پیدا کردن فرصت ها، کلیدی ترین فرآیند در کار آفرینی

opportunity - پیدا کردن فرصت ها، کلیدی ترین فرآیند در کار آفرینی

با توجه به تغییرات دنیای کسب و کار امروزی و بوجود آمدن فرصت های جدید برای شروع یک کسب و کار و کارآفرینی، ممکن است به این فکر افتاده باشید که کاری جدید ایجاد کرده و در مسیر شغلی خود تغییرات اساسی بوجود آورید.

کارآفرینی (Entrepreneurship) واژه ای نسبتاً قدیمی با ریشه ی فرانسوی که در حدود 300 سال قدمت دارد، جزء مفاهیمی بود که در ابتدا مورد توجه اقتصاددان ها قرار گرفت. افرادی مانند ریچارد کانتیلون و آدام اسمیت لغت کارآفرین را در قرن‌های هفدهم و هجدهم میلادی به کار برده‌اند. اما این واژه در مفهومی که امروزه از آن برداشت می شود در حدود یک قرن است که عمومیت پیدا کرده، در واقع اینکه کارآفرینی یک دانش محسوب شده و متخصصان آن اقدام به آموزش در دانشگاه ها و مدارس کسب و کار کرده باشند و به عنوان یک مسیر شغلی به رسمیت بشناسند، یک اتفاق نسبتاً جدید با قدمتی در حدود یک قرن است.

“به گفته ی جوزف شومپیتر (Joseph Schumpeter) پدر کارآفرینی دنیا، کلید اصلی کارآفرینی، درک و بهره برداری درست از فرصت هاست.”

با وجود اینکه واژه کارآفرینی یک کلمه ی ساده و قابل درک بنظر می رسد، اما تقریباً می توان گفت که از کارآفرینی یک تعریف دقیق که همگان بر آن اتفاق نظر داشته باشند، وجود ندارد. هریک از تعاریف ارائه شده بر جنبه های خاصی از این مفهوم تأکید دارند. اما در مجموع می توان چند صفت بارز را در تمام کارآفرینان مشترک دانست.

یک کارآفرین عموماً دارای این ویژگی هاست:

  • خلاق – پیشرو – آینده نگر – دارای جسارت برای ریسک کردن – ارزش آفرین – خالق ثروت

تشخیص فرصت های کارآفرینانه

اما همان طور که شومپیتر هم اشاره کرده بود، شناسایی فرصت و بهره برداری از آن کلید اصلی کارآفرینی به حساب می آید. روند تشخیص فرصت ها عموماً از سه مرحله کلی : شناسایی فرصت، ارزیابی فرصت و بهره برداری از فرصت تشکیل می شود.

  • شناسایی فرصت

برای آنکه بتوانید بهتر از دیگران فرصت ها را شناسایی کنید، باید بتوانید از آنچه که بنظر دیگران و شما یکسان می آید، چیز متفاوتی را بیرون کشیده و آن را تحلیل کنید. همه ی جنبه های مسئله را بررسی کرده و با نگاهی خلاقانه سعی کنید راه حل های متنوعی را برای تغییر وضعیت بیابید. بسیاری از افراد در شرایط مواجه شدن با شرایط مختلف، همواره سعی می کنند از راه های مطمئن و از پیش تعیین شده مسئله را حل کنند. در صورتی که افراد با شم کارآفرینی قوی هربار که با مسئله جدیدی روبه رو می شوند، به دنبال راهکارهای مبتکرانه می روند.

“کارکرد مرحله ی شناسایی فرصت، شناخت فرصت های سودآور است نه هر فرصتی.”

این مرحله در همین ابتدای کار پایان نمی یابد. در واقع اگر می خواهید یک کسب و کار سودآور و ارزش آفرین باشید، باید بتوانید در هر برحه زمانی از کار خود، فرصت های بهتر و بیشتری را پیدا کنید.

  • ارزیابی فرصت

پس از آنکه فرصت جدید شناسایی شد، حال زمان آن است که با عده ای متخصص جوانب مختلف این ایده را بررسی کنید. بنابراین در این مرحله کارشناسان و متخصصان وارد می شوند تا جنبه های مختلف فرصت نظیر مالی، امکان سنجی، بازاریابی، رقابتی و… را مورد ارزیابی قرار دهند. مهمترین سوالی که هر کارآفرین پس از شناسایی فرصت باید از خود بپرسد این است که ” آیا در بازار فعلی ایده ی من می تواند به کسب و کاری سودآور تبدیل شود؟ و بقای آن تا چه زمانی است؟!”

در واقع اولین کار پس از ایده پردازی، طراحی مدل کسب و کار است. با تدوین این مدل شخص با امکان پذیر بودن ایده و شرایط موجود در همان ابتدا مواجه می شود. بعد از مدل کسب و کار فرد باید طرح کسب و کار خود را بنویسد. درواقع با نوشتن آن می توان به پرسش های کلیدی : بازار مناسب ِ محصول یا خدمت تان چیست؟ در شرایط فعلی مشتریان خواهان چه چیزی هستند؟ مزیت رقابتی تان چیست و چگونه میخواهید حفظش کنید؟ چگونه می خواهید سرمایه ی اولیه تان را تهیه کنید و برنامه تان برای بازگشتش چیست؟ ، پاسخ داد.

مثل مرحله ی شناسایی ایده، این مرحله نیز در تمام مدت وجود و فعالیت کسب و کار همراه خواهد بود، تا هر ایده ی جدیدی که قرار شد در مجموعه اضافه شود را مورد بررسی قرار دهد.

  • بهره برداری از فرصت

اگر ایده ای از دو مرحله ی قبلی عبور کند، حالا می تواند در فاز “عملی کردن ایده” قرار بگیرد. این مرحله سخت ترین قسمت کار به حساب می آید. زیرا با وجود تمام برنامه ریزی ها و کارهای صورت گرفته بازهم با مسائل و مشکلاتی ممکن است مواجه شوید که از قبل نتوانسته اید پیش بینی کنید. بنابراین تیم سازی قوی می تواند تا حدی این فرآیند را برای شما آسان تر کند. زیرا وجود افرادی با دیدگاه های مختلف و خلاق باعث ارائه پیشنهاداتی بهتر برای رفع مشکلات می شود. بعد از آن جذب سرمایه و تدوین استراتژی های بازاریابی و فروش نمود بیشتری پیدا می کنند و باید پایه ریزی شوند.

 

با تمام این کارها پس از شکل گیری تیم و شروع به کار نیز با چالش های مختلفی روبه رو خواهید شد. بررسی عملکرد تیم و استراتژی ها یکی از این چالش هاست. که می توان با تعیین KPI مناسب همه ی این موارد را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.

 

پیشنهاد آیفوبلی :

بزرگترین وسوسه ای که هر بنیانگذار و مؤسس با آن رو به رو می شود!

می خواهید کسب و کارتان را گسترش دهید؟! پس به ایده های جدید احتیاج دارید!

0

دیدگاه شما

پنج × پنج =

بدون دیدگاه