ویژگی های مدیر فروش موفق

ویژگی های مدیر فروش موفق

برای اینکه یک مجموعه بتواند عملکرد خوبی در واحد فروش داشته باشد، لازم است یک مدیر حرفه ای برای مدیریت تیم فروش درنظر گرفته شود، تا با استفاده از دانش و مهارت خود بتواند بهترین استراتژی های لازم برای فروش را پیاده سازی کند. به این ترتیب یک مدیر فروش حرفه ای اگر تیمی متشکل از کارشناسان معمولی (نیمه حرفه ای یا حتی تازه کار) داشته باشد، می تواند بهتر از تیمی عمل کند که مدیر نیمه حرفه ای با کارشناسان حرفه ای دارد. در این مقاله به بررسی ویژگی های یک مدیر موفق می پردازیم.

مدیر فروش موفق کیست؟

به طور کلی در جایگاه مدیریت یک سری از مهارت ها عمومی است و باید هر مدیر این ویژگی ها را داشته باشد. در سمت شغلی مدیر فروش این مهارت ها تخصصی تر شده و نیازمند این است که با تغییرات کلی شرایط به روز نگه داشته شود. یک مدیر فروش باید مسئولیت رهبری و مربیگری تیم را تا دستیابی به اهداف سازمان در مسیر رسیدن به درآمد مناسب برای مجموعه بر عهده بگیرد. به طور کلی کارهای یک مدیر فروش موفق را می توان در سه عنوان کلی تقسیم بندی کرد:

  • برنامه ریزی استراتژیک فروش و عملیاتی نمودن برنامه
  • مربی فروش، نظارت بر فروش و رهبری تیم فروش
  • ارزیابی عملکرد فروشنده براساس اهداف سازمان

در تیم فروش ایجاد یک فرهنگ مناسب و کارا حرف اول را می زند. کارمندان این واحد باید با تمرکز بر کار تیمی، بتوانند بهترین عملکرد از خود را به نمایش بگذارند. مدیر فروش در این زمینه نقش اساسی را ایفا می کند. اگر او از پس این وظیفه به خوبی برنیاید، به این تیم آسیب های جدی وارد شده و عملاً از هم می پاشد.

ویژگی های مدیر فروش موفق

اگر بخواهیم برای مدیر فروش ویژگی های خاصی را مطرح کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برقراری ارتباط

یک مدیر فروش موفق هم باید توانایی برقراری ارتباط با مشتری را داشته باشد و هم بتواند با اعضای تیم خود به خوبی ارتباط بگیرد. زبان و ادبیات صحبت کردن یک مدیر موفق فروش با اعضای تیم خود یکسان نیست و براساس درک خود از اعضای تیم و شرایط موجود با هریک ارتباط منحصر به فردی را ایجاد می کند. به این ترتیب اعضای تیم خود را بهتر شناخته، زبان آنها را بهتر می فهمد و می تواند آنها را مدیریت کند. در ارتباط با مشتری نیز می توان از این حالت استفاده کرد. 

  • ایجاد روحیه و انگیزه در فروشنده

مدیر فروش الهام بخش تیم خواهد بود. به این ترتیب این فرد باید بتواند در اعضای تیم خود برای کارکرد بهتر انگیزه ایجاد کرده و روحیه ی تلاش و یادگیری بیشتر را در آنها تقویت کند. همچنین ترغیب افراد به کار تیمی و کمک به هم تیمی ها می تواند نوع دیگری از ایجاد انگیزه و روحیه در تیم باشد.

  • رهبری فروش

مدیر فروش موفق در عین حال که یک رهبری الهام بخش و تأثیرگذار است، احترام خود را بین اعضای تیم شکل می دهد. بنابراین با وجود ارتباط مناسب با اعضای تیم، آنها جایگاه وی را شناخته و مرزبندی ها حفظ می شود.

  • پذیرای نظرات موثر در افزایش بهره وری

ارتباط مناسب زمانی معنای بهتری پیدا می کند، که اعضای تیم اگر ایده و پیشنهادات مناسبی برای بهره وری بیشتر دارند، بتوانند آن را ابراز کرده و از اینکه نظرش مورد توجه و بررسی قرار گرفته احساس ارزش کند.

