مدیریت زنجیره تأمین SCM

مدیریت زنجیره تأمین SCM

با توجه به شدت گرفتن بازار رقابت بین کسب کارها و واحدهای تولیدی، نظارت و کنترل بر روند تولید و عرضه اهمیت بالایی پیدا کرده است. واحدهای تولیدی برای بقا در بازار و گسترش کار خود با بهره گیری از الگوی مناسب همچون مدیریت زنجیره تأمین در راستای تحقق مزیت رقابتی و انتظارات مشتریان هستند. در کنار آن فناوری اطلاعات(IT) و سیستم مدیریت اطلاعات (MIS) می تواند به این سیستم کمک فراوانی کند.

تعریف کلی مدیریت زنجیره تأمین

مدیریت زنجیره تأمین ( SCM – Supply Chain Management) طیف گسترده ای از فعالیت های لازم برای برنامه ریزی، کنترل و جریان محصول، است که از لحظه تأمین مواد خام تا تولید محصول و توزیع به مشتری نهایی را شامل می شود. این روش کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین سیستم برای کنترل از ابتدا تا انتهای تولید و عرضه محصول است. این سیستم وظیفه ی هماهنگی در تولید، موجودی، مکان یابی و حمل و نقل بین شرکت کنندگان در یک زنجیره تأمین، برای دستیابی به بهترین ترکیب پاسخ گویی و کارایی برای موفقیت در بازار دارد.

SCM شامل برنامه ریزی و اجرای فرآیندهای یکپارچه ی مورد نیاز برای بهینه سازی جریان مواد، اطلاعات و سرمایه در کسب و کار است. این برنامه ریزی شامل موارد زیر است:

  • برنامه ریزی تقاضا
  • تأمین منابع 
  • روند تولید
  • مدیریت و کنترل موجودی
  • انبار و حمل و نقل
  • لجستیک
  • بازگشت محصولات معیوب

اهداف مدیریت زنجیره تأمین

سیستمی که قرار است در کسب و کار پیاده سازی شود، باید برای مجموعه ارزش آفرین باشد. سیستم مدیریت زنجیره تأمین با هدف کلی نظارت، کنترل و بهبود هماهنگی ها به طور کلی راه اندازی می شود. اما این سیستم تنها به این موارد محدود نیست و اگر بخواهیم اهداف کلی آن را مورد بررسی قرار دهیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هزینه های نگهداری و انبار و لجستیک
  • کنترل موجودی و حفظ چرخه تولید
  • افزایش مسئولیت پذیری در برابر مشتریان
  • تأمین به موقع محصول در بازار
  • بهبود هماهنگی و ارتباط واحدهای مختلف تولید و فروش
  • استانداردسازی فعالیت ها و فرآیندها
  • بهبود بهره وری
  • کاهش پرسنل
  • تحویل به موقع

 فرآیند های اصلی در زنجیره تأمین

  • مدیریت اطلاعات: برای اینکه مدیریت زنجیره تأمین به خوبی بتواند عمل کند، به اطلاعات کافی درباره واحدهای مختلف نیاز دارد. سیستم مدیریت اطلاعات با یک پارچه سازی دیتا، به مدیران و تصمیم گیرندگان در این واحد کمک می کند تا براساس تصمیمی که باید اتخاذ کنند به اطلاعات کافی دسترسی داشته باشند.
  • مدیریت لجستیک: این بخش کلیه فعالیتهای فیزیکی از مرحله تهیه مواد خام تا محصول نهایی شامل فعالیتهای حمل ونقل، انبارداری، زمانبندی تولید و … را شامل می شود.
  • مدیریت روابط: این بخش را می توان مهمترین عنصر در مدیریت زنجیره تأمین دانست. اغلب شکست های آغازین در زنجیره تأمین به این دلیل پیش می آید که اطلاعات و انتظارات طرفین و تأمین کنندگان به درستی منتقل نمی شود. بنابراین هر یک از طرفین بنا به اینکه خواسته های قبلی شان به خوبی محقق نشده، ممکن است تمایلی به همکاری دوباره نداشته باشند و به نوعی حلقه های زنجیر دچار شکست شود. بنابراین برای توسعه هر زنجیره تأمین یکپارچه، لازم است اطمینان و اعتماد در میان شرکا وجود داشته باشد تا زنجیره بتواند به خوبی عمل کند.

مدیریت زنجیره تأمین و تجارت الکترونیک

مدیریت زنجیره تأمین فقط محدود به کسب و کارهای تولیدی عادی نیست و در تجارت الکترونیک نیز نقش دارد. در این حالت SCM با رویکرد مشتری محوری فعالیت خود را دنبال می کند. بنابراین اطلاعات کافی از نیاز مشتری و میزان تأمین نیاز آن عنصر مهم مدیریت زنجیره تأمین در تجارت الکترونیک است. به طورکلی می توان گفت که این سیستم یکی از زیرساخت های پیاده سازی تجارت الکترونیک است.

 

پیشنهاد آیفوبلی:

بزرگترین وسوسه ای که هر بنیانگذار و مؤسس با آن رو به رو می شود!

 

0

دیدگاه شما

شش + 20 =

بدون دیدگاه