برند یا نام تجاری چیست؟

branding - برند یا نام تجاری چیست؟

قطعا با واژه برند یا نام تجاری برخورد کرده و یا بارها از آن استفاده کرده اید. اما آیا واقعا معنای دقیقی می توانید از آن ارائه کنید؟! یا وقتی از آن استفاده می کنید اطمینان دارید که در معنای اصلی آن و در جای مناسبی اسم برده اید؟! در ادامه با هم به بررسی مفهوم کلی برند یا نام تجاری و عناصر موثر بر آن خواهیم پرداخت.

تعریف کلی نام تجاری (برند)

عامیانه ترین تعریفی که عموما با آن مواجه می شوید این است که برند یا نام تجاری همان اسمی است که مستقیما در فروش محصول یا خدمت مورد استفاده قرار می گیرد. اما تعریف مفهوم اصلی این واژه خاص تر از آن چیزی هست که بیان شده است.

در واقع نام تجاری یا برند مجموعه ای از یک نام، نشانه یا آرم گرافیکی با طراحی منحصر به فرد است که با هدف ارزش آفرینی برای محصول یا خدمت مورد استفاده قرار می گیرد. اما بازهم مفاهیم بیشتری در برند نهفته است.

کارکرد کلی برند و عناصر موثر بر آن

اگر کمی در کارکرد نام تجاری دقیق تر شوید، می توان به کارکردهای فراوان آن پی ببرد. برند تنها به فروش کالا یا خدمت محدود نمی شود. برندسازی مناسب می تواند:

  • سهم بازار را تحت تسلط خود قرار دهد.
  • برای رشد کسب و کار راه های جدیدی را در نظر بگیرد.
  • با ایجاد ارزش برای شرکت حتی می تواند در فرآیند جذب نیروی کار، افرادی ماهرتر و مستعدتر را به سمت کسب و کار شما هدایت کند.
  • ارزش کسب و کار را نزد سهامداران خود مجموعه بالا ببرد.

در نظر داشته باشید که صرف ایجاد یک نماد خاص و منحصر به فرد و انتخاب نام مناسب برای کسب و کارتان، نام تجاری شما در ذهن مصرف کننده شکل نمی گیرد. بلکه عناصر مهم دیگری نیز بر ماندگاری و حتی شکل گیری برند شما اثرگذار است. زمانی که نام برند کوکاکولا را می شنوید چه چیزهایی به ذهتان خطور می کند؟! بعد از شکل و رنگ نماد تجاری آن، قطعا طعم و کیفیت محصول و به طور کلی تجربه استفاده از آن، شنیده هایتان درباره برند، مراکز فروش، میزان دسترسی و قیمت نیز به ذهنتان خطور می کند. پس در جایگاه یک مصرف کننده می بینید که موارد دیگری نیز می تواند در نقش برند اثرگذار باشد.

پس می توان گفت تجربه مشتری، شنیده ها، دسترسی به کالا یا خدمت، فراوانی آن در بازار و کیفیت و قیمت عناصر دیگری هستند که بر نام تجاری و ماندگاری آن اثر قابل توجهی دارند. در مجموع یکی از بهترین تعریف‌های برند توسط گارتنر و لوی در سال ۱۹۵۵ ارائه شده است: برند نمادی پیچیده است که دامنه متنوعی از ایده‌ها و ویژگی‌ها را در بر می‌گیرد. برند نه تنها با استفاده از آهنگ خود (و نیز معنی و مفهوم لغوی خود) بلکه مهم‌تر از آن با استفاده از هر عاملی که در طول زمان با آن آمیخته‌‌اند و در جامعه به صورت هویتی شناخته‌شده و نمودیافته است، با مشتری سخن می‌گوید.

در شکل گیری و ماندگاری برند در ذهن مصرف کننده، افرادی که در کسب و کار مشغول به فعالیت هستند نقش اصلی و حیاتی را دارند، نه سازمان!

بوجود آمدن هر محصول یا خدمتی حاصل کار و تلاش یک مجموعه و افراد حاضر در آن است. فرض کنید شما صاحب یک سایت خبری محلی هستید و همزمان با شما چند سایت مشابه دیگر نیز مشغول به فعالیتند. مردم زمانی شما را به عنوان مرجع خبری خود در ذهن به خاطر می سپارند که سایتتان به روز ترین و با کیفیت ترین اخبار و مطالب را در اختیارشان قرار دهد. صرف داشتن یک نام خوب و نماد زیبا و دارای جلوه های بصری به یادماندنی نمی تواند شما را به گزینه ی اول انتخاب مشتری تبدیل کند.

بنابراین همواره این نکته را درنظر داشته باشید که اگر می خواهید کسب و کار خود را به عنوان یک برند موفق در ذهن مصرف کننده تثبیت کنید، باید تیمی از افراد ماهر و موثر داشته باشید.

 

پیشنهاد آیفوبلی : 

چگونه برند شخصی خود را بسازیم؟

۶ نکته مهم در استراتژی برندینگ

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

3 × 4 =

بدون دیدگاه