تفاوت نیچ مارکتینگ با مزیت رقابتی

تفاوت نیچ مارکتینگ با مزیت رقابتی

باتوجه به گسترش فضای اینترنتی و روند تغییرات در رفتار و تجربه مشتریان در خرید، کسب و کارها به دنبال گسترش بیشتر حوزه کاری خود در فضای اینترنتی هستند. از طرفی برخی از کسب و کارها اساساً بر پایه ی اینترنت بنا شده است. به این ترتیب همان طور که مشتریان به خرید آنلاین رو آورده اند، افراد زیادی نیز به فکر ساخت فروشگاه های اینترنتی یا ارائه خدماتی از طریق اینترنت از جمله تاکسی سرویس های آنلاین، کارواش آنلاین و … افتاده اند. به این ترتیب در چنین فضایی، مجموعه هایی می توانند بهتر از بقیه عمل کنند که به نحوی توانسته باشند خود را شاخص تر کرده و در ارائه خدمات یا فروش محصولات نوآوری بیشتری داشته باشند.

به این ترتیب نیچ مارکتینگ می تواند یکی از راه های ایجاد تمایز بین مجموعه شما و سایر رقبا باشد. از طرفی دیگر داشتن مزیت رقابتی نیز می تواند در راه به شما کمک کند. در مقالات پیشین نیچ مارکتینگ Niche Marketing  و مزیت رقابتی به طور کامل توضیح داده شد. در این مقاله می خواهیم درباره تفاوت این دو مبحث به ظاهر شبیه به هم بخوانیم.

تفاوت نیچ مارکتینگ با مزیت رقابتی 

هم نیچ مارکتینگ و هم مزیت رقابتی از آغاز به کار و تا زمانی که کسب و کار بقا دارد، می تواند در فرآیندها نقش داشته باشد. نکته اصلی این است که شما می خواهید با چه هدفی وارد بازار شوید؟
آیا قرار است یک فروشگاه با ارائه محصولات مختلف باشید، یا قرار است به صورت متمرکز محصول خاصی را بفروشید؟!

در نیچ مارکتینگ در همان ابتدای کار بازار هدفی تخصصی تری مورد هدف قرار می گیرد. به این ترتیب بقیه استراتژی های لازم بر مبنای مخاطبان و رفتار مشتریان در آن بازار دنبال می شود. 

اما مزیت رقابتی تأکید چندانی بر محدود کردن بازار هدف نداشته و به دنبال ایجاد تمایز بین شما و سایر رقباست. در واقع تمرکز آن بر شناسایی رقبا و بازار هدف، با هدف ایجاد یک مزیت واقعی و برتری نسبت به سایرین است.

نیچ مارکتینگ به دنبال ایجاد یک تفاوت در خط کسب و کاری است. فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی با محصولات متنوع دارید و تازه شروع به کار کرده اید. برای اینکه در کنار نام های بزرگ بتوانید قرار بگیرد و در بازار سهمی بدست آورید باید با ایجاد روش هایی خود را متمایز کنید، نه اینکه شاخه های مختلف فروش خود را کم کرده و انحصاری برای برخی از کالا بیشتر زمان بگذارند.

به این ترتیب می توان گفت چه کسب و کار شما بزرگ باشد چه تازه مشغول به فعالیت شده باشید، لازم است هدف کلی خود را مشخص کرده و از روشی استفاده کنید که بیشتر با کار شما تناسب داشته باشد.

پیشنهاد آیفوبلی:

تعریف مزیت رقابتی و عواملی که بر آن تأثیرگذار است

تعریف نیچ مارکتینگ Niche Marketing

0

دیدگاه شما

3 × 1 =

بدون دیدگاه