۶ ترفند شعبده بازان که در بازاریابی و نورومارکتینگ کاربرد دارد

6 ترفند شعبده بازان که در بازاریابی و نورومارکتینگ کاربرد دارد

دانشمندان از نظر علمی می توانند به نورومارکتینگ کمک قابل توجهی بکنند. اما در این مقاله درباره نحوه اجرای ترفندهای شعبده بازان می خوانیم که چطور می توان بر ذهن مشتری اثر گذاشت و بازاریابی و فروش را تحت تأثیر قرار داد.

شعبده بازان از طریق چند راه به ظاهر ساده و با بهره گیری از فرآیندهای ذهنی مخاطبان را تحت تأثیر قرار داده و به هدف خود می رسند. در ادامه این موارد را با هم بررسی می کنیم: 

1 . افراد تنها بر یک چیز تمرکز می کنند.

شعبده بازان می گویند که افراد در لحظه تنها بر یک چیز تمرکز می کنند، بنابراین از همین مسئله می توان برای پیش بردن سایر اهداف استفاده کرد بدون اینکه توجه مخاطب به بقیه موارد جلب شود. دانشمندان علوم اعصاب نیز این مطلب را تأیید کرده و معتقدند تمرکز بر یک چیز توجه را از چیزهای دیگر قطع می کند. بنابراین بازاریابان می توانند با هدف قرار دادن همین نقطه به خواسته ی مطلوب خود برسند. 

این نکته بسیار مهم است که بتوان به توجه و تمرکز مشتری جهت داد تا بتوان سایر استراتژی های فروش را بر این مبنا پیش برد. مشتری را به سمتی که می خواهید هدایت کنید و بعد به صورت غیر مستقیم می توانید پیام خود را به او منتقل کنید.

2 . حرکات وی توجه ها را به خود جلب می کند.

تابه حال به حرکات شعبده بازان دقت کرده اید؟ اغلب با حرکاتی خاص چیزهایی را در جیب خود و یا روی میز و … قرار می دهند و بعد به یک باره از جای دیگری چیز دیگری نمایان می شود. رفتار مغز انسان ها نشان داده که حرکات می تواند برای آن فرصت یا تهدید به حساب بیاید بنابراین توجه و تمرکز به آن معطوف می شود و می توان بازهم با این ایجاد حواس پرتی به خواسته اصلی رسید. و یا در همین حرکات پیام اصلی را به مخاطب رساند. 

3 . حرکات بزرگ، حرکات کوچک را تحت الشعاع قرار می دهد.

بازهم دقت در حرکات شعبده بازان نشان می دهد که با حرکاتی بزرگ ریزه کاری های حقه ی خود را به راحتی از چشمان شما پنهان کرده و به هدف خود می رسند. بنابراین می توان از همین حقه ها نیز برای بازاریابی و فروش استفاده کرد. با ایجاد قدم ها یا فرصت های بزرگ برای مشتری می توانید ریزه کاری های خود را انجام دهید بدون اینکه توجهی جلب کرده باشید.

4 . اتفاق ها و چیزهای غیرمنتظره برای مخاطب جذاب تر است.

برای اینکه بتوانیم ترفندهای شعبده بازان را کشف کنیم اغلب به سایه ها یا حرکاتی توجه مان جلب می شود. همانطور که در موارد بالا هم خواندید اغلب این مسائل که حواس ما را به خود جلب می کند عمدی بوده تا حواس ما را از اصل ماجرا و ترفند اصلی پرت کند. بنابراین درست زمانی که انتظار نداریم شعبده باز حرکتی می کند یا اتفاقی را پیش می آورد که اصلاً انتظار آن را نداریم. بنابراین می توان حواس مشتری را با یک صدا یا تصویر غیرمنتظره به مقصود اصلی جلب کرد و پیام اصلی را رساند. به خاطر غیرمنتظره بودن آن مشتری فرصت تجزیه و تحلیل چندانی نداشته و به سرعت آن را قبول می کند. در تبلیغات همین چیزهای تازه و غیرمنتظره اقبال تبلیغ را به شدت دچار تغییر و بهبود می کند.

5 . نورون ها بر اساس تجربه ی خود دیده ها را حس می کنند.

یکی از دلایلی که حواس ما به سکه ی در دست شعبده باز بیشتر از خاراندن پشت گوشش جلب می شود این است که حس خاراندن گوش را آنچه که خودمان تجربه می کنیم درنظر می گیریم در واقع یک تصور رفتاری آینه ای از شعبده باز در ذهن خود داریم. در صورتی که شاید ترفند اصلی حقه همین حرکت باشد که در ذهن ما یک کار ساده و عادی به شمار می رود. شعبده بازان این کار را “اقدامات فریبنده” می نامند. یا فرض کنید لیوان آبی را جلوی دهان خود می برند، نورون ها در مغز ما نوشیدن را تداعی می کند در صورتی که شعبده باز با همین حرکت حقه خود را پیاده می کند.

شاید بنظر برسد در این مورد نکته ای برای نورومارکتینگ وجود ندارد. اما برداشت اصلی این است که مشتری و مخاطب را با تجربه های فیزیکی ملموس درگیر کنید. مثلاً اگر می خواهید یک بطری نوشیدنی بفروشید، به مشتری اجازه دهید که آن را باز کند و تست کند. خودتان هم با او همراه شوید. تصور رفتار آینه ای می تواند میزان درگیری و برقراری ارتباط با مشتری را افزایش دهد. از این مسئله در ویدیوها و تصاویر تبلیغاتی نیز می توان استفاده کرد.

6 . به اندازه کافی صحبت کنید. مکالمه مناسب تأثیر بیشتری دارد.

برخی از شعبده بازان حین اجرا کلاً سکوت کرده و با دستیاران یا به تنهایی با حرکاتی نمایش خود را ادامه می دهند. برخی دیگر از شعبده بازان نیز حین اجرا در لحظه های مناسب صحبت می کنند. این مکالمه اغلب درباره اجرا و کارهایی که قرار است رخ بدهد پیش می رود. اما هدف اصلی شعبده باز تعریف روش کاری و لو دادن حقه نیست. بلکه با یک مکالمه هدفمند بازهم ذهن مخاطب را به آنچه که می خواهد معطوف می کند. 

مکالمه ی فروشندگان با مشتری نیز باید بر همین اساس پیش برود. بیش از حد صحبت کردن و اطلاعات دادن همان قدر برای یک فروشنده نکته منفی به حساب می آید که سکوت و عدم توجه کافی به مشتری می تواند آزاردهنده باشد. بنابراین برای معرفی یک محصول لازم است یک مکالمه هدفمند بین فروشنده و مشتری شکل بگیرد. در سایر روش های تبلیغاتی نیز باید این اصل رعایت گردد.

 

با مطالعه مطالب فوق شعبده بازان را می توان یکی از موفق ترین افراد در بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ دانست. زیرا این افراد با استفاده از الگوهای رفتاری مخاطب و واکنش های ذهنی او به هدف نهایی خود و اجرای ترفندها و حقه های خود می پردازند.

 

پیشنهاد آیفوبلی : 

وارد شدن درمسیر شغلی نورومارکتینگ

۳ نکته مهم در نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی

0

دیدگاه شما

2 × 4 =

بدون دیدگاه