آیا زمان آن رسیده است که از گیمیفیکیشن برای وفاداری مشتری استفاده کنیم؟

آیا زمان آن رسیده است که از گیمیفیکیشن برای وفاداری مشتری استفاده کنیم؟

در تحقیقاتی که اخیراً صورت گرفته، بیش از 80% افراد جامعه دوست دارند در ازای کاری که انجام می دهند (چه خرید باشد چه ارتباطی که با برند برقرار کرده اند) جایزه و پاداش دریافت کنند. این روحیه از کودکی در افراد شکل گرفته و باقی می ماند. بنابراین شرکت ها می توانند با استفاده از بازاریابی بوسیله ی گیمیفیکیشن از این روحیه استفاده کرده و وفاداری مشتریان خود را تقویت کنند.

همچنین در این تحقیق مشخص شده که بیش از 40% افراد مورد مطالعه ترجیح می دهند که در برنامه های وفاداری مشتری گیمیفیکیشن قرار بگیرد. یکی از مزایای استفاده از بازی ها در هدایت وفاداری مشتریان به سمت بازی هایی است که در رسانه های اجتماعی فعال طراحی می شوند. به این معنا که در دل این بازیهای طراحی شده در فضاهای مجازی برای وفاداری مشتری، تعامل بیشتر با آنها دیده می شود.

برندها چگونه از گیمیفیکیشن به نفع خود در وفاداری مشتری استفاده می کنند؟

برند NBC : در برنامه جدید NBCUniversal به مخاطبان خود این اجازه را می دهد که در تنظیمات اطلاعات خود را وارد کرده و در ازای تماشای قسمت های ویژه ی برنامه ها امتیاز بگیرند. براساس این طرح به 10 نفر از بینندگان 100 دلار اعتبار داده می شود که می توانند در رسانه هایی مثل Amazon، Best Buy، Macy’s و Target استفاده کنند.

برند Nike : مشتریان فروشگاه های برند نایک در چین این امکان را دارند که با استفاده از واقعیت مجازی کفش مورد نظر خود را در یک محیط سرگرم کننده مجازی به نام Reactland امتحان کنند و چند ثانیه از این تجربه را در فضای مجازی به اشتراک بگذارند. همین بازی ساده و اشتراک گذاری در فضای مجازی علاوه بر اینکه برای مشتری یک تجربه خوب را رقم می زند، می تواند باعث شود که مشتری برای شما نیز تبلیغ کند.

برند Victoria’s Secret : برند ویکتوریا سیکرت با طراحی یک اپ به اسم PINK Nation در قالب بازی برای وفاداری مشتری از این طرح استفاده کرده است. به این ترتیب در این بازی بازیکن ها اطلاعاتی را برای شرکت فراهم می کنند و در ازای آن امتیاز می گیرند. در ازای این امتیازها می توانند در Fashion Show Sweeps ثبت نام کنند. به این ترتیب با موفق شدن در ثبت نام در Fashion Show Sweeps می توانند در یک تور فشن شو شرکت کنند. افزایش امتیازها با بازی های روزانه و اشتراک گذاری در فیسبوک و … نیز قابل انجام است. بنابراین هم اطلاعات جمع می کنند و هم مشتری را باخود همراه می کنند. از طرفی دیگر مشتری بازهم با اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی باعث تبلیغ برای مجموعه می شود.

به این ترتیب محصولات و خدمات مختلف از قبیل غذا و لباس هم می توانند از گیمیفیکیشن در افزایش تعامل خود استفاده کنند. Armor، Domino Shell و Sephora از جمله شرکت های موفقی هستند که از این مورد در برنامه های موفق وفاداری مشتری خود استفاده می کنند.

