۸ نشانه غیرمنتظره ای که با دیدن آن باید کارمند اخراج شود

8 نشانه غیرمنتظره ای که با دیدن آن باید کارمند اخراج شود

هر مجموعه با یک فرهنگ کاری، فعالیت خود را شروع می کند. بنابراین هنگام استخدام باید افرادی انتخاب شوند که با فرهنگ مجموعه مطابقت داشته باشند. اما بازهم ممکن است در فرآیند استخدام افرادی وارد مجموعه شوند که چندان با مجموعه هماهنگی ندارند. همچنین گاهی بعضی از کارمندان با وجود عملکرد قابل قبول و پرفورمنس خوب، رفتارهایی از خود بروز می دهند که می تواند برای مجموعه و سایرین مشکل ساز باشد. اما در برخورد با این افراد چه کار باید کرد؟

کارمندی که کم کاری می کند، یا در انجام کارها وظایف خود را درست انجام نمی دهد، به راحتی از سایرین قابل تشخیص است و می توان برای او تصمیم گیری کرد. اما مشکل واقعی کارمندی است که کارها را به درستی انجام می دهد اما مثل یک سرطان خاموش به آرامی بر روی روحیه، نگرش و عملکرد سایرین اثر منفی می گذارد. این افراد به سادگی می توانند یک تیم قوی را از بین ببرند. در ادامه 8 نشانه ای که چندان قابل رویت نیست را با هم مرور می کنیم:

1 . شایعه پراکنی می کنند!

تقریباً می توان گفت همه ی جوامع شایعه پراکنی را امری بد تلقی می کنند. شایعه با گسترش بیشتر می تواند تبعات بسیار بدی در مجموعه یا تیم داشته باشد. یک شایعه به مرور قوت گرفته و برای بقیه قابل باورتر می شود. همچنین وقت کارمندان به بطالت و گفتگوهای غیر ضروری می گذرد. همچنین به مرور احترام بین افراد از بین می رود.

2 . پشت سر هر جلسه، جلسه ای دیگر برگزار می کنند! 

شما با سایرین جلسه ی خود را برگزار کرده اید. نظرات و شرح کارها بیان شده و تصمیمات آتی نیز گرفته شده است. حال باید به دنبال انجام راهکارهایی که در جلسه مطرح شده، بود. اما این افراد در جلسه شما سکوت کرده بعد بلافاصله ، جلسه ی خود را برگزار می کنند و حالا در این شرایط نظرات و انتقادات خود را مطرح می کنند. بدین ترتیب جلسات قبلی را زیر سوال می برند اما در دید بقیه چندان بنظر نمی رسد که او دارد به نحوی کارشکنی می کند. یک تیم برای آنکه بتواند موفق شود باید افراد، اطلاعات خود را با یکدیگر درمیان بگذارند نه اینکه هرکسی با برگزاری یک جلسه ی جداگانه سعی در زیر سوال بردن دیگری داشته باشد.

3 . آنها می گویند: “این کار وظیفه ی من نیست”!

در کسب و کارهای کوچک این نکته بسیار مهم است که افراد در مواقع و شرایط سخت بتوانند کارهای مختلفی انجام داده و کارهای همدیگر را همپوشانی کنند. در حقیقت تا زمانی که کاری غیر قانونی یا غیر اخلاقی نباشد، مدیر می تواند از پرسنل خود درخواست کند تا آن را انجام دهند. اما نیروی ناسازگار با گفتن : “این کار وظیفه ی من نیست” خود را از این قاعده مستثنی می کند.

4 . آنها فکر می کنند کارهای خود را تمام کرده اند و دیگر نباید کار دیگری انجام دهند!

پیشتر گفتیم این افراد عملکرد خوبی دارند و کارها را کامل انجام می دهند. اما همین که کارشان تمام شد، دیگر به تلاش بیشتر و سخت کوشی اعتقادی ندارند. این روحیه می تواند بر روی تیم و سایرین اثر بگذارد و درهای پیشرفت گروه و اشخاص را می بندد.

5 . آنها معتقدند داشتن تجربه برای انجام کارها کافی است!

درست است که تجربه در انجام کارها می تواند روند کار را بهبود و تسریع بخشد اما تکیه کردن صرفاً بر تجربه، افراد را از ارائه راهکارهای بهتر و پیشرفت باز می دارد. به طور مثال می توان به سوپروایزر یک مرکز تماس اشاره کرد. او معتقد بود با یک برنامه ریزی زمانی ثابت بهتر می تواند نیروی تحت سرپرستی خود را کنترل کند و به این ترتیب افراد همواره روی خط آماده پاسخگویی خواهند بود. اما سوپروایزر جوان تری راهکار بهتری برای این مورد داشت. در یک مکالمه بین این دو شخص سوپروایزر قدیمی تر با این جمله: “تجربه ی من از تو بیشتر است” راهکار فرد جدید را نپذیرفت و در نهایت عملکرد تیم یک روند ثابت را در پیش گرفت.

6 . از فشارهای کاری برای عقب نگه داشتن همکاران خود استفاده می کنند!

معمولاً نیروی جدید برای اینکه ثابت کنند مجموعه آنها را به درستی انتخاب کرده، سعی می کنند بهتر کار کنند. زمان بیشتری را برای انجام کارها بگذارند و اضافه کار بمانند. افراد ناسازگار وقتی این شرایط را می بیند سعی بر دلسرد کردن این افراد می کند. آنها می گویند: “شما با زیاد کارکردن سعی دارید ما را ناکارآمد نشان دهید. هیچ کس نباید این قدر زیاد کار کند.”

7 . آنها در بدست آوردن اعتبار عجله دارند!

ممکن است یک تیم واقعاً بدون وجود یک فرد خاص نتواند کارها را به خوبی جلو ببرد. فرد ناسازگار از همین موارد برای جلب توجه دیگران و ایجاد اعتبار برای خود در مجموعه استفاده می کند. در واقع او به دنبال این است که خود را پیش دیگران مطرح کند. در صورتی که وقتی یک تیم باهم کار می کنند، در تمام افتخارات یا حتی اشتباهات همه شریکند. حتی اگر وزنه ی بیشتر کار روی یک فرد باشد.

معمولاً در این جور مواقع این افراد از این جملات بیشتر استفاده می کنند:

  • ایده ی این کار مال من است.
  • من تمام کارها را انجام داده ام.

8 . به سرعت دیگران را مقصر اشتباهات جلوه می دهند!

در هر تیمی اشتباه رخ می دهد. همه باید خود را مسئول اشتباه بدانند و برای رفع آن تلاش کنند. این افراد به سرعت دیگران را مقصر جلوه می دهند و قصد دارند خود را تبرئه کنند. اینکار به شدت به تیم ضربه می زند. همه ی افراد باید یاد بگیرند که باهم به خوبی و رعایت اخلاق و احترام همکاری کنند.

 

کارمندی که این ویژگی های رفتاری را دارد، بهتر است هرچه زودتر از مجموعه حذف شود. این افراد به سرعت روحیه سایرین را تحت تأثیر قرار داده هم به سرپرست تیم و هم به سایر هم تیمی های خود آسیب های جبران ناپذیری وارد می کند.

 

پیشنهاد آیفوبلی :

۸ راه برای خوشامدگویی به کارمند جدیدی که به تیمتان ملحق شده

 

0

دیدگاه شما

3 × سه =

بدون دیدگاه