چگونه طرح اقتصادی را تهیه کنیم؟

چگونه طرح اقتصادی را تهیه کنیم؟

هر طرح اقتصادی دارای جزئیات فراوانی است که بسته به حوزه‌ای که مد نظر شماست متفاوت خواهد بود. در نوشتن طرح باید از انگیزه‌ها و دلایل خود برای راه اندازی کسب‌ و کار بگویید. همچنین باید بازار هدف، رقبای اصلی و تفاوت‌های شما با این رقبا را مشخص کنید. ساختار، محتوا و عمق طرح کسب ‌و کار به عوامل مختلفی از قبیل اهداف اصلی کسب‌ و کار، مراحل کسب‌ و کار (شروع کسب‌ و کار جدید، شرکت موجود و مستقل، یا به صورت وابسته)، نوع کسب ‌وکار یا صنعت، وضیت مالی، اندازه شرکت و غیره بستگی دارد . با توجه به اینکه طرح اقتصادی برای اهداف مختلفی به کار می‌رود، لذا به شکل‌های مختلفی تهیه و تدوین می‌شوند. بنابراین طرح اقتصادی براساس مخاطب و نوع کسب ‌وکار شکل می‌گیرد.

چه کسی طرح اقتصادی را تهیه می کند؟

در یک شرکت بسیار کوچک کار برنامه ریزی و تهیه پیش نویس اسناد توسط مدیران و صاحبان شرکت انجام می گیرد. در صورتی که در سازمان های بزرگ تر افراد مختلفی به این امر کمک می کنند. هر چه تعداد اعضای تیم مدیریت بیشتر باشد و پرسنل زیادتری درگیر تهیه طرح باشند شانس دستیابی به راه حل های ناموفق کمتر خواهد شد. در نهایت اینکه افراد استخدام شده توسط آن واحد تجاری بخشی از مسئولیت اجرای طرح را بر عهده خواهند داشت. بنابراین قابل توجیه است که از نقطه نظر فنی و روانشناختی، کار گروهی این افراد را در مراحل اولیه این فرایند درگیر نماییم. اول اینکه کارکنان بهترین اطلاعات را راجع به جوانب گوناگون عملیات شرکت دارند و ثانیاً هیچ طرحی بدون این که کارکنان کلیدی خود را با اهداف آن تعریف کرده و به آنها معتمد باشد موفقیت آمیز نخواهد بود. کارکنانی که به تهیه طرح کمک می کنند عبارتند از:

  • رئیس کل، که قاعدتاً باید مسئولیت اصلی نظارت بر فرآیند تهیه طرح را بر عهده داشته باشد.
  • مدیر فروش و بازاریابی، که تقاضای بازار، پتانسیل رشد آن، نیازهای ویژه مشتریان، قیمت هایی که مشتریان حاضر به پرداخت آن هستند، حرکات رقبا و غیره را بهتر از هر کسی درک می کند.
  • مدیران توسعه و تولید که اطلاعات مهمی را برای گنجاندن در طرح ارائه می کنند مانند زمان مناسب برای توسعه تولیدات، نیاز به ماشین آلات جدید تولیدی و تجهیزات، پرسنل و مواد اولیه.
  • مدیر مالی، که معمولاً اطلاعات مالی طرح و همچنین نیازهای مالی شرکت را تعیین می کند و یکی از افراد کلیدی در مذاکره با سرمایه گذاران و موسسات وام دهنده به شمار می رود.

در بعضی از موسسات، افراد مذکور، کارکنان را در جریان فرآیند طرح قرار می دهند و از آنها می خواهند با ارائه اطلاعات و نظرات خود به این فرآیند کمک نمایند. چنین رویکردی در سیستم مبنی بر مشارکت بخش وسیعی از سازمان، مزیت بسیار بزرگ آگاهی بخشی و ایجاد انگیزه در شرکت را به همراه دارد.