تکنیک های استفاده از گیمیفیکیشن در برنامه های وفاداری مشتری

چند قاعده ضروری برای اضافه کردن گیمیفیکیشن در برنامه های وفاداری مشتری وجود دارد که در ادامه می بینیم:

  • تنظیم اهداف : در ابتدا لازم است نقطه شروع و پایان برنامه خود را بدانید و اهداف برنامه وفاداری مشتری خود را در نظر بگیرید. سپس نتایجی که می خواهید با استفاده از گیمیفیکیشن بدست بیاورید را درنظر بگیرید. همچنین لازم است بدانید که از چه راه هایی می توان موفقیت در روش را اندازه گیری کرد و ابزارهای مناسب تحلیل آن را بشناسید.
  • شناخت مخاطبین : برای اینکه بازی پردازی انجام شود لازم است مخاطبان و رفتار آنها به خوبی شناسایی و مورد بررسی قرار بگیرد. زیرا مخاطبان بازی باید با آن ارتباط برقرار کنند تا مجموعه بتواند به اهداف پشت گیمیفیکیشن برسد. همچنین می توان برای اینکار رفتار رقبا با مشتریان و ایده های آنها را نیز مورد بررسی قرار داد.
  • خط داستانی : مثل هر فیلم و کتاب و سریال موفقی که خط داستانی و روایت مشخصی دارد، بازی های طراحی شده برای برنامه وفاداری مشتری نیز باید داستانی مشخص داشته باشد. بازیکنان بیشتر مایلند در یک مسیر داستانی در بازی قرار بگیرند تا بهتر با آن ارتباط برقرار کرده و دنبال کنند.
  • طراحی بازی در فضای موبایل : مشتریان بیشتر از آنکه در برنامه ها در دسکتاپ استفاده کنند، بیشتر از موبایل خود در طول روز برای گذران امور استفاده می کنند. پس طبیعتاً وقتی بازی برای موبایل طراحی شود بیشتر مورد استقبال مشتریان قرار می گیرد.
  • اشتراک آن در فضای اجتماعی : یکی دیگر از برنامه هایی که می تواند تأثیرگذار باشد، درنظر گرفتن پاداش و جایزه های درون بازی در ازای به اشتراک گذاشتن آن با سایر کاربران در شبکه های اجتماعی است. همچنین می تواند در ازای استفاده از هشتگی خاص نیز جایزه در نظر گرفت.
  • طراحی بازی در سطوح مختلف : بهتر است بازی ها مراحل مختلفی داشته باشند. اما این سطوح باید جوری طراحی شود که قابل دستیابی باشند. اگر مراحل به قدری سخت باشند که کاربر نتواند به آنها دسترسی پیدا کند، گیمیفیکیشن نمی تواند اثر مثبتی داشته باشد و حتی می تواند مخرب نیز عمل کند.
  • پاداش مشارکت : یکی دیگر از راه های جذب اعضای جدید در دل برنامه ریزی برای وفاداری مشتری می تواند دعوت اعضای جدید به بازی باشد که در ازای آن می توان برای بازیکن امتیاز یا پاداشی درون بازی درنظر گرفت.
  • تعیین سطح دشواری : مراحل بازی باید دشواری سنجی شوند. همانطور که مراحل نباید آنقدر سخت باشند که قابل دسترس برای کاربر نباشند، از طرفی هم نباید آنقدر آسان باشد که کاربر از رد کردن آن احساس خاصی نداشته باشد. بنابراین سطح دشواری باید به نحوی در نظر گرفته شود که کاربر با رد کردن هر مرحله و دریافت پاداش و امتیاز آن احساس رضایت داشته باشد.
  • ایجاد فضای رقابتی در بازی : مدال ها و نشان هایی که در بازی در نظر گرفته می شود می تواند فضای بازی را رقابتی کرده و کاربران را به تکاپوی بیشتر در بازی بیندازد.
  • درنظر گرفتن پاداش های غیر منتظره و لحظه های شاد : قرار دادن پاداش های تصادفی به طور مثال گردونه شانس در بازی و لحظه های غیرمنتظره ی شاد در بازی می تواند برای بازیکن جالب و قابل توجه باشد. بنابراین درنظرگرفتن این چنین مواردی می تواند مفید باشد.

در هر حال بهترین و موثرترین برنامه های وفاداری مشتری برپایه ی گیمیفیکیشن بر افزایش میزان درگیری مشتری به جای انجام تراکنش تأکید دارد. با این که هر تراکنش می تواند برای مجموعه ارزش آفرین باشد، اما تعدد تراکنش ها ارزش بیشتری نسبت به یک بار دارد. بنابراین تبدیل مشتری به مشتری وفادار علاوه بر اینکه هزینه ی کمتری دارد، می تواند برای مجموعه بیشتر ارزش آفرین باشد.

 

0

دیدگاه شما

7 − 2 =

بدون دیدگاه