فرانچایز به چه معناست؟

فرانچایز به چه معناست؟

فرانچایز نوعی مجوز برای گرفتن شعبه­ ای از یک کسب و کار بزرگ است. براساس این جواز، فردی که خواهان شعبه­ ای از کسب و کار بزرگ­تر است، می تواند از دانش و علامت تجاری آن کسب و کار استفاده کرده و تحت نظارت آن به فروش یا ارائه خدمت کسب و کار بپردازد. در اصطلاح به شرکت بزرگ فرانچایزر (franchiser) می­گویند. معمولًا فرانچایزر هزینه­ های اولیه و هزینه­ های صدور سایر مجوزها را پرداخت می­کند.

ساختار کلی فرانچایز

هنگامی که یک کسب و کار می­ خواهد سهم بازار خود را افزایش دهد، یا در موقعیت جغرافیای دیگری با هزینه کم شعبه های خود را تأسیس کند، می­تواند برای نام تجاری خود از فرانچایز استفاده کند. با این کار براساس مفاد قرارداد حق استفاده از ایده و نام خود را به فروش می­رساند. در نهایت باتوجه به این مدل کسب وکار علامت تجاری به شرکت اصلی باز می­گردد.

Franchises روشی بسیار محبوب برای شروع کسب و کار، به ویژه برای کسانی است که مایل به فعالیت در یک صنعت بسیار رقابتی مانند صنعت غذایی فست فودها هستند. یکی از بزرگترین مزایای استفاده از این روش این است که شما به یک نام تجاری تأسیس شده دسترسی دارید؛ به این معنی که دیگر نیازی به صرف منابع بیشتر برای تبلیغات و جذب مشتری و هزینه برای ساخت محصولی تازه ندارید.

تاریخچه­ فرانچایز

ایالات متحده پرچم­دار این نوع کسب وکار در دنیاست. مفهوم فرانچایز برای اولین بار در اواخر قرن 19 توسط ایزاک سینگر (Isaac Singer) مخترع چرخ خیاطی مطرح شد. پس از او در سال 1930 محبوبیت رستوران هوارد جانسون نیز باعث بوجودآمدن رستوران­ های زنجیره­ ای و گسترش مفهوم فرانچایز گردید. درحال حاضر درصد زیادی از کسب و کارهای ایالات متحده بدین شکل گسترش پیدا کرده است. از شرکت های معروف می توان به مک دونالد، تاکو بل، لبنیات کویین، ساندویچ های جیمی-جان و … اشاره کرد. همچنین هتل های زنجیره­ ای هیلتون نیز از همین طریق کسب و کار خود را گسترش داده اند.

 

پیشنهاد آیفوبلی :

۱۰ ترندی که در سال ۲۰۱۹ دنیای مارکتینگ را شکل خواهد داد

 

0

دیدگاه شما

سه × 4 =

بدون دیدگاه