فروشنده موفق چه ویژگی هایی دارد؟

فروشنده موفق چه ویژگی هایی دارد؟

آیا وجود یک فروشنده ی موفق می تواند در کسب و کار شما مفید باشد؟ افزایش فروش آیا تنها به داشتن فروشنده ی حرفه ای و موفق وابسته است؟ آیا فروشنده بودن امری ذاتی است یا می توان آن را به عنوان یک مهارت آموخت؟ فروشندگی هم مثل بسیاری از موارد در کسب و کارها روش و متدهای مربوط به خود را دارد. با اینکه خیلی از افراد معتقدند که “فروشنده موفق بودن امری ذاتی است” اما می توان با کسب مهارت هایی به یک فروشنده ی موفق حرفه ای تبدیل شد.

فروشنده ی حرفه ای موفق 

واقعیت این است که یک بخش مهم و قابل توجه از شغل فروشندگی را عشق و علاقه تشکیل می‌دهد و این که فروشنده عمیقاً به کاری که انجام می‌دهد اعتقاد و باور داشته باشد. اما به طور کلی می توان گفت برای فروش موفق 3 عامل کلیدی وجود دارد:

  • دانش کافی از کالا یا خدمت
  • علاقه به فروش
  • ارائه صحیح و حرفه ای محصول یا خدمت

ممکن است همه ی افراد این 3 عامل اصلی را باهم نداشته باشند. اما با با تمرین و به مرور می توان به این مهارت ها دست یافت.

ویژگی های کلی فروشنده ی موفق و حرفه ای 

در حالت کلی برای اینکه فروشنده ای موفق باشید یا برای مجموعه خود فروشنده ای موفق جذب کنید باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • وجدان کاریی بالایی دارند.

تحقیقاتی که توسط انجمن روانشناسی آمریکا صورت گرفته نشان می دهد که اغلب فروشندگان موفق با وجدان هستند. این افراد به کار خود عشق می ورزند، منظم هستند، به کار متعهدند و کارایی بالایی دارند. فروشنده ی موفق منافع خود و مجموعه و مشتری را باهم درگیر و مشترک می داند. بنابراین می دانند که برای تأمین منافع خود با مجموعه نباید منافع مشتری را در خطر بیندازند. زیرا اگر قرار باشد در این خرید مشتری ضرر کند، دیگر از مجموعه خرید نمی کند و برند را به عنوان برندی فریبکار به دیگران معرفی می کند. هر قدر پروسه ی خرید یک مشتری بهتر پیش برود امکان معرفی او به دیگران و وفاداری او به برند بیشتر می شود.

  • ضمن رعایت ادب، خوش برخورد، با اشتیاق و انعطاف پذیرند.

 بهترین فروشندگان، بیشترین احترام را به زمانی که مشتری صرف کرده قائل می شوند. فروشندگان موفق با مشتریان به مانند طلا رفتار می کنند. از کار خود لذت می برند و همین علاقه به کار باعث می شود که با مشتری مانند طلا رفتار کنند. در خیلی از مواقع از خود نرمش نشان می دهد. زیرا می داند که یک مشتری هنگام خرید کردن ممکن است چند بار نظرش عوض شود. بنابراین به عنوان فروشنده مجبورید مدل، رنگ، سایز و یا نوع‌های مختلفی را مجدد به او نشان داده یا اطلاعات را مجدد با او مرور کنید. یا اینکه ممکن است در هنگام  پرداخت درخواست تخفیف کند که این رفتار کاملاً مرسوم است، یک فروشنده‌ی موفق در تمام مراحل فروش باید از سعه‌ی صدر بالایی برخوردار باشد و رفتار خود به هنگام لحظه‌ی ورود تا خروج را با یک آهنگ مناسب حفظ کند.

  • مبتکر، خلاق و زیرک هستند.

فروشنده ی موفق منتظر دریافت دستور نمی ماند. بلکه خودش با توجه به نبوغ و خلاقیتی که دارد سعی می کند تا با بهترین روش ها با مشتری ارتباط برقرار کند. او می داند که اگر چیزی باید فروخته شود، حتماً راه و روشی برای فروش آن وجود دارد. بنابراین اگر با جواب منفی مشتری برای خرید مواجه شود، از زیرکی خود کمک گرفته ترفند دیگری برای فروش استفاده می کند.

  • تحت زور و فشار نمی‌فروشد.

یکی از مضرترین عادت‌هایی که بعضی از فروشندگان دارند این است که می‌خواهند به زور کالا یا خدمت خود را به مشتری بفروشند. متأسفانه این دسته از فروشندگان هنوز فرق بین راهنمایی و اجبار در خرید را نمی‌دانند. آنها به این نکته هم دقت نمی‌کنند که اگر مشتری بر اساس جو به وجود آمده کالایی را خریداری کند، برای دفعات بعدی حتی اگر نیاز به محصول شما داشته باشد با توجه به خاطره‌ی خاکستری که در ذهن دارند، امکان ندارد به همان فروشگاه مراجعه کند.

  • شنونده ی خوبی است.

یکی از مهارت‌های فروشندگان موفق شنوندگی عمیق و با حوصله آن‌هاست. یک فروشنده حرفه‌ای می‌داند که قبل از فروش کالا یا خدمات باید نظرات، درد و دل‌ها، عقاید و… مشتری خوب گوش کند و با توجه به خواسته‌هایی که خریدار در لا به لای حرف‌های خود عنوان کرده است، ضمن پاسخگویی مناسب کالای مورد نیاز ایشان را ارائه کند.

  • به موقع سوالات لازم را از مشتری می پرسد.

تحقیقات Searcy نشان می دهد، فروشندگانی بیشترین کارایی را دارند که سوالات مناسب و بیشتری از مشتریان پرسیده اند. این سوالات لزوماً در خصوص خود کالا نیست. البته سوالات باید منطقی باشد و موجب رنجش مشتری نشود. استراتژی طرح سوال از سوال قبلی، جزء تکنیک های ضروری برای فروشندگان موفق به حساب می آید.

  • به حفظ مشتریان می اندیشد.

یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های هر کسب و کاری مشتریان آن مجموعه هستند. پس یکی از وظایف فروشندگان حفظ و نگهداری آنها می‌باشد. برقراری و حفظ ارتباطات صحیح، محکم و مؤثر با مشتریان از قواعد اصلی و صفات مهم این شغل می‌باشد که بخشی از آن به صورت ذاتی و بخش عمده‌ای نیز از طریق آموزش و کسب مهارت به‌دست می‌آید.

بنابر آنچه که گفته شد، اگر می خواهید فروش خوبی داشته باشید، باید این مهارتها را در خود تقویت کنید.

پیشنهاد آیفوبلی:

ویژگی های مدیر فروش موفق

راهنمای جامع مدیریت فروش و فرآیند فروش

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

دو + 17 =

بدون دیدگاه