تئوری دم دراز

RR The Long Tail - تئوری دم دراز

تئوری دم دراز (Long Tail Theory) اصطلاحی  در کسب‌وکار است که توسط کریس اندرسون (Chris Anderson) در سال ۲۰۰۴ مطرح شده. اندرسون موسس مجله وایرد Wired و همچنین موسس و معاون TED می‌باشد.

او در کتاب خود با عنوان  Long Tail بیان کرد که چرا آینده کسب‌وکار در فروش کمتر است. استدلال اندرسون در این تئوری این بود که فروش محصولات با تقاضای کم و حجم فروشِ کم می‌توانند سهم عظیمی از بازار فروش را رقم بزند زیرا این محصولات تعداد بیشتری نسبت به محصولاتی دارند که بسیار پرفروش هستند و به عنوان یک محصول شاخص و پراهمیت شناخته می‌شوند.

بنابراین اگر فروشگاه یا کانال توزیع به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند این حجم محصول را پشتیبانی کند، می‌توان به موفقیت بزرگی در فروش دست یافت. یک مثال خوب در خصوص این تئوری فروشگاه آمازون است. این فروشگاه در ابتدا فقط مختص فروش کتاب بود. این شرکت پلتفرمی را بنا کرد که از طریق آن ناشران گمنام می توانستند اقدام به فروش کتاب های خود کنند. این اقدام باعث درآمد زیادی برای آمازون شد و این همان تئوری دم دراز اندرسون است. اگر بخواهیم تئوری دم دراز اندرسون را در بازاریابی محتوا دنبال کنیم به محتوای تولیدی کاربر می‌رسیم.

آمازون به این نتیجه رسید که هر نام تجاری یا برندی که در حال حاضر مشغول به کار است، چه B2B  یا  B2C ، برای حفظ رقابت با سایر برندها و شرکت‌ها نیاز به محتوا خصوصاً محتوای تولید شده مفید و معتبری دارد که توسط کاربر تولید شود. محتوایی که بتواند به مشتریان کمک کند، تا محصولات جدید را کشف کرده و آنها را به سوی مسیری کوتاه‌تر برای رسیدن به محصول مورد نظر هدایت کند. آمازون اسپارک که بر پایه نظریه دم دراز در بازاریابی محتوا راه‌اندازی شده، بسیار شبیه رسانه‌های اجتماعی و اخبار روزانه‌ای است که ما هر روز به آنها دسترسی داریم و از آنها استفاده می‌کنیم.

برای اولین بار که کاربران وارد اسپارک می‌شوند از آنها درخواست می‌شود تا یک حساب کاربری ایجاد کنند و لیستی از حداقل پنج مورد از موضوعات مورد علاقه‌شان را ارائه دهند. پس از آن آمازون اسپارک تصویری کامل از محتوا که شامل محصولات، مطالب، عکس‌ها، داستان‌ها و حتی ایده‌هایی که توسط کاربران دیگر ایجاد شده و با علاقه‌مندی‌های شما مرتبط است، را فراهم می‌کند. آمازون اسپارک این کار را درست مثل شبکه‌های اجتماعی بزرگ انجام می‌دهد.

آمازون توانست از طریق اسپارک یک بار دیگر از تئوری دم دراز اندرسون استفاده کرده و این بار به‌وسیله محتوای تولید شده توسط کاربر به سمت فروش بیشتر هدایت شود. درباره تئوری دم دراز در واقع درباره ی تولید محتوا توسط کاربر می‌باشد.

 

پیشنهاد آیفوبلی:

تعریف بازاریابی B2B و بازاریابی B2C

فرانچایز به چه معناست؟

0

دیدگاه شما

پنج × 2 =

بدون دیدگاه