بهترین مهارتهای موجود در شرکت باید در راستای تحلیل و هماهنگی داده های ارائه شده توسط افراد مذکور و برای تهیه گزارش واقعی مورد استفاده قرار گیرد. این کار صرفاً نباید به تعداد معدودی پرسنل که وقت لازم را دارند اختصاص یابد. بسیاری از واحدهای تجاری بزرگ مدیران شایسته ای برای توسعه آن کسب  وکار دارند که وظیفه اصلی آنها هماهنگی فرآیند طراحی کسب و کار و ویرایش اسناد مرتبط است. سایر بنگاه ها که منابع داخلی کافی ندارند مشاورانی را از خارج از شرکت برای هدایت و تسهیل فرآیند طراحی کسب و کار استخدام می کنند.

مراحل تهیه طرح اقتصادی کدامند؟

طرح نباید برگه ای باشد که آن را تهیه کنید و توی قفسه بگذارید و سپس همه چیز فراموش شود. طراحی و برنامه ریزی کسب و کار باید بخش جدایی ناپذیری از مدیریت کسب و کار شما باشد. بسیاری از واحد های تجاری موفق، سالیانه یک طرح سه تا پنج ساله آماده می کنند. این امر شامل به روز کردن طرح سال گذشته با مقایسه ارقام و آمار و اهداف مورد نظر با نتایج به دست آمده و با احتساب تغییرات، اطلاعات، تجارب و نظرات جدید است. مراحلی که در یک طرح باید طی شود عبارتند از:

  • ارزیابی وضعیت کنونی
  • تعیین رسالت
  • مرحله آماده شدن
  • تعیین اهداف
  • به انجام رساندن طرح
  • تعیین اهداف کارمندی
  • نظارت بر فرآیند

رمز به حداکثر رساندن منافع تهیه طرح، در” در دست اجرا بودن، اقدام و به روز نگه داشتن طرح” نهفته است.

اگر هنگام شروع به دلیل نداشتن تجربه قبلی با مشکل خاصی مواجه شدید، مهم نیست. در عوض باید بر توانایی خود تأکید نمایید و وانمود کنید که مانند یک فرد موفق عمل می کنید. مهم نیست که از طرح خود در تلاش برای به دست آوردن منابع مالی یا متقاعد کردن افرادی برای کارکردن با خود استفاده می کنید. شما باید افرادی که طرح شما را می خوانند متقاعد کنید که نظر تجاری تان یک موفقیت خواهد بود.

محتوا و ساختار یک طرح اقتصادی

پس از آنکه هدف طرح را مد نظر قرار دادید و مقدمات لازم را به عمل آوردید، زمان آن فرا رسیده که تا عوامل واقعی را برای گنجاندن در سند مدون لحاظ کنید. این عوامل به شرح زیر است:

  • رسالت کسب و کار شما و اهدافی که خواهان دستیابی به آنها هستید.
  • بازارها و مشتریان مورد هدف شما، محصولات یا خدماتی که ارائه خواهید داد و وضعیت رقبایتان.
  • نتایج کمی و کیفی که توقع دارید به دست آورید.
  • منابع انسانی، زیر ساخت ها، تجهیزات، مواد خام و منابع مالی مورد نیاز برای رسیدن به هدفتان در کسب و کار.
  • فرآیند های فنی، سازمانی و اداری ای که به کار خواهید گرفت.

طرح اقتصادی، مجموعه ای از ایده ها، اهداف و تحقیقات درباره نحوه اداره کسب و کار است. به خاطر داشته باشید که پاسخ به سوالاتی که برای تهیه طرح اقتصادی خود باید به آنها جواب بدهید از نوشتن آن مهم تر است. در عین حال، اگر قرار است که طرح خود را به یک وام دهنده یا سرمایه گذار ارائه کنید، حتماً از یک قالب استاندارد استفاده کرده و اطلاعات لازم را در آن بگنجانید.

دراینجا نمونه ای از یک قالب کلی برای یک طرح اقتصادی را می توانید دانلود و مشاهده کنید.

دانلود فرم طرح اقتصادی

پیشنهاد آیفوبلی:

طرح اقتصادی (Business Plan) چیست؟

0

دیدگاه شما

3 × پنج =

بدون دیدگاه