شناخت بازار پیش از راه اندازی کسب و کار

شناخت بازار پیش از راه اندازی کسب و کار

چگونه کارآفرینان می توانند پیش از آنکه کسب و کار خود را راه اندازی کنند، بهترین بازار هدف خود را شناسایی و رفتار آن را درک کنند؟ این سوال دغدغه ی بسیاری از کارآفرینان پس از شکل گیری ایده است. آنها ایده ی کسب وکاری خود را شناسایی و آماده برای راه اندازی می بینند اما این کافی نیست و باید درک خوبی از بازار نیز بدست بیاورند.

برای درک بهتر از بازار دو نکته کلیدی وجود دارد که کارآفرینان باید مورد ارزیابی و بررسی قرار دهند تا درک بهتری نسبت به آن پیدا کنند:

1 . شناخت بازار و سرعت رشد آن

آیا به عنوان یک کارآفرین می خواهید سال های طولانی زمان برای این شناخت صرف کنید؟ بسیاری از بیانگذاران (خصوصاً آن دسته که تجربه حضور کمتری در بازار کار دارند)، بر این باورند که یک استارتاپ نهایتا طی دو تا سه سال به بلوغ کامل می رسد و بعد از این دوره می توانند مسیر استارتاپ را به سمت دلخواه هدایت کنند زیرا که به حد کافی قدرتمند شده است. اما در عمل و در واقعیت این طور نیست و یک استارتاپ برای رشد و بلوغ کامل معمولاً 10 سال زمان نیاز دارد.

بنابراین با این تفکر اشتباه دسته ای از کارآفرینان بنای شناخت بازار و درک از آن را برای دو تا سه سال می گذارند. در صورتی که اگر قرار است یک استارتاپ بقا داشته باشد و قدرتمند پیش برود، باید بازار آن تا 10 سال آینده وجود داشته و بزرگتر شود. سرمایه گذار نیز در ابتدا به اندازه بازار توجه می کند و گسترش و بزرگتر شدن بازار را فراموش می کند. بنابراین سرمایه گذار نیز در همان ابتدا دچار این اشتباه می شود. در واقع بازاری برای کسب و کار و سرمایه گذاری مناسب است که در طول حداقل 10 سال آینده رشد داشته باشد و محدود به یک بازه زمانی کوتاه نباشد. همچنین اندازه بازار در ابتدای کار نباید اولویت اصلی برای سرمایه گذار تلقی شود.

در واقع می توان گفت یکی از مشکلات اساسی و سیستماتیک استارتاپ ها در همان ابتدای کار، تمرکز و برنامه ریزی برای رشد کسب و کار است، نه بررسی و شناخت درباره رشد بازار! اریک تورنبرگ Erik Torenberg یکی از بنیانگذاران Village Global معتقد است، بهتر است بر روی یک استارتاپ کوچک با سرعت رشد بازار بالا سرمایه گذاری کرد. بنابراین تمرکز بیش از اندازه روی گسترش مجموعه و کسب و کار نمی تواند عامل موفقیت یک استارتاپ تلقی شود.

2 . زمان ورود به بازار و راه اندازی کسب و کار

نکته دیگری که در شناخت بازار لازم است مورد توجه قرار بگیرد، زمان است و درواقع با این سوال می توان مفهوم را بهتر رساند: آیا الان زمان راه اندازی این ایده خاص است؟ چند سال پیش باید روی این ایده کار می شد؟ آیا این ایده را باید در چند سال آینده پیاده سازی کرد؟
مطالعه بازار می تواند کمک بسیار زیادی در پاسخ به این سوالات بکند. به طور مثال در سال های اخیر کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاه های آنلاین روز به روز بیشتر می شوند. اما آیا واقعاً بازار نیاز به وجود این تعداد فروشگاه اینترنتی را دارد؟ چند درصد مشتریان این بازار ترجیح می دهند از فروشگاه های کوچک تر که برندشان چندان بر سر زبان ها نیست خرید کنند؟ در میان فروشگاه های اینترنتی کدام یک به موقع وارد این بازار شده است؟ 

شاید با خواندن سوالات فوق خود به پاسخ تمام سوالات بالا رسیده باشید. بنابراین شناخت بازار و زمان هردو به نحوی مکمل هم بوده و تنها از این طریق می توان توجیه اقتصادی مناسبی برای راه اندازی کسب و کار و پیاده سازی ایده در نظر گرفت.

 

پیشنهاد آیفوبلی :

چگونه مشتریان می توانند بازاریاب کسب و کار شما باشند؟

نورومارکتینگ (بازاریابی عصبی) چیست؟

۱۰ ترندی که در سال ۲۰۱۹ دنیای مارکتینگ را شکل خواهد داد

0

دیدگاه شما

19 + ده =

بدون دیدگاه