توسعه فردی چیست؟

توسعه فردی چیست؟

توسعه فردی و یا توسعه شغلی و حرفه ای (Personal Development) یک فرایند مستمر در خصوص ارزیابی نیازهای آموزشی هر فرد و برنامه ریزی برای رفع این نیاز ها است. قبل از هرچیز توسعه فردی نیازمند برنامه ریزی است.

فرآیند توسعه فردی دارای ۵ مرحله است که همه این مراحل برای آن که، یک «برنامه توسعه فردی » به درستی تدوین شده و معتبر و قابل ارزیابی باشد، ضروری است.

  • تعیین هدف / اهداف
  • تدوین نقشه برای رسیدن به هدف 
  • ارزیابی نقشه ای که ترسیم کرده ایم
  • ثبت و نشان دادن مسیری که پیموده ایم
  • زمان بندی مسیر حرکت

برنامه‌های توسعه فردی یا Individual Development Plan که به اختصار IDP نیز به آن می گویند اغلب به‌ عنوان محرکی برای توسعه رهبری سازمانی استفاده می‌شوند. یکی از دلایلی که سازمان‌ها به IDP علاقه‌مند هستند، این است که نتایج ملموس و قابل قبولی در توسعه رهبران با استفاده از آن به‌دست می‌آید.

مرحله یک

  برای توسعه دلیل داشته باشید. دلیل اتخاذ رویکرد توسعه، احساس نیاز به آن است. اگر هیچ دلیل یا انگیزه‌ای برای بهبود وجود ندارد، می‌توان نتیجه گرفت دلیلی نیز برای تهیه یک برنامه توسعه فردی وجود ندارد. دلایلی مانند نیاز به سرعت زیاد برای رشد در سازمان،بهبود عملکرد فعلی خود و …

مرحله دوم

آنچه می‌خواهید بیاموزید را به خوبی شناسایی کنید. اگر شما قرار باشد نقش جدیدی به عهده بگیرید، احتمالاً نیاز به کسب دانش و مهارت‌هایی ویژه برای نقش مورد نظر خواهید داشت. شاید گرفتن بازخورد از مدیر مستقیم بتواند کمک زیادی به شناسایی شایستگی‌های مورد نیاز شما کند. برای توسعه رهبری، در اختیار داشتن یک مدل شایستگی می‌تواند به شناسایی دانش مورد نیاز برای رهبری سازمانی کمک قابل توجهی کند.

مرحله سوم

 «اقدامات توسعه‌ای» مورد نیاز خود را شناسایی کنید. معمول‌ترین اقدامات توسعه‌ای می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
• یادگیری حاصل از انتقال به شغلی جدید
• بررسی چالش‌های موجود در شغل فعلی
• یادگیری از دیگر افراد (مانند مدیر مستقیم، یک مربی یا متخصص)
• یادگیری از طریق گذراندن دوره‌های آموزشی

 

مرحله چهارم

برای تعهد خود به توسعه فردی، زمان و بودجه به آن اختصاص دهید. با در نظر گرفتن بودجه‌ای متناسب و همچنین در نظر گرفتن زمان مشخص برای آن، خود را به‌طور کامل به فرآیند توسعه فردی متعهد کنید. 

مرحله پنجم

در مورد IDP با مدیر مستقیم خود گفت‌وگو کنید. اگر چه معمولاً در تهیه برنامه‌های توسعه فردی مدیران همیشه ایفای نقش می‌کنند، با این وجود بهتر است قبل از شروع مسیر اجرای IDP از مدیر خود بازخوردها و نظرات نهایی وی را دریافت کنید.

مرحله ششم

IDP را اجرا و پیگیری کنید، در مورد آنچه آموخته‌اید، تعمق کنید. طرح توسعه فردی را همیشه در مقابل خود و در دسترس داشته باشید. در کنار تمامی اقداماتی که انجام می‌شود علامت بزنید و به این ترتیب این برنامه را به‌طور مستمر تحت پیگیری و اجرای خود داشته باشید. ضمناً تعمق در این نکته نیز مهم است که در هر قسمت از IDP خود چه یادگیری‌هایی داشته‌اید.

 

در پایان به یاد داشته باشید که هرگز ارزیابی میزان رشد خود را در فرآیند توسعه فراموش نکنید. بررسی و ارزیابی مداوم و مستمر موجب توفیق بهتر شما در فرآیند توسعه فردی خواهد شد.

البته ذکر این نکته را فراموش نکنید که همواره واقع بین باشید…بارها دیده شده که وقتی سمت مدیریت بخشی از سازمان به فردی داده می شود، حس خود برتر بینی شخص مانع شکل گیری صحیح فرآیند توسعه فردی شده و نه تنها بهبودی در آن بخش از سازمان رخ نداده بلکه شاهد افت شدید نیز شده اند (نویسنده خود شاهد موارد بسیاری از این خودبرتر بینی مخرب در ساختار استارتاپ های بعضاً بزرگ بوده و تأثیر مخرب آن را مشاهده نموده است.پس لطفاً این توصیه را جدی بگیرید)

 

پیشنهاد آیفوبلی : 

مسیر شغلی (Career Path)

۵ نکته کلیدی برای برقراری ارتباط قوی

۶ نکته در روش های ارزیابی عملکرد در سال ۲۰۱۹

0

دیدگاه شما

12 − 11 =

بدون دیدگاه