گیمیفیکیشن و ۴ راهکار در UX

گیمیفیکیشن و 4 راهکار در UX

تحقیقات نشان داده که سیستم پاداش در ازای بازی یا کار اثرات مثبتی بر ذهن دارد. هنگامی که بازی می کنید و در نهایت به خاطر برنده شدن جایزه ای می برید، مغز دوپامین آزاد می کند. ترشح بیشتر دوپامین باعث احساس شادی و نشاط می شود. بنابراین می توان گفت که مغز بازی کردن را دوست دارد و از آن لذت می برد.

با توجه به آنچه که گفته شد، انسان طبیعتاً به سمت بازی ها گرایش خاصی دارد. در دنیای UX نیز بازی ها می توانند نقش قابل توجهی داشته باشد. به این ترتیب “گیمیفیکیشن” به عنوان یک ابزار مورد علاقه در این دنیا برای مشارکت بیشتر کاربران و  تقویت ارتباط با آنها به شمار می آید.

“گیمیفیکیشن یک بازی هدفمند برای معرفی یک محصول یا تقویت ارتباط مشتری با برند است و خود به طور جداگانه یک بازی مستقل حساب نمی شود.”

از گیمیفیکیشن می توان در برنامه ها، وبسایت، شبکه های اجتماعی و در فضای اصلی و محیطی کسب و کار برای افزایش علاقه کاربران به استفاده از کالا یا خدمتتان استفاده کرد. Khan Academy یک آکادمی آموزش زبان و سایر موارد با پیاده سازی سیستم پاداش و یک گیمیفیکیشن ساده توانست اثرات مثبتی در تجربه مشتریان خود ایجاد کند. براساس افزایش سطح دانش آموزان و یادگیری بهتر مطالب به آنها در حساب کاربریشان ستاره می داد. در نهایت در ازای تعدادی از این ستاره ها تخفیفاتی را شامل حال دانش آموزان خود کرد. با این کار مشتری برای یادگیری بهتر، تلاش بیشتری انجام می دهد و احساس می کند از این مجموعه بهتر از سایر کلاس های آموزشی می تواند نتیجه بگیرد. بنابراین به برند وفادار مانده و دیگران را نیز دعوت به استفاده از خدمات این مجموعه می کند.

استارباکس نیز به روش دیگری مشتریان خود را درگیر گیمیفیکشن کرده است. مشتری در ازای خرید در حساب کاریش امتیاز ثبت می شود. در ازای مقادیر مشخصی از امتیاز مشتری می تواند از خدمات یا تخفیف های خاصی برخوردار شود.

اما چگونه می توان از گیمیفیکیشن در UX استفاده کرد؟ برای این کار چهار راهکار کلی را در ادامه می خوانیم:

1 . به مشتریان چیزی برای کامل کردن بدهید.

اگر می خواهید کاربر خود را درگیر یک بازی کنید، در اولین قدم به مشتری چیزی دهید که بتواند کامل کند. همین تلاش برای کامل کردن می تواند هم رقابت بین مشتریان ایجاد کند و هم توجه آنها را به شما حفظ کند. برای بازی سطوح مختلف قرار بدهید و سعی کنید بازی را جوری طراحی کنید که کاری کند تا مشتریان با هم نیز ارتباط برقرار کنند. برای مثال می توان به گیمیفیکشن شرکت پچ پچ در جام جهانی و نوروز اشاره کرد. در مقاله ی “گیمیفیکیشن پچ پچ برای استقبال از نوروز” نحوه عملکرد این بازی را مطالعه کنید.

در استارباکس نیز رتبه بندی امتیازها می تواند اثرات جالبی در پی داشته باشد. به این ترتیب مشتری به دنبال خرید و دستیابی به آن امتیازها خواهد بود.

2 . در ازای بازی ها پاداش و جایزه بگذارید.

همانطور که در ابتدای مطلب هم گفتیم، بازی ماهیتاً جذاب است و زمانی که فرد بداند در ازای بازی پاداشی دریافت می کند، احساس بهتری پیدا کرده و اثر بهتری در UX مشاهده خواهیم کرد. بنابراین برای بازی های خود می توانید پاداش و جایزه بگذارید. گاهاً لازم نیست این جایزه ها شکل فیزیکی یا خدمت خاصی باشد. دادن امتیاز و سکه مثل کاری که استارباکس و خان آکادمی انجام داد مثالی از این کار است. به طور کلی اگر مشتری احساس کند در ازای تلاشی که برای حل معما و بازی شما گذاشته، جایزه دریافت می کند، زمان بیشتری را برای تعامل با شما صرف می کند.

از طرفی این کار می تواند بازاریابی دهان به دهان را به طور غیر مستقیم برای شما به همراه داشته باشد. اگر بازی شما به حد کافی برای مشتریان جذاب باشد، افراد درباره تجربه این بازی با هم صحبت می کنند و نام شما به گوش دیگران می رسد.

3 . فضای رقابتی (تاحدی) سالم داشته باشید.

نکته مهم در بازی ها، سالم بودن فضای رقابتی است. مشتری اگر احساس کند که فضای رقابت در بازی که شما ایجاد کرده اید سالم نیست و تقلب هایی در آن رخ می دهد، احساس بدی پیدا می کند و عملاً روشی که قرار بود اثرات مثبتی بر تجربه مشتری داشته باشد، می تواند به آن ضربات بدی بزند و مخرب باشد.

4 . بازی های خود را جوری طرح کنید که مراحل دیگری هم داشته باشد.

اگر بازی شما در ابتدا مورد توجه مشتریان قرار گرفت می توانید برای آن مراحل بالاتری نیز در نظر بگیرید. با این کار مشتری بازهم به دنبال ادامه بازی که شروع کرده خواهد آمد. و تجربه ی خوبی برایشان به حساب می آید. مبنا و معیار آنچه که قرار است در بازی ها اتفاق بیفتد را بر تجربه مشتریان خود بگذارید. زیرا کاربران آنها خواهند بود و بازی باید با آنچه که آنها دوست دارند تناسب داشته باشد.

 

پیشنهاد آیفوبلی : 

مک دونالد، شناخته شده ترین برند استفاده کننده از گیمیفیکیشن

0

دیدگاه شما

6 + یازده =

بدون دیدگاه