۱۰ مهارت کلیدی که هر مدیر باید بداند

۱۰ مهارت کلیدی که هر مدیر باید بداند

امروزه دنیای کسب و کار با سرعت زیادی در حال تغییر بوده و سرعت این تغییر حتی از آنچه که فکرش را بکنید بیشتر است. همان طور که مشتریان روزبه روز خواسته های بیشتر و متنوع تری پیدا می کنند بازار نیز درحال تغییر و تطبیق خود با این تحولات است. به عنوان یک مدیر، باید زیرک، انعطاف پذیر و کاملاً مسلط برکار باشید. با نشستن و دست روی دست گذاشتن، چیزی خود به خود بهتر نمی شود. پس اگر می خواهید یک مدیر موفق در مجموعه باشید، باید تمامی مهارت های لازم برای مدیریت عالی در زمان حال و مدیریت در آینده را کسب کنید.

حالا 10 مهارت کلیدی که هر مدیر به آن نیاز دارد چیست؟!

 

 

   مهارت های مدیریت افراد (People Management Skills)

 

gateley people management development servicesFILEminimizer 1024x683 - 10 مهارت کلیدی که هر مدیر باید بداند

 

اولین مهارتی که به عنوان مدیر یک مجموعه برای مدیریت افراد خود نیاز دارید، تمرکز بر تیم خودتان است. تیم شما متشکل از نیروهای خوب و کارآمد و دیگر افراد است. اما همه ی نیروها می توانند تحت تاثیر شرایط قرار بگیرند و کارایی متفاوتی داشته باشند. همین تفاوت باعث چالش هایی می شود که پیش روی شما قرار خواهد گرفت. پس حالا با وجود این شرایط باید چه کار کرد؟!

در چنین شرایطی نیروهای خود را باید با هوش هیجانی مدیریت کنید. به همین منظور مهارت مدیریت افراد در شما، باید بنا بر شرایط و افراد مختلف و حتی بر حسب محیط کاری تغییر و تطابق پیدا کند. برای اینکار به بازخوردهای رفتاری کارکنان (فیدبک­ ها) توجه کنید، سعی کنید اعضای تیم خود را درک کرده و ارزش­های آن­ها را بشناسید.

اعضای تیم، با نیازهای مختلفی به مدیر مستقیم خود مراجعه می کنند. به همین دلیل مدیر نیازمند کسب طیف گسترده ای از مهارت های مختلف جهت حمایت از اعضای تیم خود است. مدیریت افراد کار ساده ای نیست اما با دانستن ابزار و مهارت های مناسب می توانید به این مقوله دست پیدا کنید.

 

   درک فرآیندهای مالی کسب و کار، برای مدیران غیر مالی

 

finance processFILEminimizer - 10 مهارت کلیدی که هر مدیر باید بداند

 

مدیر یک دپارتمان یا بخش، باید بتواند تمام گزارش های مالی اولیه شرکت – از جمله سود و زیان، صورتحساب و گزارش سالیانه را تجزیه و تحلیل کند. این مسئله برای نقش او و استراتژی­ هایش اهمیت زیادی دارد. همچنین انتظار می رود که کارهای مرتبط با تجزیه و تحلیل هزینه های تیم یا بخش و اسناد مربوط به آن توسط خود او انجام پذیرد. البته که صرفه جویی در بودجه و پیش بینی هزینه های تحمیلی – این کار احتمالاً از سخت ترین کارهای مدیریتی است – نیز جز انتظارات اصلی از یک مدیر به شمار می رود.

هریک از ما در حوزه ی تخصصی خود، کارشناس خوبی هستیم اما اغلب مهارت های مالی کسب و کار که جزء نیازهای مهم اطلاعاتی به شمار می رود را یاد نمی گیریم! به عنوان یک مدیر همیشه در نظر داشته باشید که در نهایت این اعداد و ارقامند که همه چیز را نشان می دهند.

 

   مهارت های اثرگذاری

 

eff skill 1024x683 - 10 مهارت کلیدی که هر مدیر باید بداند

 

در اغلب موارد کنترل مستقیم تمامی افراد و پروسه ها برای یک مدیر مقدور نیست، زیرا مدیر بیشتر وقت خود را صرف رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده ی سازمان می کند. برای پیاده سازی استراتژی خود، باید با افراد مختلف در سراسر شرکت در تعامل و ارتباط باشید و بر همکاری و دستیابی اهداف خود تمرکز کنید.

در این مسیر ممکن است با سیاست های خاص شرکت و یا افرادی مواجه شوید که به هر دلیلی می خواهند مانع رسیدن شما به اهدافتان شوند. درست در همین نقطه نیاز به مهارت های موثر به چشم می خورد. در چنین شرایطی باید بتوانید در مجموعه بر روی همکاران و اعضای تیم خود تاثیر مثبتی داشته باشید، آنها را به اهداف خود برسانید و استراتژی خود را نیز به خوبی پیش ببرید. تحقق اهداف مدیریتی خود به خود رخ نخواهد داد. بنابراین هر مدیر نیاز دارد تا مهارت های تاثیر گذار و اثربخش خود را توسعه دهد.