  • انعطاف پذیر بودن

در فروش شکست و پیروزی دو کفه ی ترازو هستند که در زمان های مختلف ممکن است هر یک از این کفه ها سنگین تر باشد. مدیر موفق می داند که ممکن است گاهی دچار شکست شود بنابراین آن را فرصتی برای یادگیری و آموزش می داند. از طرفی می تواند روش های مورد استفاده پیشین را اصلاح کند.

  • پرورش فرهنگ مثبت و مناسب 

تیم فروش باید با یک فرهنگ مناسب شکل بگیرد. اعضای تیم هم باید با آن خود را مطابقت داده و در راستای تحقق اهداف تلاش کنند. مدیر فروش موفق این مورد را دانسته و در راستای ایجاد و ترویج فرهنگ مثبت در تیم فعالیت خود را در پیش می گیرد. یکی از مواردی که در تیم فروش بسیار دیده می شود، کم کاری برخی از اعضای تیم است. این مورد می تواند مانند سمی مهلک در تیم عمل کند و روحیه و انگیزه کارکردن سایرین را از بین ببرد. خصوصاً زمانی که سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش دهی بر مبنای کارکرد تیم باشد. در چنین مواردی یک مدیر موفق در ابتدا هشدارهای لازم را به این افراد می دهد، اما در صورتی که مورد حل نشد، به سرعت آنها را از تیم باید حذف کرد (در مقاله “8 نشانه غیر منتظره ای که با دیدن آن باید کارمند اخراج شود” می توانید درباره افرادی که بهتر است از تیم حذف شوند، بخوانید).

  • زمینه ساز توسعه مهارت ها

مدیر موفق شرایط را برای توسعه مهارت های کارمندان خود فراهم می کند. برای این کار لازم است محیطی مثبت و سرشار از انگیزه برای کارمندان ایجاد کند. از طرفی هم می داند که تمام مهارتها و تجربیات لازم در محیط کار بدست نیامده و کارمندان برای اینکه بتوانند شرایط خود را بهبود دهند، نیازمند زمانی در بیرون مجموعه برای آموزش هستند.

  • رعایت احترام متقابل و مراقبت 

یک مدیر موفق در برخورد با تیم خود احترام را سرلوحه کار خود قرارداده و مرزبندی های لازم برای رفتار اعضای تیم با خود را نیز ساخته است. به این ترتیب در عین حال که از احوال کارکنان باخبر است و با آنها ارتباط دارد جایگاه خود را حفظ کرده و مراقب تیم خود است. مدیر موفق منافع اعضای تیم را می شناسد و در راستای تحقق منافع آنها نیز تلاش می کند.

  • حل مشکلات

نمی توان گفت تیمی وجود داشته باشد که بدون وجود هیچ مشکلی کار خود را درپیش بگیرد. مدیر موفق به موقع مشکلات را شناسایی کرده و در جهت رفع آنها اقدامات لازم را انجام می دهد.

  • استخدام نیروهای مناسب 

یکی از مواردی که اغلب در مجموعه ها نادیده گرفته می شود، استخدام نیروی فروش تحت نظر مدیر فروش است. کارمند جدید قرار است با مدیر این تیم کار کند و روحیه و فرهنگ تیم را نیز مدیر ساخته و پرداخته است. بنابراین بهترین کسی که می تواند برای این تیم نیرو انتخاب کند، خود مدیر فروش است.

  • تحلیل اطلاعات

مدیر فروش موفق خود بر روش های تحلیل داده و اطلاعات تسلط کافی دارد. زیرا برای اتخاذ تصمیم گیری ها و پیاده سازی استراتژی های مختلف به آمار و اطلاعات زیادی نیاز دارد. 

به این ترتیب مدیر فروش باید بتواند بر مسائل مختلفی اشراف کافی داشته باشد تا بتواند به موفقیت دست پیدا کند.

 

پیشنهاد آیفوبلی :

آیا وقت آن رسیده که کسی را از تیم حذف کنیم؟

0

دیدگاه شما

هفت + 12 =

بدون دیدگاه