تعریف نیچ مارکتینگ Niche Marketing

تعریف نیچ مارکتینگ Niche Marketing

در دنیای بازاریابی مدرن، کسب و کارها به بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ اهمیت بسیاری داده و با استراتژی های تأثیرگذار سعی دارند وارد این بازار رقابتی بشوند. یکی از استراتژی های موفق در این زمینه نیچ مارکتینگ Niche Marketing است. در این مقاله این روش بازاریابی را باهم بررسی می کنیم.

نیچ مارکتینگ Niche Marketing چیست؟

نیچ مارکتینگ Niche Marketing در فارسی بازاریابی جاویژه (و یا بازاریابی گوشه ای) ترجمه شده است. این نوع بازاریابی با تمرکز بر یک بازار هدف کوچکتر فعالیت خود را در پی می گیرد. به این ترتیب کسب و کارها خصوصاً کسب و کارهای نوپا لازم نیست تمرکز خود را بر تمام بازار گذاشته و با هدف قرار دادن بخش مشخصی از بازار می توانند بهتر عمل کنند.

یک فروشگاه اینترنتی بزرگ را در نظر بگیرید. این فروشگاه دسته های عمومی محصولات متنوع و پر مخاطبی دارد. اما تمام محصولات مربوط به آن دسته را نمی توان در آن پیدا کرد. حال فرض کنید یک فروشگاه با تمرکز بر فروش محصولات آرایشی و بهداشتی وارد بازار شده و محصولات متنوعی را در بر بگیرد. به این ترتیب این فروشگاه کوچک تر مخاطبین خاصی را مورد هدف قرار داده و با تمرکز بر آن می تواند بهتر عمل کند.

در حقیقت رویکرد فروشگاه کوچک تر همان نیچ مارکتینگ است که با بازار هدف Target Market کوچکتر، موفق به جذب مخاطب و فروش بیشتر در این دسته خاص شده است. با گذشت زمان این فروشگاه در حوزه فعالیت، دسته خود و بازار هدف به برند تبدیل می شود.

به این ترتیب می توان نیچ مارکتینگ را یک استراتژی بر مبنای هدف قرار دادن بازار هدف کوچک اما متمرکزتر و فعالیت هرچه بیشتر بر روی مخاطبان همین بازار هدف دانست.

انواع روش های نیچ مارکتینگ

بسیاری از مباحث و مسائل موجود در نیچ مارکتینگ با تعیین بازار هدف بسیار مرتبط است. به این ترتیب با استفاده از این بازاریابی، در واقع بازار هدف برای فعالیت خود مشخص می کنید.

  • نیچ مارکتینگ با تمرکز بر روی موضوع خاص

همانطور که در مثال فروشگاه اینترنتی هم گفته شد، انتخاب یک موضوع خاص و فعالیت گسترده در آن زمینه می تواند استراتژی نیچ مارکتینگ باشد. به این ترتیب با تمرکز بر موضوع خاص می توان برندسازی کرد همچنین سئو و بهینه سازی سایت نیز برای شما راحت تر خواهد بود. مسلماً یک فروشگاه تخصصی دوربین و لوازم جانبی می تواند بهتر از یک فروشگاه با تمام محصولات فعالیت کند.

  • نیچ مارکتینگ محلی

نیچ مارکتینگ محلی نوع دیگری از این روش است که با تمرکز قرار دادن افراد و مخاطبان در یک منطقه خاص سعی در بدست آوردن سهم بازار در آن منطقه و درآمدزایی دارد. سوپرمارکت های محلی و ارسال اجناس در منطقه را می توان یک مثال از این روش دانست. یا می توان تاکسی سرویس های آنلاین استانی را نام برد. به این ترتیب این دسته می توانند در منطقه ی خود به یک برند اختصاصی تبدیل شده و سهم بازار خود را بدست آورند.

  • نیچ مارکتینگ محصول

این روش زمانی به کار می رود که شما قصد داشته باشید محصولی مشابه را با ویژگی های خاص وارد بازار کنید. به این ترتیب با تخصصی تر کردن محصول می توان بازار هدف مشخص تری را درنظر گرفت. فرض کنید یک وبسایت دستورهای طبخ غذاهای مختلف را دارید و می خواهید یک پکیج آموزشی به فروش برسانید. در بازار پکیج های مختلفی وجود دارد اما اگر شما این پکیج را کمی خاص تر کنید می توانید نتیجه ی بهتری بگیرید. مثلاً می توان پکیج را به دستور طبخ غذاهای محلی اختصاصی کرد.

  • نیچ مارکتینگ گروه های سنی و جنسیتی 

یکی از بهترین مثال ها برای این استراتژی، نی نی سایت است. این وبسایت با تمرکز بر یک قشر خاص ( زنان و مسائل مربوط به کودکان) توانست به خوبی جایگاه خود را در این بازار هدف پیدا کرده و به برندی قدرتمند در حوزه کاری خود تبدیل شود. در این شرایط بازاریابی دهان به دهان می تواند به رشد سریع تر در این زمینه کمک کند.

 

به این ترتیب می توان رمز موفقیت این روش بازاریابی را اصل تجزیه دانست. به جای آنکه کسب و کار بخواهد بر بازار بزرگ و اصلی تمرکز کرده و با مشکلات و سختی های مختلف آن روبه رو شود، با تمرکز بر بازار هدفی کوچکتر می تواند به خوبی سهم بازار خود را بدست آورده و با برنامه ریزی های مناسب به برندی قدرتمند در حوزه خود تبدیل شود.

 

پیشنهاد آیفوبلی:

تئوری دم دراز

تولید محتوای قوی و ۵ فایده آن در مارکتینگ

0

دیدگاه شما

2 × یک =

بدون دیدگاه