 

   مهارت های ارتباطی

 

communication 1024x720 - 10 مهارت کلیدی که هر مدیر باید بداند

 

برای یک مدیر، توانایی برقراری ارتباط با سراسر سازمان یک شاخصه ی مهم تلقی می شود. مدیر باید در لحظه هم بتواند با مدیر ارشد خود ارتباط برقرار کند و هم با مدیران هم رده، هم اعضای تیم های مختلف! بنابراین مدیری که با مهارت های ارتباطی آشناست، می تواند افراد را مجاب کند تا صحبت های او را بشنوند، به خاطر بسپارند و در مسیر رسیدن به اهداف با او همراه شوند.

همین ارتباط باعث می شود که مدیر به راحتی به اطلاعاتی که نیاز دارد، دست پیدا کند. روابط مدیر باید بر پایه­ یک دیپلماسی قوی پیش برود. مدیر بودن کار ساده ای نیست اما با یادگیری و تمرین این مهارت ها شما می توانید به آنچه که می خواهید دست پیدا کنید. آیا می خواهید فردی با ارتباطات قوی باشید؟!

 

   مهارت های مذاکره

 

Negotiate 1024x597 - 10 مهارت کلیدی که هر مدیر باید بداند

 

مهارت های مذاکره یک مشخصه­ کلیدی از مجموعه نقش های یک مدیر محسوب می شود. مدیر باید بتواند با همکاران، شرکای تجاری، تامین کنندگان و مشتریان مذاکره کند.این مهارت را نمی توان به راحتی نادیده گرفت.یک مدیر باید بتواند استراتژی خود را براساس بهترین روش­ های مذاکرات برد-برد پیش ببرد.  در یک مذاکره­ خوب زمان آغاز، زمان پایان – حتی مکث های حین مذاکره – جزء نکات مهم به حساب می­آید. مهارت مذاکره با آموزش مناسب قابل دست یابی ست. اما این نکته را هرگز فراموش نکنیم که اثر بخشی یک آموزش تنها با تمرین بسیار، قابل مشاهده خواهد بود. حال آیا شما یک مذاکره کننده ی خوب هستید؟!

 

   مهارت های مدیریت پروژه

 

project 1024x512 - 10 مهارت کلیدی که هر مدیر باید بداند

 

امروزه مدیریت پروژه ها بخشی از نقش هر مدیر در مجموعه محسوب می شود. هر پروژه می­تواند بر مشتری، فرآیندهای داخلی و یا حتی خارج دپارتمانی متمرکز باشد. فارغ از اینکه پروژه در رابطه با چه موضوعی است، یک مدیر باید بتواند پروژه های خود را طراحی، برنامه ریزی و پیاده سازی کند. مدیر باید هزینه های پروژه را پیش بینی و برآورد کند.

همچنین نقاط عطف پروژه را نسبت به ارائه پروژه در زمان مقرر شده با صرف هزینه ی مناسب و در محدوده ی بودجه مشخص کند.برآورد هزینه ها و مدیریت پروژه برای یک مدیر به راحتی قابل پیش بینی نیست. این کار به طور سیستماتیک و با ابزارهای مناسب مدیریت پروژه و برنامه ریزی قابل دست یابی ست. بنابراین وقت آن رسیده که مهارت های مدیریت پروژه خود را توسعه دهید.

 

  همکاری دپارتمان های مختلف مجموعه

 

Between Departments 1024x576 - 10 مهارت کلیدی که هر مدیر باید بداند

 

نظارت و تمرکز تنها بر کار تیم یا دپارتمان خود کافی نیست. اجزا و دپارتمان های یک مجموعه از هم جدا نیستند. بنابراین یک مدیر باید بتواند در جایگاه ” مدیر همه جانبه” قرار بگیرد. “مدیر همه جانبه” از چگونگی کارکرد بخش های مختلف سازمان باهم آگاه است و روابط بین دپارتمان ها را می شناسد. بنابراین به یک دید کلی نسبت به همکاری دپارتمان های مختلف مجموعه رسیده و می تواند کارکرد تیم یا دپارتمان خود را بهبود بخشد.اما اغلب مدیران زمان کافی برای درک کارمندان و یا همکاران، اینکه آنها مایل به انجام چه کاری هستند و یا از انجام چه کاری سرباز می زنند، ندارند و یا اهمیت چندانی بر این موضوع قائل نمی شوند. در صورتی که دقت بر این مسئله، خود یکی از راه های کسب موفقیت هم تیم و هم مجموعه است.

بنابراین داشتن یک درک کلی از استراتژی، اهداف مالی، نقش بازاریابی و فروش، تاثیر رهبری و فرآیند زنجیره تأمین برای مدیری که می خواهد در راستای بهبود عملکرد خود تلاش کند و به یک ” مدیر همه جانبه” بدل شود، ضروریست. شاید حجم این اطلاعات زیاد بنظر برسد، اما اگر مدیر بر این موارد اشراف کافی نداشته باشد، نمیتواند یک “مدیر همه جانبه” باشد.

