گیمیفیکیشن چیست ؟

gamification - گیمیفیکیشن چیست ؟

گیمیفیکیشن (بازی کاری یا بازی سازی) یک ابزار تجاری جدید است که کسب و کارها با استفاده از آن می توانند به اهداف از پیش تعیین شده خود برسند. با استفاده از این ابزار،کسب و کارهای کوچک قادرند به رقابت با شرکت های بزرگی که از این موضوع غافل شده اند،بپردازند.

حالا گیمیفیکیشن را چگونه تعریف باید کرد؟

ساده ترین تعریف برای گیمیفیکیشن:

یک فرآیند یا یک بازی در دنیای واقعی یا فضایی که بنظر می رسد امکان بازی در آن وجود ندارد می باشد که با ایجاد انگیزه و مشارکت و حس تعامل و وفاداری مشتری او را درگیر آنچه تدارک دیده اید می کند. به عبارتی دیگر می توان گفت یک فعالیت را شبیه به یک بازی ارائه می کند. این کار از طریق وب سایت و سایر رسانه های اجتماعی شما، یا کارهای روتین روزانه در دسترس مخاطب قرار گرفته و او را درگیر بازی شما می کند.

گیمیفیکیشن بازی را وارد فضایی که بنظر پتانسیل بازی و سرگرمی ندارد می کند. به این ترتیب توانسته اید توجه مخاطب را جلب کرده و در او ایجاد انگیزه کنید. به طور کلی این روش به نوعی با بررسی روانشناسی رفتاری شرایط را برای رسیدن به اهداف فراهم می کند. همه ی انسان ها به بازی و تفریح نیاز دارند. بنابراین گیمیفیکیشن به راحتی می تواند یک پل ارتباطی بین مشتری و برند ایجاد کند. به این ترتیب می توان به این نتیجه رسید که بازی سازان  روانشناسانی هستند که می‌کوشند رقابت‌های مجازی بر سر اعداد و ارقام و رتبه و سابقه را، به بخشی از زندگی واقعی ما تبدیل کنند.

 

game gamification - گیمیفیکیشن چیست ؟

 

مکانیزم کلی گیمیفیکیشن چگونه است؟

موتور اصلی این روش “بازی” است. در واقع گیمیفیکیشن بدون بازی معنا و مفهومی ندارد. پس مجموعه ای از بازی های پویا و تعامل برانگیز گیمیفیکیشن را بوجود می آورند.با توجه به اینکه امروزه مشغله ی اشخاص در زندگی روزانه بالا رفته و مردم فرصت کمتری برای تفریح و سرگرمی دارند، متخصصان گیمیفیکیشن به این نتیجه رسیده اند که با استفاده از این فرصت بدست آمده هم می توانند مردم را سرگرم کنند و هم حس وفاداری و درگیری ذهنی در مشتری با برند را ایجاد کنند.

چه تعریفی در حوزه گیمیفیکیشن نیست؟

ساخت یک نرم افزار بازی، گیمیفیکیشن نیست. در واقع بازی که در این روش بوجود می آید، یک محصول تجاری برای فروش نیست. پس هر زمان که اسم گیمیفیکیشن را شنیدید در ذهن خود این نکته را مرور کنید که این واژه ساخت یک بازی صرفا در قالب جلب توجه مشتری و مخاطب به هدفی که کسب و کار مد نظر دارد، است.

* دنیل پینک در کتاب ذهن کامل نو می گوید:  متخصصان گیمیفیکیشن به این نتیجه رسیده اند که بازی، یک بخش از زندگی نیست، بلکه خود زندگی است.

شرکت های فعال در حوزه گیمیفیکیشن 

Bunchball در سال 2007 توسط Rajat Paharia تأسیس شد و امروزه Bunchball راه کارهای زیادی را برای شرکت هایی مانند Warner Bro، EA، Adobe، SAP، T-Mobile و بسیاری دیگر فراهم می کند. همچنین خدمات  ارائه شده توسط این شرکت می تواند برای کسب و کارهای کوچک نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

شرکت های دیگری مانند MLevel، LevelEleven، Badgeville و Intuitive نیز در این حوزه مشغول به کارند. در واقع این شرکت ها در حوزه های فروش، آموزش و وفاداری مشتری متخصص اند.

اغلب این شرکت ها با ارائه یک دوره آزمایشی رایگان کار خود را به سایر کسب و کارها ارائه می کنند. پس از آن با کسب و کارها سر میز مذاکره نشسته و راهکارهای اصلی خود را بعد از عقد قرارداد ارائه می دهند.

یک مثال از عملکرد گیمیفیکیشن :

Samsung Nation خود یک مثال از گیمیفیکیشن است. شرکت سامسونگ به مشتریان و مخاطبان خود در ازای تولید محتوا، دیدن ویدیوها ، بررسی محصولات و یا سایر فعالیت هایی که مخاطبان را به سمت آن سوق می دهد،به کاربران، خدمات یا پاداش می دهد. با وجود اینکه سامسونگ یک شرکت بزرگ به حساب می آید اما این نکته را در نظر دارد که شرکت های کوچک تر نیز می توانند با استفاده از این روش وارد حوزه رقابتی با او بشوند. بنابراین بازهم به فکر برقراری ارتباط و درگیر کردن مشتریان و مخاطبان خود با مجموعه است. در حال حاضر شرکت های کوچک نیز ممکن است حتی بدون اینکه خود متوجه باشند از گیمیکیشن استفاده کنند.

اگر به فکر راه اندازی یک کسب و کار کوچک هستید، که در دل خود بازی داشته باشد، بهتر است به بازی های ارزش آفرین فکر کنید که بتواند به کسب و کار تبدیل شود.

 

پیشنهاد آیفوبلی : 

تئوری بازی ها

مک دونالد، شناخته شده ترین برند استفاده کننده از گیمیفیکیشن

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

شش + 1 =

بدون دیدگاه