بهینه کاوی یا بنچ مارکینگ Benchmarking چیست؟

بهینه کاوی یا بنچ مارکینگ Benchmarking چیست؟

سازمان ها عموماً برای جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان پیشین، ارتباط مستمر و موثر با تأمین کنندگان، بهره وری بیشتر کار کارکنان ، شناخت رقبا، ایجاد مزیت رقابتی و مقایسه عملکرد خود در حوزه های مختلف در تلاشند. برای به تحقق رساندن این اهداف راه های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه ها شناخت بازار و الگوبرداری از عملکرد سایر رقباست. سازمان هایی که از این استراتژی استفاده می کنند، بهینه کاوی یا بنچ مارکینگ Benchmarking را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

بنچ مارکینگ Benchmarking چیست؟

بنچ مارکینگ که در فارسی به معنای بهینه کاوی، الگوبرداری و محک زنی است. اما اگر بخواهیم برای این اصطلاح یک تعریف کلی بیان کنیم می توان گفت : 

بنچ مارکینگ فرآیندی مستمر و سیستماتیک برای شناسایی، تحلیل و پیاده سازی بهترین اقداماتی است که موجب ارتقای عملکرد سازمان می شود. بنچ مارکینگ یکی از 10 ابزار مهم در TQM به حساب می آید. بنچ مارکینگ روشی منظم برای مطالعه و تحصیل 5 بخش کلی است: 

  • فرایندی برای خلاقیت
  • روشی برای توسعه
  • فرصتی برای آموختن
  • ابزاری برای تعیین، تأسیس و به دست آوردن استانداردی از بهترینها
  • بهبود مستمر فرایندها

آیا بنچ مارکینگ برای تمام کسب و کارها کارایی دارد؟

همان طور که گفته شد  این استراتژی با رویکرد بهینه سازی مجموعه گاهاً با استفاده از استراتژی های رقیبان و سایر شرکت ها پیش می رود. از آنجایی که امروزه تشخیص استراتژی های مجموعه های مختلف سخت تر شده کمتر می توان از این روش برای الگو برداری و بهینه سازی استفاده کرد. اما اگر به عنوان یک کسب و کار نوپا به تازگی مشغول به فعالیت شده اید یک سری از روندهای کلی را می توانید از این طریق پیش ببرید. امروزه خود کسب وکارها واحدی با همین نام دارند که اطلاعات غیرمحرمانه را در اختیار دیگران قرار می دهد.

روش های مختلف برای بنچ مارکینگ

  • روش داخلی: در این روش سازمان از واحد های موفق خود الگو برداری کرده و استراتژی های آنها را با توجه به کارکرد واحد خود همگام سازی کرده و اجرا می کند. این کار مزایا و معایب خاص خود را همراه دارد: 

مزایا :

  1. دسترسی کامل به جزییات فرآیندها
  2. دسترسی آسان به اطلاعات
  3. هزینه پایین برای جمع آوری اطلاعات
  4. تطابق و هماهنگی بیشتر با مجوعه

معایب :

  1. ممکن است روش های بهتر هم وجود داشته باشد و با اینکار مجموعه از آن ها غافل می شود.
  2. بیشتر بر موارد داخلی تأکید دارد و چشم انداز و نظرات راهبردی چندان متفاوتی برای ارائه ندارد.
  3. تحت تأثیر تعصب ها و ساختارهای کلی و ثابت شرکت است.
  • روش رقابتی: در این روش الگوبرداری از شرکت های رقیب با فعالیت های مشابه صورت می گیرد. در واقع به طور مستقیم فرآیندهای فعلی مجموعه با فرآیندهای شرکت رقیب مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرد.

مزایا:

  1. تهیه استراتژی درون سازمانی مبتنی بر اصل رقابت پذیری
  2. امکان مشارکت با سازمان رقیب به وجود می آید
  3. وجود یک ساختار کلی یکپارچه برای فرآیندها
  4. تعیین جایگاه سازمان در میان رقبا

معایب:

  1. اطلاعات ارائه شده کامل و کافی نیست
  2. عدم تطابق کافی فرآیندها با مجموعه
  3. جایگزین کردن روشهای دیگر برای کامل کردن اطلاعات و روش اصلی

اگر بخواهیم دقیق تر به بنچ مارکینگ نگاه کنیم، می توان برای آن حالت کلی در نظر گرفت:

  1. بنچ مارکینگ عملکردی: مقایسه شاخص های کلیدی عملکردی
  2. بنچ مارکینگ فرآیندی: مقایسه فرآیندها برای بهبود آن
  3. بنچ مارکینگ استراتژیک: برای انتخاب بهترین و کارآمدترین استراتژی ها

به طور کلی در دنیای کسب و کار امروز که هر لحظه تغییراتی گسترده ای در بازار و رفتار مشتری اتفاق می افتد، بنچ مارکینگ شاید کارایی سابق را برای همه ی کسب و کارها نداشته باشد و تعداد کمتری از شرکت ها از این روش استفاده کنند. به روز بودن فرآیندهای هر شرکت می تواند نقش به سزایی در جذب مشتری و بهبود عملکرد داشته باشد. از طرفی دستیابی به اطلاعات شرکت های رغیب روز به روز سخت می شود. اما بنچ مارکینگ داخلی هم چنان استفاده شده و می تواند در مجموعه ها تأثیر گذار باشد. بنابراین براساس نوع فعالیت و حجم کسب و کار خود بهتر است مطالعه لازم را برای انجام این کار صورت دهید.

 

پیشنهاد آیفوبلی : 

تفاوت بین خدمات مشتری و تجربه مشتری چیست؟

تجربه مشتریان، اولویتی مهم در دنیای مارکتینگ

۸ راه برای بهبود استراتژی تجربه مشتری

0

دیدگاه شما

یک × یک =

بدون دیدگاه