 

   استراتژی کسب و کار و برنامه ریزی

 

Strategy 1024x576 - 10 مهارت کلیدی که هر مدیر باید بداند

 

فرض کنیم به عنوان یک مدیر تمامی موارد بالا را در خود تقویت کرده ­اید، اکنون شما بر مهارت های کلیدی زیادی تسلط پیدا کرده اید و حالا وقت آن است که تمرکز خود را بر استراتژی بگذارید.در این مرحله از یک مدیر انتظار می رود که استراتژی خود را بر پایه ی ارزش آوری برای شرکت پایه ریزی کند. بنابراین لازم است دانش خود را در رابطه با برنامه ریزی استراتژیک بالا ببرید. پیش زمنیه ی این دانش، کسب اطلاعات درباره ی مراحل کلیدی فرآیند و شناسایی ابزارهای پیاده سازی استراتژی خود می باشد. حال چالش های پیش رو چیست و چگونه می توان با آن روبه رو شد؟!

 

   مهارت های رهبری

 

Leadership 1024x316 - 10 مهارت کلیدی که هر مدیر باید بداند

 

با بدست آوردن 8 مهارت قبلی، حال شما را می توان یک ” مدیر همه جانبه” دانست و اکنون زمان آن رسیده که به فکر تبدیل شدن به یک رهبر بزرگ باشید. اولین قدم برای یادگیری این مهارت، پاسخ به این سوال است: “ تفاوت بین مدیریت و رهبری چیست؟” حال لازم است که مهارت های رهبری جدیدی را یاد گرفته و تمرین کنید تا به سطح بعدی نیاز یادگیری برسید. این موارد شامل : متدهای رهبری در زمان­های مختلف که به هوش عاطفی شما بستگی دارد، ساخت صدای فکری خود و رشد آن حتی جلوتر از مدیران ارشد و الهام بخش بودن آن برای سایرین.

 

   مهارت های اساسی مدیریت

حال که در راه رشد و پیشرفت خود قدم برداشته­ اید، باید با اصول اولیه شروع کنید و درک درستی از نقش خود به عنوان یک مدیر امروزی داشته باشید.رفتارهای مدیریتی امروز با مدیر 20 سال پیش تفاوت­های بسیاری دارد. گوشزد کردن وظایف به نیروها و اینکه چه کاری را باید انجام دهند، دیگر پاسخگوی نیاز مجموعه نیست و عملاً کارایی ندارد.

بنابراین باید از کسب تمام مهارت های اساسی مدیریت اطمینان حاصل کنید. در ابتدا باید یک مربی خوب باشید و یاد بگیرید که چگونه بیشتر، اعضای تیم خود را درگیر انجام کارها کنید و بازدهی تیم را بالا ببرید. انگیزه، جزء مهمی از عملکرد نیروهاست. بنابراین مدیر باید همیشه بتواند به نیروهای خود انگیزه بدهد. این امر درصورتی محقق می­شود که خود مدیر نیز هرروز با انگیزه در محل کار حضور پیدا کند.

از آنجاییکه مدیر فرصت رسیدگی به تمامی امور را ندارد، باید افرادی را به عنوان نماینده یا سرپرست در نظر گرفته و اختیارات مشخص و وظایف رسیدگی به برخی از کارها را به آنها واگذار کند. در این حالت مدیر برای انتخاب سرپرست، مدیر باید تا پیش از این شناخت کافی از اعضای تیم خود داشته و به افراد انتخاب شده اعتماد کند.

شاید در ابتدا اعتماد کردن کمی سخت بنظر برسد، اما مدیری که مهارت های فوق را بدست آورده، با اطمینان بیشتری می تواند سرپرست و یا نماینده را انتخاب کند. در کنار تمامی این موارد، مدیریت عملکرد نباید در حاشیه قرار بگیرد. مدیر و اعضای تیم باید در مسیر تحقق اهداف سازمان حرکت کرده و نتایج را ارائه دهند. برای ارائه نتایج و بررسی عملکرد، داشتن شاخص های کلیدی عملکرد و پرداخت پاداش براساس آن لازم است. مدیر موفق، براساس نوع فعالیت بخش یا دپارتمان خود، این شاخص ها را تعیین کرده و براساس آن تیم خود را زیر نظر می گیرد.

 

10 مهارت کلیدی که هر مدیر به آن نیاز دارد، به طور خلاصه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. حال شما به عنوان مدیر یک دپارتمان یا تیم، فکر می کنید کدامیک از مهارت­های عنوان شده را دارید و در کدامیک از موارد مستلزم آموزش و یادگیری بیشتری هستید؟!

 

پیشنهاد آیفوبلی : 

۸ راه برای خوشامدگویی به کارمند جدیدی که به تیمتان ملحق شده

تعریف شاخص­ کلیدی عملکرد KPI

 

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

هجده − 5 =

بدون دیدگاه