نورومارکتینگ و استفاده آن در بازاریابی ایرانی

نورومارکتینگ و استفاده آن در بازاریابی ایرانی

در دنیای کسب و کار امروزی ممکن است اسامی مختلفی در حوزه بازاریابی شنیده باشید که هرکدام از آنها نیز دارای مفاهیم گسترده ای هستند. یکی از این روش ها، بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ Neuromarketing  است که با بهره گیری از علم عصب شناسی یا نوروساینس Neuroscience در ارائه روش های نوین بازاریابی کمک می کند. این علم در چندسال اخیر بسیار مورد توجه متخصصان مارکتینگ قرار گرفته است.

بازاریابی با استفاده از نوروساینس و گیمیفیکیشن

شاید با شنیدن اسم نورومارکتینگ، به این فکر بیفتید که این روش باید جزء روشها و متدهای پیچیده ی بازاریابی باشد. البته این فکر تاحد زیادی می تواند درست باشد اما در زندگی روزمره شاید با آن بسیار برخورد کرده باشید. در حال حاضر مدیران بازاریابی به دنبال روش هایی هستند که مردم را با ترفندهای تبلیغاتی به چالش بکشند.

شاید بیلبوردهای شهر توجه شما را این مدت جلب کرده باشد. اکثر بیلبوردها با جمله هایی که ذهن را درگیر می کند پوشیده شده و یا یک سوالی را برای مخاطب ایجاد می کند. مثلاً می توان به تبلیغ اخیر تک ماکارون اشاره کرد که روی بیلبوردهای شهر یک سوال را مطرح کرد: “با 5000تومن چی میشه خرید؟” رنگ زمینه، ترکیب رنگ نوشته و زمینه و فونت ناخودآگاه ذهن را به سمت این برند می برد. مدتی بعد هم روی همان بیلبوردها جواب سوال نوشته شد که :”یه غذای تک برای 5 نفر با 5000تومن” و لوگو و بسته ی تک ماکارون نیز روی آن قرار گرفت.

ترکیب رنگی که در این آگهی استفاده شده بود ناخودآگاه راهنمایی برای پاسخ سوال بود و طرح سوال هم خود به نحوی ذهن را درگیر کشف پاسخ سوال می کند یا آگهی را در ذهن تثبیت می کند. این نوع آگهی ها هم از گیمیفیکیشن برای مارکتینگ استفاده می کنند و هم از نوروساینس.

اما باید این نکته را هم در نظر داشت که در یک سال اخیر این روش بازاریابی روی بیلبوردها رو به تکراری شدن دارد می رود و روی اغلب بیلبوردهای شهر یک سوال یا یک جمله نوشته شده و بعد از مدتی پاسخ.

  • نورومارکتینگ در گذشته 

جالب است بدانید که در گذشته های دور از علم عصبی برای بازاریابی استفاده می شده بدون آنکه کسی به عملکرد دقیق این روش پرداخته باشد. بارها از جلوی شیرینی فروشی رد شده اید و بوی شیرینی ممکن است باعث شده باشد که وارد شیرینی فروشی شده و خرید کنید. یا کبابی هایی که گاهاً با راه انداختن بوی کباب (انداختن دنبه روی آتش) مشتریان را به سمت خود جذب کرده اند. اما اگر از آنها بپرسید که نام این روش چیست شاید نتوانند به شما پاسخ دهند.

  • مثالی از نورومارکتینگ در بازار امروز

با گسترش مراکز خرید و افزایش چشم گیر تعداد آنها، نوع و سبک خرید هم دچار تغییراتی شده است. اگر قبلاً برای خرید به یک یا چند مغازه کوچک مراجعه می کردید، اکنون در مغازه های بزرگتر با تنوع بیشتر محصول روبه رو خواهید بود. یکی از مثال های خوب برای نورومارکتینگ مغازه های بزرگ محصولات ورزشی است. تا به حال به فضا و موزیک پخش شده در این مغازه ها دقت کرده اید؟ تحقیقات نشان داده که موزیک بر مغز می تواند تأثیرات مختلفی داشته باشد. در باشگاه ها هم سبک موزیکی که پخش می شود متفاوت است و احساس هیجان و نشاط را برای شما به دنبال دارد. اغلب مغازه های ورزشی فروشی هم از همین نوع موزیک استفاده می کنند و مشتری همان احساس ورزش و نشاط را پیدا می کند. همچنین مطالعه ی دیگری هم نشان داده که سرما باعث می شود افراد زودتر تصمیم گیری کنند. بنابراین دمای داخل این مغازه ها هم کمی خنک بنظر می رسد. استفاده ی این دو فاکتور کنار هم بر تصمیم گیری خرید مشتری تأثیر قابل توجهی دارد.

بنابراین استفاده از این علم چندان کار پیچیده ای نیست. فقط لازم است درباره محرک های عصبی انسان اطلاعات کافی داشته باشید. تأثیر عوامل مختلف بر نقاط مختلف مغز را بدانید و با روند کار بازاریابی خود را دنبال کنید. شاید پیش آمده باشد که از طرف تیم فروش تلفنی یا Telesales برخی از شرکت ها برای معرفی یا فروش محصول یا خدمتی تماس گرفته باشند. آیا برایتان پیش آمده که صرفاً به خاطر صدای کارشناس یا قدرت خوب او برای مکالمه، صحبت را ادامه داده باشید و خرید کنید؟
اگر کمی بر محیط اطراف خود بیشتر دقت کنید موارد بسیاری از استفاده این علم را در دنیای بازاریابی خواهید دید. امروزه تیم های مارکتینگی که از به روزترین اطلاعات استفاده کنند می توانند موفقیت های بیشتری کسب کنند.

 

پیشنهاد آیفوبلی : 

۳ درس بازاریابی در حوزه نورومارکتینگ از بازی های ویدیویی

0

دیدگاه شما

سه × دو =

بدون دیدگاه