن می توانید وضعیت عملکردی تیم خود را در فروش دچار تغییرات و تحولات مثبتی کنید.

 

پیشنهاد آیفوبلی :

گیمیفیکیشن چیست ؟

تئوری بازی ها

مک دونالد، شناخته شده ترین برند استفاده کننده از گیمیفیکیشن

0

دیدگاه شما

یازده + سه =

بدون دیدگاه