تعریف بازاریابی B2B و بازاریابی B2C

B2B B2C - تعریف بازاریابی B2B و بازاریابی B2C

یکی از مهمترین مسائل در کسب و کار، شناخت مخاطب و جامعه هدف است. هنگامی که می خواهید محصول یا خدمتی را به فروش برسانید، بهتر است بدانید مشتریان شما چه ویژگی دارند، تا بتوانید از روش های متناسب با آن قشر برای بازاریابی خود استفاده کنید. در دنیای بازاریابی قطعاً با دو اصطلاح B2B و B2C مواجه شده اید. B2B مخفف واژه Business to Business و B2C مخفف واژه Business to Consumer است.

تعریف B2B

بازار B2B عموماً شامل معاملات بین یک تولید کننده با یک عمده فروش و یا تولیدی دیگر است. در واقع مخاطب کسب و کارهای B2B مستقیماً مصرف کننده نیست. محصولات این کسب و کارها یا به عنوان مواد اولیه برای کسب و کار دیگر استفاده شده و یا عمده فروش محصولاتشان را به صورت عمده به بنکدارها میدهد. مخاطبین این کسب و کارها رفتاری شبیه به مصرف کنندگان فردی ندارند و تصمیم گیریهایشان برای خرید متفاوت است. کسب وکارهای B2B به خاطر نوع فروش و تولیدات خود می توانند بر یک محصول تمرکز کرده و سهم بازار را به خود تخصیص دهند. فرض کنید در یک منطقه یک شرکت انحصاراً نرم افزار حسابداری تولید می کند، او می تواند محصول خود را به اغلب کسب و کارهای دیگر منطقه مثل رستوران ها، خرده فروش ها و … بفروشد.

تعریف B2C

در مدل B2C مشتری کسب و کار مستقیماً خود مصرف کننده است. یعنی شرکت محصول خود را به طور مستقیم به دست مصرف کننده نهایی از طریق خرده فروشان و فروشگاه ها می رساند و یا در جاهای مختلف خود کسب و کار نمایندگی فروش دارد. معاملات B2C کوتاه تر از B2B است.

“بازاریابی B2C با احساسات و عواطف مخاطبان در ارتباط است.”

مفهوم B2C یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین مدل های فروش است. نمونه هایی از بازار B2C شامل رستوران ها، مراکز خرید و فروشگاه ها، خرده فروشان آنلاین و خرده فروشان می باشد.

 

تفاوت های عمده B2B و B2C

فروش در مدل بازاریابی B2B به طور معمول در مقیاس بزرگ صورت می گیرد؛ در واقع مشتری محصول یا خدمات به عنوان یک واسطه عمل کرده و  به دست یک مشتری مستقل می‌رساند.

در عوض در B2C، خریدار، مصرف کننده نهایی است؛ این یعنی آنها محصول یا خدمات را صرفاً برای مصرف خود در نظر می‌گیرند، به همین دلیل محاسبه حجم فروش در بازاریابی B2C بسیار راحت است و اندازه گیری آن پیچیدگی خاصی ندارد.

از لحاظ بازدهی و کارایی، مخاطبان و مشتریان شرکت‌های B2B به دنبال بهره وری و اطلاع از نیاز طرف مقابل هستند، در حالی  که مصرف کنندگان شرکت‌های B2C بیشتر به دنبال دریافت پیشنهادات و تبلیغات اند تا بتوانند نیازهای خود را از این طریق دریافت کنند.

تولید محتوا در بازاریابی B2B مستلزم شناخت کامل و دقیق از محصول و نیاز کسب و کارهایی است که به عنوان مشتری از آن خرید می کنند. اما در B2C محتوا بر اساس مصرف کننده نهایی و کارایی برای او تولید می شود.

ارتباط خرید و فروش در B2B طولانی تر و مشتری ها ثابت تر از کسب و کار B2C هستند.

کسب و کارهای B2B تولیدات خود را براساس اهداف بلند مدت برنامه ریزی می کنند در صورتی که در B2C به دلیل اینکه نیاز و سلیقه مشتری بسیار متغییر است برنامه ریزی ها به نسبت B2B کوتاه تر انجام می شود.

 

پیشنهاد آیفوبلی :

مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

0

دیدگاه شما

یازده + هفده =

بدون دیدگاه