قبل از شروع به کار کمی تأمل کنید!

think about work before statring - قبل از شروع به کار کمی تأمل کنید!

بعد از تصمیم گیری های لازم و تقسیم وظایف هر قسمتی از کار به یک فرد یا گروه سپرده می شود و در نهایت خروجی کار هر دسته، هدف اصلی را محقق می کند. بنابراین هر گروه یا فردی می تواند مسیر انجام کار را به روش خود طی کند.

هر پروژه یا وظیفه ای باید در مدت زمان مشخصی به اتمام برسد. بنابراین عموماً از زمانی که کار به شما سپرده شده، مشغول به فعالیت می شوید. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اگر قبل از شروع به کار کمی بیشتر تأمل کرده بودید، شاید راه بهتری به ذهنتان می رسید؟!

به تعویق انداختن کار در محل کار یک مورد ناخوشایند شمرده می شود. حدود 20% از افراد عموماً کار خود را به تعویق می اندازند و شاید به این مورد برخورد کرده اید که به دلیل تأخیرهای زمانی ایجاد شده این افراد تمرکز خود را از دست داده و نمی توانند کارایی لازم را داشته باشند.

اما این موضوع یک کلیشه ی همیشگی نیست! بعضی از مغزهای متفکر و خلاق دنیا مثل استیو جابز، معمار معروف فرانک لویید رایت و فیلمنامه نویس معروف آرون سارکین مثال نقضی برای این استدلال هستند. البته که به تعویق انداختن کارها می تواند مشکل ساز باشد، اما اگر بتوان هوشمندانه از آن استفاده کرد می تواند اثرات بسیار خوبی بر کارکرد داشته باشد.

در ادامه باهم می خوانیم که چگونه تعویق های هوشمندانه در انجام کارها می تواند تأثیر خوبی در روند انجام کار داشته باشد:

افکار خلاقانه را افزایش می دهد.

تحقیقات دکتر Jihae Shin از دانشگاه Wisconsin آمریکا نشان داد، پیش از شروع به کار کمی تأمل می تواند بر رشد افکار خلاقانه در مغز و عملکردی بهتر در روند انجام کار اثر بگذارد. او در این تحقیق افراد را به 2 گروه تقسیم کرد و از هر دو گروه خواست تا ایده های جدید کسب و کاری ارائه دهند. به گروه اول گفته شد تا بلافاصله کار خود را آغاز کنند اما به گروه دوم 5 دقیقه فرصت داده شد تا بازی کامپیوتری کنند. در نتیجه این آزمایش نشان داد، افرادی که 5 دقیقه کار خود را با تأخیر شروع کرده بودند 28% ایده های خلاقانه تری ارائه کردند.

این مطالعه در واقع این نکته را به ما گوشزد می کند که اگر پروژه ای که نیاز به خلاقیت یا ایده جدید دارد را می خواهیم شروع کنیم، باید از عادت همیشگی خود یعنی بلافاصله شروع به برنامه ریزی و کار کردن کمی فاصله گرفته و با یک وقفه هوشمندانه به ذهن خود اجازه دهیم تا بهتر فکر و عمل کند. با این کار مغز زمان کافی برای شنیدن، فکر کردن و تصور کردن دارد.

تمرکز ذهنی را بهبود می بخشد.

تحقیقات دانشگاه استنفورد نشان می دهد، افرادی که وظایف مختلفی دارند – در اصطلاح Multitasker هستند- تمرکز کمتری بر انجام کارهای خود دارند. بنابراین چون نمی توانند به خوبی تمرکز کنند ممکن است کارهای خود را در زمانبندی نتوانند ارائه کنند.  بنابراین با توجه به توالی کارها در مجموعه ها، هدف کلی ناتمام مانده و یا با تأخیر تکمیل می شود.

اما اگر این افراد بتوانند با ذهنی متمرکزتر کار کنند، می توانند بهتر وظایف خود را انجام دهند. به طور کلی اگر بتوان عوامل حواس پرتی را به حداقل رساند، می توان بهتر تمرکز کرد و کار را جلو برد. اگر خودتان آگاهانه زمانی را تأمل کنید (باتوجه به زمان کلی که برای انجام کار دارید Deadline) و پس از آن دوباره مشغول به کار شوید، با تمرکز بهتری نسبت به قبل کار را دنبال خواهید کرد. از طرفی چون با این کار زمان های تعویق انداختن کار را می توانید مدیریت کنید، پس با توجه به زمان پایانی خود می توانید کار را به موقع ارائه دهید.

ذهن را آرام می کند.

شاید این تصور را در ذهن داشته باشید که به تعویق انداختن کارها خود عامل ایجاد استرس است. اما مطالعات نشان داده که همیشه این طور نیست. کسی که تحت فشارهای مختلف قرار دارد، می تواند با استفاده از تعویق های به موقع استرس انجام کار را از خود دور کرده و ذهن خود را آرام کند.

گاهی واقعا لازم است ذهنتان از مشغله های روزانه و کار رها شود تا بتوانید کار را در مهلت زمانی خود تحویل دهید. گاهی یک مرخصی کوتاه و دیدار با دوستان و یا هرکاری که می تواند آشفتگی ذهنی شما را برطرف کند، در بهبود عملکرد شما اثر گذار خواهد بود.

 

بنابر آنچه که گفته شد، برای شروع و به اتمام رساندن کارها عجله نکنید. تحویل دادن پیش از موعد کار همیشه به عنوان خوب کار کردن بنظر نمی رسد. شما یک بازه زمانی مشخص برای تحویل کارهای خود دارید. پس زمانتان را مدیریت کنید.

 

پیشنهاد آیفوبلی : 

می خواهید کسب و کارتان را گسترش دهید؟! پس به ایده های جدید احتیاج دارید!

0

دیدگاه شما

سیزده − 8 =

بدون دیدگاه