تعریف مزیت رقابتی و عواملی که بر آن تأثیرگذار است

تعریف مزیت رقابتی و عواملی که بر آن تأثیرگذار است

مزیت رقابتی باعث می شود که در نظر مشتریان بتوانید خود را برتر از سایر رقبا نشان دهید. این اصطلاح پیش از این تنها مختص کسب و کارها بود اما در حال حاضر برای موارد متعددی از جمله کارکنان شرکت ها تا کشورها به کار گرفته می شود. در این مقاله با تعریف کلی مزیت رقابتی و عوامل موثر در آن و اهمیتش آشنا خواهیم شد.

تعریف کلی مزیت رقابتی

مزیت رقابتی Competitive Advantage مجموعه ای از عوامل یا توانمندی‌هاست، که باعث می شود شرکت در دید مشتریان دارای عملکردی بهتر نسبت به رقبا جلوه کند. مزیت رقابتی زمانی ایجاد می شود که یک شرکت در شاخصه‌ای یا ترکیبی از شاخصه‌ها به پیشرفت، توسعه‌ و قابلیت هایی می‌رسد که نسبت به رقبا برتری پیدا می‌کند. مانند دسترسی به منابع طبیعی، یا نیروی انسانی بسیار متخصص، تکنولوژی های صنعتی یا اطلاعاتی و … . مزیت رقابتی، میزان افزایش جذابیت پیشنهادهای شرکت از نظر مشتریان در مقایسه با رقبا است.

بنابراین مزیت رقابتی، تمایز در ویژگی‌ها یا ابعاد می‌باشد که آن را قادر به ارائه خدمات بهتر نسبت به رقبا به مشتریان می‌کند، در کل مزیت رقابتی، ارزشی است که سازمان به مشتریان خود عرضه می‌کند، به نحوی که در آن زمان این ارزش توسط رقبای بالقوه و بالفعل عرضه نمی‌شود.

در مزیت های رقابتی لازم است قابلیت های کسب و کار را شناسایی کنید:

  • دانش عملی
  • برتری عملیاتی (عملیات‌های سریع‌تر، ارزان‌تر و باکیفیت‌تر)
  • استعداد
  • محصولات
  • تجربه‌ی مشتری
  • مالکیت معنوی
  • موقعیت بازاریابی (marketing position)
  • ارتباط با مشتری
  • موقعیت
  • سرمایه

عوامل موثر در مزیت رقابتی چیست؟

برای اینکه بتوانید نسبت به رقبا مزیت رقابتی داشته باشید، لازم است عوامل موثر در آن را بشناسید:

  • ایجاد مزیت واقعی

محصول یا خدمت شما باید به طور واضح و مشخص نسبت به محصول یا خدمت رقبا دارای مزیت باشد. محصول باید نیاز واقعی مشتری باشد و ارزش واقعی ارائه داشته باشد.

  • شناسایی بازار هدف

بازار هدف محصول خود را باید به خوبی بشناسید. بدانید که مشتریان شما چه کسانی هستند و چگونه می توانید بر سبک زندگیشان تغییر ایجاد کرده و تأثیر بگذارید. بنابراین باید در بازار برای کالای خود تقاضا ایجاد کنید. تقاضا عامل اصلی رشد اقتصادی است. 

  • شناسایی رقبا

تنها شرکتهایی که محصول مشابه با شما دارند رقیب نیستند، بلکه هر چیزی که بتواند نیازی که محصول شما می توانسته برطرف کند برای مشتری رفع کند، با شما رقیب است. بنابراین لازم است دید وسیعی نسبت به شناسایی رقبا داشته باشید.

به این تریتب در نظر داشته باشید که با دانستن توانایی خود، شناخت بازار و نیاز مشتری و شناخت رقبا می توانید برای کالا یا خدمت خود مزیت رقابتی ایجاد کنید.

پیشنهاد آیفوبلی:

رقبای شما چه کسانی هستند؟

تجربه مشتری و استراتژی تجربه مشتری

روند تأمین مالی در استارتاپ ها

0

دیدگاه شما

4 × 1 =

بدون دیدگاه