مک دونالد، شناخته شده ترین برند استفاده کننده از گیمیفیکیشن

mcdonald monopoly - مک دونالد، شناخته شده ترین برند استفاده کننده از گیمیفیکیشن

پیش از آنکه توجه ها به روش بازاریابی گیمیفیکیشن معطوف شود، شرکت مک دونالد از حدود 25 سال پیش درباره این روش صحبت کرده و آن را مورد استفاده قرار داده است. درست زمانی که دنیای دیجیتال شکل امروزی خود را نداشت و یا بهتر است بگوییم اصلا وجود نداشت! این شرکت با راه اندازی یک بازی مشارکتی که روی کاغذ انجام میشد، توانست فروش محصولات خود را به طور چشم گیری افزایش دهد.

حتماً با مفهوم واژه ی گیمیفیکیشن آشنا هستید (همچنین می توانید توضیحات بیشتر درباره این مفهوم را در مقاله “گیمیفیکیشن چیست” مطالعه کنید)، امروزه این روش در بسیاری از شرکت ها برای جذب بیشتر مشتری و افزایش فروش، ایجاد حس وفاداری مشتری و بهبود تجربه مشتری کارایی بسیاری پیدا کرده است. گیمیفیکیشن در اصل یک استراتژی بازاریابی است. که با استفاده از ابزارهای سرگرمی و بازی ها برای معرفی یک محصول و یا کارهای دیگر استفاده می شود.

رستوران زنجیره ای معروف و به نام مک دونالد با الهام از یک بازی کلاسیک به اسم “مونوپولی” (Monopoly) موفق به افزایش فروش محصول خود شد. شاید این بازی مهیج را تجربه کرده باشید. منوپولی یک بازی فکری پر هیجان و سرشار از چالش های مختلف است که در هرلحظه نیازمند تصمیم گیری های درست است. اگر در یک لحظه تصمیم اشتباهی بگیرید ممکن است در ادامه بازی ورشکسته شده و از دور بازی حذف شوید. مبنای این بازی خرید خیابان های بازی (خانه های بازی) و ساخت خانه و هتل در این خیابان هاست. در عین حال با توجه به سایر اتفاقات بازی باید مقدار قابل توجهی هم پول نقد داشته باشید. قدمت این بازی به حوالی سال 1935 یعنی حدود 83 سال پیش برمی گردد.

 

McD Monopoly2 1024x583 - مک دونالد، شناخته شده ترین برند استفاده کننده از گیمیفیکیشن

 

همان طور که در بازی مونوپولی باید تمام خیابان های یک رنگ را خریداری کنید تا بتوانید خانه و هتل بسازید، شرکت مک دونالد هم تصمیم گرفت با الهام از این قانون بازی، گیمیفیکشن خود را پایه ریزی کند. این بازی همان طور که در ابتدای متن گفته شد زمانی بوجود آمد که دنیای دیجیتال عملاً وجود نداشت و بازی کاملاً کاغذی پیش رفت. بنابراین مشتری در ازای خرید، کارتهای رنگی را دریافت می کرد. زمانی که این سه کارت یک رنگ بدست می آورد می توانست جایزه خود را بگیرد.

یکی از مشتریان وفادار این برند معروف درباره این بازی می گوید: ” من هر اکتبر بخاطر این بازی جالب و بامزه بیشتر از مک دونالد خرید می کنم! آنها توانسته اند مرا مسحور خود کنند”

به همین سادگی با کمی فکر و خلاقیت این برند توانست فروش خود را به طور قابل توجهی افزایش دهد. عده ای از مردم حتی برای شرکت در این بازی و دریافت بلیط ها از آن خرید می کنند.

نکته ی جالب تر این است که مک دونالد بسیار جلوتر از زمانی که گیمیفیکیشن به یک مسئله ی مورد توجه تبدیل شود، از آن استفاده کرده و نتیجه گرفته است. بنابراین اگر می خواهید کسب و کاری موفق باشید، سعی کنید خلاق باشید و جلوتر از زمان خود فکر کنید.

 

پیشنهاد آیفوبلی :

گیمیفیکیشن پچ پچ برای استقبال از نوروز

تئوری بازی ها

 

0

دیدگاه شما

دوازده + 9 =

بدون دیدگاه