قیف بازاریابی یا Marketing Funnel

تعریف قیف بازاریابی

در حال حاضر بعد از کارهای لازم برای تولید یا ارائه خدمات، جذب مشتری بیشترین دغدغه تولید کنندگان و ارائه کنندگان خدمت است. بنابراین آنها روش های مختلفی را برای جذب بیشتر مشتری استفاده می کنند. سم دالتون در این زمینه می گوید:

مشتری، رییس و تصمیم گیرنده ی اصلی همه مجموعه هاست. او می تواند آینده ی شغلی مدیرعامل تا کارمند پایین رده را تحت تأثیر خود قرار دهد. 

ممکن است راه های مختلفی را برای جدب مشتری طی کرده باشید، اما چگونه می توان یک بازدیدکننده تبلیغ را به مشتری تبدیل کرد؟ در جواب به این سوال می توان گفت قیب بازاریابی 

قیف بازاریابی چیست؟

قیف بازاریابی یکی از فراگیرترین مدل هایی است که توسط بازاریابان استفاده می شود، این قیف مراحلی را که یک مشتری برای اولین بار با محصول یا برند شما آشنا شده تا زمانی که اقدام به خرید می کند را نمایش می دهد. قیف بازاریابی یا Marketing Funnel را می توان یک مدل بازاریابی دانست که نشان می دهد، مشتریان یک کسب و کار با طی کردن چه مراحلی اقدام به خرید محصولات یا خدمات می کنند. قیف بازاریابی به شما کمک می کند تا از طریق آن بتوانید قسمت های مختلف تبدیل شدن یک بازدیدکننده به مشتری را بررسی کرده و کم وکاستی ها را برطرف کنید.

مراحل قیف بازاریابی 

مسیر خرید مشتری را می توان در مراحل مختلف قیف بازاریابی مشاهده کرد:

  • مرحله 1: آگاه شدن (Awareness)
  • مرحله 2: توجه (Consideration)
  • مرحله 3: تبدیل شدن به مشتری (Conversion)
  • مرحله 4: وفاداری (Loyalty)
  • مرحله 5: دفاع کردن (از برند و محصولمان) (Advocacy)

به این ترتیب در مرحله اول کاربران و بازدیدکنندگان از وجود کالا یا خدمت مطلع می شوند. سپس عده ای به آن توجه می کنند. در ادامه تعدادی از آنها محصول یا خدمت را خریداری می کنند. سپس دسته ای از این افراد به مشتریان وفادار تبدیل شده و در نهایت تعدادی از این افراد نیز بر برند تعصب پیدا کرده و از آن دفاع می کنند. 

همان طور که خواندید از مرحله ی 1، هرچه جلوتر می رویم تعداد افراد باقی مانده کمتر شده و غربال می شوند. بنابراین اگر می خواهیم که برند قدرتمندی داشته باشیم، باید این قیف هرچه پایین تر می آید، افراد کمتری از آن ریزش پیدا کند.

انواع مدل های قیف بازاریابی 

مدل اول :

  • مرحله 1: آگاه شدن (Awareness)
  • مرحله 2: توجه (Consideration)
  • مرحله 3: تبدیل شدن به مشتری (Conversion)
  • مرحله 4: وفاداری (Loyalty)
  • مرحله 5: دفاع کردن (از برند و محصولمان) (Advocacy)

مدل دوم :

  • مرحله 1: آگاه شدن (Awareness)
  • مرحله 2: نظردادن (Opinion)
  • مرحله 3: توجه (Consideration)
  • مرحله 4: برتری قائل شدن (Preference)
  • مرحله 5: خرید  (Purchase)

مدل سوم : 

  • مرحله 1: توجه (Aidas)
  • مرحله 2: علاقه (Interest)
  • مرحله 3: تمایل (Desire)
  • مرحله 4: تصمیم به خرید و عمل (Action)
  • مرحله 5: رضایت (Satisfaction)

هر یک از این قیف ها نظریه های مختلفی هستند که در مورد سفر مشتری Customer Journey ترسیم شده اند.

در نهایت می توان گفت که با تولید محتوای مناسب می توان توجه مشتریان را به سمت برند جلب کرد. بنابراین باید روی این مسئله بیشتر وقت و هزینه صرف کرد تا بهترین خروجی حاصل شود. به این ترتیب کیفیت محصول و ارتباط با مشتری نیز در روند تبدیل شدن او به مشتری وفادار تأثیر گذار خواهد بود.

پیشنهاد آیفوبلی:

اینفلوئنسر مارکتینگ Influencer Marketing چیست؟

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

14 + 3 =

بدون دیدگاه