گیمیفیکیشن های مورد استفاده در شبکه های اجتماعی

گیمیفیکیشن های مورد استفاده در شبکه های اجتماعی

با کلمه گیمیفیکیشن یا بازی پردازی (بازی سازی) احتمالاً آشنایی کافی را داشته باشید، اگر هم این مفهوم برایتان چندان آشنا نیست می توانید با مطالعه سایر مقالات در سایت با این مقوله به طور کامل آشنا شوید. در حال حاضر در بسیاری از شبکه های اجتماعی برای جذب بیشتر مخاطب و مشتری بالقوه تلاش می شود تا به روش های مختلف و بازی سازی های گوناگون اشخاص را جمع نموده و به فالوور یا عضو تبدیل کرد.

شاید دوستانتان در زیر پست های مختلف شما را منشن کرده باشند، و به خاطر نوتیفیکیشنی که برای شما ارسال شده به آن پست سر زده باشید. با مطالعه پست متوجه می شوید که این یک بازی است و اگر تعدادی از دوستانتان را زیر این پست منشن کنید و پیج های اعلام شده را هم دنبال کنید، در قرعه کشی شرکت داده خواهید شد.

یکی از گیمیفیکیشن های رایج در شبکه های اجتماعی خصوصاً اینستاگرام در حال حاضر همین مثالی است که در بالا ذکر شد. در این بازی دنبال کنندگان برای شرکت در جایزه ابتدا خود صفحه ای که در پست ذکر شده را صرفاً برای شرکت در قرعه کشی فالو کرده و سپس دوستان خود را منشن می کنند. اینکار برای هر دو صفحه مخاطب جذب می کند اما از طرفی گاهاً باعث مزاحمت برای سایر کاربران می شود. زیرا ممکن است یک سری از افراد برای شانس بیشتر در قرعه کشی هر اکانتی را (چه بشناسند چه نشناسند) زیر پست منشن کنند. 

یکی دیگر از گیمیفیکیشن های رایج در اینستاگرام ایجاد کمپین های مختلف و هشتگ گذاری های خاص برای جلب توجه بیشتر در این فضاست. مثلاً یک شرکت طرح جدیدی از محصولات خود را ارائه کرده و از کاربران می خواهد از محصول عکس گرفته و با یک هشتگ خاص آن را به اشتراک بگذارد. به این ترتیب کاربران بدون آنکه بدانند با انگیزه شرکت در مسابقه در واقع محصول جدید را تبلیغ می کنند. 

انتخاب هشتگ مناسب

عموماً برای انتخاب هشتگ ها سعی می شود کلمه یا عبارتی کوتاه و نوشتاری راحت با کمترین Underline  استفاده شود. هشتگ ها باید به نحوی انتخاب شوند که با یک حالت نوشته شود. به طور مثال به این دو هشتگ دقت کنید: #کسب_و_کار و #کسب_وکار هردو هشتگ یک مفهوم را می رسانند اما کاربران می توانند از هردو استفاده کنند. به این ترتیب هشتگی که انتخاب کرده اید به خاطر چند شاخه شدن شاید کمتر مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. در زبان فارسی به جای فاصله بین کلمات از Underline استفاده می شود اما در زبان انگلیسی این طور نیست و اغلب بین کلمات فاصله ای وجود ندارد و تنها حرف اول کلمه بعدی با حرف بزرگ نوشته می شود.

بازی سازی ها و گیمیفیکیشن ها همراه با تغییرات در دنیای کسب وکار تغییر می کنند

برمی گردیم به شبکه های اجتماعی که در سالهای قبل بیشتر مورد استفاده ایرانیان قرار می گرفت. فیسبوک در سالهای گذشته، جزء پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی در ایران به حساب می آمد اما به مرور با آمدن اینستاگرام که فیلتر هم نبود، کاربران از فیسبوک به اینستاگرام کوچ کردند. در فیسبوک نمونه های مختلفی از پست ها وجود داشت که برای گذاشتن کامنت بیشتر و لایک کردن از ایده های بسیار ساده و ابتدایی استفاده می شد. به مرور کاربران متوجه شدند و کمتر می دیدید که استقبالی از این پست ها بشود. گیمیفیکیشن های شبکه های مجازی امروز هم بالاخره تا یه مدتی می تواند اثربخش باشد و به مرور دل کاربران را می زند. بنابراین به دنبال استفاده از ایده ها و راه های نوین و مطابق سلیقه مشتری باشید تا از بازار رقابت جا نمانید.

برای مشاوره در این زمینه می توانید از طریق قسمت مشاوره در سایت با ما در تماس باشید.

 

پیشنهاد آیفوبلی : 

گیمیفیکیشن و ۴ راهکار در UX

مک دونالد، شناخته شده ترین برند استفاده کننده از گیمیفیکیشن

۳ بازی سازی (گیمیفیکیشن) برای بهبود عملکرد در مرکز تماس

۳ راه برای فروشی سالم از طریق گیمیفیکیشن

0

دیدگاه شما

16 − 12 =

بدون دیدگاه