۷ راهکار برای تمرکز بیشتر در محل کار

7 راهکار برای تمرکز بیشتر در محل کار

در دنیای امروز که سرشار از اطلاعات و اتفاقات مختلف است و دوستان و همکاران همراه هم هستند، 8 ساعت کارکردن خالص و بدون لحظه ای زمان از دست رفته عملاً غیر ممکن است. عوامل مختلف حواس پرتی در محل کار نمی گذارد به خوبی تمرکز کنید. بنابراین باید عادت کاری خود را تغییر دهید. مثل زمانی که عادت هر روز باشگاه رفتن یا ورزش کردن یا غذاهای سالم خوردن را در برنامه ی خود قرار داده باشید، این کار نیز مستلزم شرایط و تمرینات خاصی می باشد و باید در یک بازه زمانی حدودا 4 هفته ای این کارها تکرار شود.

  • اهدافتان را مشخصاً تعیین کنید.

به جای اینکه بگویید: “من امروز می خواهم 8 ساعت مفید کار کنم” فهرستی از اولویت های کاری خود در هفته را مشخص کرده و به ترتیب هرروز تصمیم بگیرید که یک سری از کارها را انجام دهید. این کار به شما کمک می کند که کارهای روزانه ی خود را مشخصاً بدانید و برای انجام آنها برنامه ریزی و زمانبندی های لازم را انجام دهید. 

  • در بازه های زمانی 60 تا 90 دقیقه کار کنید.

همان طور که کار می کنیم، به مرور میزان تمرکز و هشیاری ما کم می شود و توجه ما به عوامل حواس پرتی بیشتر می شود. برای اینکه این مشکل را حل کنید، می توانید در بازه های زمانی 60 تا 90 دقیقه تایمر تنظیم کنید و در این مدت کار کنید. هر بار که آلارم صدا کرد، در صورت امکان از پشت میز خود بلند شوید و یا اگر این امکان وجود ندارد برای چند لحظه (اگر پنجره ای وجود دارد) به بیرون نگاه کنید، یا موزیک آرامش بخشی گوش دهید. 

  • ارتباط خود را با دنیای بیرون از محل کار قطع کنید.

دنیای بیرون از محل کار یا حتی خود آنجا سرشار از عوامل مختلف حواس پرتی است. از عوامل حواس پرتی می توان به ایمیل های مختلف، تلفن هایی که در محل کار زنگ می خورد، گوشی تلفن همراه و سایر همکاران اشاره کرد. برای اینکه این موارد حواستان را پرت نکند، در درجه اول به یک محیط آرام و ساکت برای کارکردن نیاز دارید. اما این مورد در همه ی محیط های کاری امکان پذیر نیست و باید سعی کنید خودتان را با شرایط وفق دهید. برای اینکه همکارانتان از شما درخواست کاری نداشته باشند و یا تلفن های غیر ضروری به شما نشود، می توانید در تقویم کاری خود جلسه تنظیم کنید و یا در آن درج کنید که فعلاً مشغول انجام کاری هستید و نمی توانید کار دیگری انجام دهید. در این صورت اگر کسی با شما کار ضروری داشته باشد، می تواند در تقویم برای شما پیغام بگذارد.

  • برای عوامل حواس پرتی برنامه ریزی کنید.

تمام آنچه که باعث پرت شدن حواس شما می شود، مضر نیستند. بنابراین می توانید از آنها به عنوان پاداش کارکرد خود استفاده کنید. به این ترتیب برای برنامه ریزی عوامل حواس پرتی باید کارهای زیر را انجام دهید:

  1. کلیه عواملی که باعث پرت شدن حواستان می شود را پیدا کنید.
  2. به ترتیب آنهایی که برای شما می تواند فایده داشته باشد را مشخص کنید.
  3. براساس بازه های زمانی کارکرد می توانید از این لیست به خود پاداش داده و در زمان استراحت از آن استفاده کنید.

مثلاً اینستاگرام یا توییتر اگر از جمله عوامل مهم پرت شدن حواس شماست، می توانید زمان استفاده از آن را به یکی از زمان های استراحت خود انتقال دهید.

  • از تمرین های مناسب برای جلوگیری از حواس پرتی استفاده کنید.

مدیتیشن و یوگا یکی از بهترین تمرین ها برای جلوگیری از حواس پرتی به حساب می آید. زمانی که مدیتیشن کار می کنید، تمام حواستان به خودتان است و تنها خودتان هستید که این کار را انجام می دهید. برای زمان های استراحت خود نیز برنامه ای مشخص داشته باشید. اگر می خواهید مدیتیشن کنید، در زمان ناهار این کار را نکنید. وقت غذاخوری تنها زمانی برای این کار است. حتی در این زمان نباید روزنامه خواند، ایمیل چک کرد یا در شبکه های اجتماعی چرخید.

  • به خودتان توجه کنید.

رفتار خودتان را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید. چه از نظر عادت غذایی و چه رفتار و برخوردها. ببینید چه چیزهایی بیشتر حواستان را پرت می کند و چه چیزهایی بیشتر شما را مشغول نگه می دارد. با توجه کردن به خود می توانید ریشه ی بسیاری از مسائل را پیدا کنید. به این ترتیب به افکار و برنامه هایتان می توانید نظم دهید.

  • از تکنولوژی برای تمرکز بیشتر استفاده کنید.

درحال حاضر نرم افزارهای زیادی برای کمک به شما برای تمرکز بیشتر وجود دارد. ساده ترین آنها گزینه ی Do Not Disturb  در گوشی های تلفن همراه است که صدای آلارم ها و تماسها و کلاً هر چیزی که حواستان را پرت می کند را قطع می کند.

برای اینکه کمتر به گوشی تلفن همراه خود توجه کنید، برنامه های مختلفی مثل Forest وجود دارد که با تنظیم زمان برای شما شرایطی را فراهم می کند که کمتر از گوشی خود استفاده کنید. به این ترتیب در این برنامه در بازه زمانی که خودتان تنظیم کرده اید درختی کاشته می شود. اگر بخواهیم در بین زمان تعیین شده به گوشی خود دست بزنید، باید درخت را قطع کنید. شعار این نرم افزار “Stay Focused, Be Present” است. در گوگل پلی و اپ استور نرم افزارهای مختلف دیگری نیز از این قبیل وجود دارد. در بقیه سیستم ها نیز می توانید بازهم ار نرم افزارهای مشابه دیگری استفاده کنید.

به این ترتیب با رعایت این 7 مورد در بازه زمانی حداقل 4 هفته و بیشتر می توانید عدم توجه به عوامل حواس پرتی را به یک عادت تبدیل کرده و میزان تمرکز خود بر کار را افزایش دهید.

پیشنهاد آیفوبلی:

چگونه کار عمیق باعث بهره وری بیشتر می شود

۷ راهکار مقابله با اضطراب در محل کار

0

دیدگاه شما

سیزده + پنج =

بدون دیدگاه