بازاریابی دیجیتال Digital Marketing چیست؟

بازاریابی دیجیتال Digital Marketing چیست؟

رسانه های دیجیتال، روش های دریافت و پرداخت هزینه ها از طریق دستگاه های POS، حضور پررنگ گوشی های هوشمند و پیامک ها و USSD کدها و بسیاری از موارد که شاید از این لیست جا افتاده باشد، بر اجتماع و کسب و کارها تأثیر به سزائی داشته است. در حال حاضر افراد نسبت به سال های گذشته کمتر از وجه نقد برای خریدهای خود استفاده می کنند و برای هر خرید سعی می کنند پیش از رفتن به بازار اطلاعات کافی درباره آنچه که لازم دارند، بدست آورند و یا اصلاً به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهند.

بنابراین با توجه به تغییراتی که در بازار و اجتماع رخ داده، کسب و کارهایی می توانند بهتر از بقیه عمل کنند که از فضای سنتی قبل فاصله گرفته و خود را با تغییرات جدید همگام و همراه سازند.

تعریف کلی بازاریابی دیجیتال Digital Marketing

پیش از آنکه بازاریابی دیجیتال را تعریف کنیم، به بررسی یک اشتباه رایج در این تعریف می پردازیم. در اغلب موارد بازاریابی دیجیتال با بازاریابی اینترنتی یا آنلاین اشتباه گرفته می شود. اما در اصل این دو مورد مفهوم جداگانه ای دارند.

  • بازاریابی دیجیتال : به بازاریابی با استفاده از ابزارها و رسانه های دیجیتال گفته می شود.
  • بازاریابی اینترنتی : به بازاریابی با استفاده از ابزارها و رسانه های اینترنتی یا همان آنلاین گفته می شود.

حال این سوال پیش می آید که تلویزیون، USSD کدها، SMS، بیلبوردهای الکترونیکی و… جز رسانه های آنلاین هستند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت خیر!

اما آنچه که در این تعریف خواندید یک تعریف بسیار ساده از بازاریابی دیجیتال بود و لازم به ذکر است که دامنه ی فعالیت این مفهوم بسیار گسترده می باشد.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال

همانطور که در تعریف هم ذکر شد، بازاریابی دیجیتال از طریق ابزارها و رسانه های دیجیتال صورت می گیرد. از ابزارهای مورد استفاده در این زمینه می توان موارد زیر را نام برد:

  • سئو (SEO)
  • بازاریابی موتورهای جست و جو (SEM)
  • بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
  • بازاریابی شبکه‌های (رسانه‌های) اجتماعی (Social Media Marketing)
  • بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  • تبلیغات نمایشی یا بنری (Display Advertising)
  • کتاب‌های الکترونیکی (E-Books)
  • بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)
  • بازاریابی بازی‌های رایانه‌ای (Video games Marketing)
  • بازاریابی از طریق SMS و MMS
  • بیلبوردهای الکترونیکی (Electronic Bilboards)
  • و…

همان طور که تنوع ابزارهای مختلف این بازاریابی را می بینید، استفاده از آن را می توان جزء فرصت های طلایی در بازاریابی دانست. زیرا درحال حاضر رسانه های اجتماعی و بسیاری دیگر از ابزارهای بازاریابی بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است. در واقع استفاده از این روش بازاریابی برای کسب وکارها یک ضرورت به حساب می آید.

موانع و مشکلات بر سر راه بازاریابی دیجیتال

در همه روش ها موانع و مشکلاتی وجود دارد که ممکن است دسترسی و استفاده از آن را برای کاربر سخت کند. در استفاده از این روش چند چالش و مشکل اساسی وجود دارد:

  • مشتریان متمرکز نیستند: به دلیل تنوع رسانه ها و شبکه های اجتماعی و استفاده از دستگاه های مختلف توسط مردم و مشتریان، باید در فضاهای مختلف حضور داشت و کار بازاریابی را انجام داد.
  • مشتریان به هر تبلیغی توجه نمی کنند: جلب توجه مخاطبان در رسانه های دیجیتال بسیار سخت تر از قدیم شده و روش های تبلیغاتی پیشین چندان بر آنها تأثیری ندارد.
  • رفتار مشتریان تغییر کرده است: پیش بینی رفتار و سلیقه ی مشتریان امروزی نسبت به گذشته سخت تر شده است. بنابراین به همین میزان جلب توجه آنها نیز سخت تر شده است.
  • هزینه ی برخی از روش ها بالاست: برخی از این روش ها را تنها متخصصان می توانند پیاده سازی کنند و ممکن است در ابتدا برای کسب و کار هزینه های زیادی را شامل شود.

بنابراین علاوه بر رسانه های آنلاین که اکثر کسب و کارها در آن فعالیت می کنند لازم است از هر فضای ممکن با مخاطبان و مشتریان ارتباط برقرار کنید.

پیشنهاد آیفوبلی:

تعریف مارکتینگ یا بازاریابی

0

دیدگاه شما

13 − 9 =

بدون دیدگاه