افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا سیستم همکاری در فروش چیست؟

shutterstock 415935832 850x476 - افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا سیستم همکاری در فروش چیست؟

شاید اصطلاح افیلیت مارکتینگ Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش را شنیده باشید. کارکرد این روش بازاریابی چگونه است و آیا می توان از این روش برای فروش بیشتر استفاده کرد؟ در این مقاله قصد داریم تا باهم این مدل بازاریابی را بررسی کرده و راه های کسب درآمد از آن را بشناسیم.

افیلیت مارکتینگ را می توان یکی از رایج ترین متدهای بازاریابی جدید دانست که هم برای شرکت عرضه کننده و هم برای تبلیغ کننده سود بالایی دارد. فروشگاه اینترنتی موفق آمازون یکی از استفاده کنندگان این روش است. این شرکت در سال 2017 بین %1 تا %10 از سود فروش هر کالا را به تبلیغ کنندگان افیلیت (صاحبان رسانه) اختصاص داد.

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) چیست؟

از Affiliate Marketing در فارسی عموماً با ترکیب های زیر یاد می شود:

  • فروش رابطه ای
  • بازاریابی معرف
  • سیستم همکاری در فروش 
  • بازاریابی پورسانتی

قبل از آنکه بخواهیم این روش را توضیح دهیم لازم است با دو اصطلاح آشنا شوید. در این مدل بازاریابی به فروشنده Merchant و به تبلیغ کننده Affiliate می گویند. در این متد بازاریابی، Merchantها تبلیغ خود را در قالب باکس های لینک دار به Affiliate ها داده و در ازای کلیک ها یا خریدها و کلاً قراردادی که با هم دارند پرداخت های خود را انجام می دهد.

در واقع اگر بخواهیم یک تعریف ساده و روان از این مفهوم ارائه کنیم، می توان گفت افیلیت مارکتینگ روشی است که در آن شخصی که وب سایت، اینستاگرام، کانال تلگرام، توییتر یا هر رسانه آنلاین دیگری با تعداد قابل توجه مخاطب دارد، کالایی را انتخاب کرده و آن را تبلیغ می کند. به این ترتیب در ازای هر فروش کالا یا بازدید و… از فروشنده پورسانت خود را دریافت می کند.

کمیسیون و پرداخت ها به افیلیت ها چگونه است؟

برای پرداخت ها و هزینه ها Affiliate  و Merchant باید آمار دقیقی از تعداد کاربران هدایت شده به سمت Merchant داشته باشند. بنابراین معمولاً پرداخت ها به افیلیت ها با استفاده از روش های زیر صورت می گیرد:

  1. پرداخت به ازای هر اکشن یا عمل Cost Per Action – CPA : افیلیت بر اساس تعداد ورود کاربران از طریق لینکی که در رسانه‎ی خود منتشر کرده است کمیسیون دریافت می‌کند.
  2. پرداخت به ازای هر فروش Cost Per Sale – CPS : براساس هر خریدی که از طریق صفحه افیلیت صورت بگیرد، پرداخت انجام می شود.
  3. پرداخت به ازای هر لید Cost Per Lead – CPL : در این حالت افیلیت کاربران را تشویق به درج اطلاعات خود از جمله ایمیل و شماره تماس و … در وب سایت مذکور می کنند. به این ترتیب به ازای هر ثبت کمسیون دریافت می شود.

مزایای افیلیت مارکتینگ 

این روش هم برای فروشنده یا Merchant  سود و مزیت دارد و هم برای افیلیت. فروشنده در این روش لازم نیست از همان ابتدا برای تبلیغات خود هزینه بپردازد و پرداخت ها براساس کمیسیون های درج شده در قرارداد پرداخت می شود. به این ترتیب بدون صرف هزینه ی خاص نام برند فروشنده در وب سایت ها و رسانه های مختلف به نمایش گذاشته می شود.

برای افیلیت نیز این امکان وجود دارد که بدون آنکه خود درگیر مسائلی مثل انبارداری و عرضه مستقیم کالا یا خدمت باشد، اقدام به فروش محصول و خدمت کند. به این ترتیب بدون اینکه رسماً کارمند جایی باشد و برنامه زمانی مشخصی برای حضور در محل کار داشته باشد، می تواند کسب درآمد کند.

ضعف های افیلیت مارکتینگ 

در اغلب مطالب بیشتر از مزایا و درآمدهای خوب این روش صحبت شده است. اما قصد ما در این مطلب روشن کردن تمام موارد و ابهامات درباره استفاده از این روش است. در همین ابتدای کار لازم است بدانید که افیلیت شدن یک شبه بدست نمی آید و لازم است:

  • مدتها فعالیت کرده و محتوای مناسب تولید کنید.
  • در موتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشید.
  • تعداد قابل توجهی مخاطب فعال داشته باشید.
  • اعتماد و اطمینان مخاطب را جلب کنید.

بعد از دستیابی به این موارد می توانید وارد دنیای فعالیت در این حوزه بشوید. اما به طور کلی اگر بخواهیم ضعف های این روش را برای هر گروه دسته بندی کنیم، می توان این طور بررسی کرد:

ضعف افیلیت مارکتینگ برای Merchant

  • انتخاب افیلیت مناسب در بین تعداد بالای آنها می تواند تا حدی سخت و زمان بر باشد.
  • برند شما در معرض نمایش افراد زیادی قرار می گیرد و نقطه نظرات مشتریان ناراضی می تواند برای شما تهدید به حساب بیاید.
  • جامعه ی مخاطبان طیف وسیعی از افراد را در برمی گیرد. بنابراین اگر نتوانید پاسخگوی سلیقه ها باشید، بازهم می تواند برای کسب وکارتان نقطه تهدید به حساب بیاید.

ضعف افیلیت مارکتینگ برای Affiliate

  • افیلیت هیچ دخالتی در نحوه تعیین کمسیون ها ندارد.
  • در هر جای کار اگر مشکلی پیش بیاید مسئولیت با شماست.
  • اگر مخاطبان از محصولی که معرفی کردید ناراضی باشند، برای خود وبسایت یا رسانه ی شما مشکل ایجاد شده و اعتماد خود را پیش مخاطبان از دست می دهید.
  • پیدا کردن محصولی مناسب با حیطه ی فعالیت شما یا کیفیت قابل قبول تا حد زیادی سخت است.
  • رقابت شدید بین وبسایت ها و رسانه هایی که هرروز به تعداد آنها افزوده می شود.

 

به این ترتیب فرقی نمی کند در جایگاه Merchant قرار داشته باشید یا Affiliate. بهتر است قبل از اقدام در این زمینه تحقیقات کامل و کافی درباره بازار هدف و مخاطبان داشته باشید تا با داشتن اطلاعات کافی از رفتار مشتری فعالیت خود را درپی بگیرید.

 

0

دیدگاه شما

3 × دو =

بدون دیدگاه