۱۸ راهکار برای تأثیرگذاری بیشتر در محیط کار

18 راهکار برای تأثیرگذاری بیشتر در محیط کار

در محیط کاری تنها داشتن ایده های خوب و تازه کافی نیست و قدرت تأثیرگذاری می تواند مکمل آن باشد. اگر ایده های تازه ای در کار دارید، باید بتوانید بر هم تیمی های خود و مدیران و سرپرستان تأثیر بگذارید تا ایده شما دیده شود. بنابراین لازم است بر روی مهارت متقاعد کردن خود بیشترین تمرین را کنید. برای اینکار 18 راهکار را در این مقاله بررسی می کنیم:

1 . مخاطبان خود را بشناسید

هرچه بتوانید اطلاعات بیشتری درباره روحیه افرادی که قرار است بر آنها تأثیر بگذارید، بدست آورید، می توانید قدرت خود را بیشتر کنید. سعی کنید آنها را بشناسید و درکشان کنید.

2 . مخاطبانتان را دوست بدارید

کریس سنت هیلر Chris St. Hilaire در کتاب خود می نویسد: “اگر می خواهید تأثیرگذار باشید، مخاطبانتان باید شما را دوست داشته باشند و به پیامی که در حرف هایتان هست نیز به همان اندازه باور داشته باشند”. برای اینکه افراد شما را دوست داشته باشند، باید رفتاری متقابل از خود نشان دهید. آنها را بشناسید و سعی کنید دوستشان داشته باشید.

3 . احساس امنیت و پذیرش ایجاد کنید

برای اینکه بتوانید روی افراد تأثیر بگذارید، باید در کلام، گفتار و رفتار احساس امنیت و پذیرش ایجاد کنید. شرایط را بسنجید و ببینید چه نوع مکالمه ای برای شروع می تواند ارتباط بهتری با افراد برقرار کند. گاهی لازم است زمینه سازی کنید و یا حتی ابراز همدردی کنید تا افراد احساس بهتری نسبت به شما پیدا کنند.

4 . با موارد کلی موافقت کنید

همه برای اهداف مشخصی تلاش می کنند. پس موافقت خود را با کلیت موضوع نشان دهید. اما ایده های خود را برای پیشروی به سمت هدف ابراز کنید. گاهی پیش می آید که افراد کلیت مطلب را فراموش کرده و راه را گم می کنند. بنابراین کلیت ها را بپذیرید تا هدف اصلی نادیده گرفته نشود.

5 . یک نیاز طرح کنید

ایجاد نیاز می توانید برای دیگران چالش برانگیز باشد. وقتی افراد را به چالش کشیدید می توانید راهکار را هم ارائه کنید. بنابراین به عنوان کسی که موضوع را حل کرده شناخته می شود و می توانید از همین مسئله برای تأثیرگذاری خود استفاده کنید. گاهی لازم است با پیچیدگی و طرح یک نیاز راهکارها و ایده های خلاقانه ی خود را مطرح کنید تا بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

6 . هوشیار باشید

هر ارتباطی می تواند بین افراد صدای خاص خود را داشته باشد. گاهی برخی از این مسائل می تواند خوب و برخی دیگر دردسرساز باشد. نسبت به این موارد هوشیار باشید و ارتباطاتی را انتخاب کنید که صدای بهتری بین دیگران داشته باشد.

7 . گاهی لازم است تصویرسازی کنید

گاهی برای آنکه توجه افراد را بیشتر به خود جلب کنید، لازم است همراه خود تصاویر یا نمودارهایی مرتبط داشته باشید. یا اگر تخته ای وجود دارد با رسم شکل منظور خود را بهتر بیان کنید. تصویر می تواند به برقراری ارتباط مخاطب با موضوعی که درباره آن صحبت می کنید کمک کند.

8 . بر پیام خود تمرکز داشته باشید

اگر می خواهید حرفتان تأثیرگذار باشد باید طوری آن را بیان کنید که به راحتی در خاطر مخاطب باقی بماند. برای اینکار اول باید خودتان نسبت به آنچه که می گویید تمرکز کافی را داشته باشید و برای مخاطب کلمات کلیدی در نظر بگیرید و صحبت خود را بر مبنای این کلمات دنبال کنید. به این ترتیب به افراد سرنخ داده اید و آنها را با خود همراه کرده اید.

9 . استایل خود را با افرادی که قرار است رویشان تأثیر بگذارید مطابقت دهید

یادتان باشد، یک قالب غیرانعطاف پذیر نمی تواند یک شخصیت تأثیرگذار باشد. بنابراین بنابر اقتضای محیط و مخاطبان باید بتوانید خودتان را با آنها همراه کنید. در کلام از اصطلاحاتی استفاده کنید که برای مخاطبان خوشایند باشد.

10 . بر نقاط قوت و سودآوری تأکید کنید

وقتی چیز جدیدی را برای افراد توضیح می دهید، آنها نمی پرسند که “قرار است چه کار کنیم؟” اما قطعاً با این سوال روبه رو می شوید: “چرا باید این کار انجام شود و چه نفعی دارد؟” بنابراین خود را برای پاسخگویی به این سوالات آماده کنید و در صحبت های خود پیش از سوالات خودتان هم به نکات قوت حرف های خود تکیه کنید و توضیح دهید که آنچه که بیان می کنید می تواند چه ویژگی های مثبتی داشته باشد.

11 . با حقایق دوست باشید

برای آنکه تأثیرگذار باشید به اغراق کردن نیازی نیست. گفتن حقیقت ها می تواند از شما شخصیت بهتری برای مخاطب بسازد. با حقایق رو به رو شوید و آنها را بپذیرید. اغراق در بیان می تواند منافع افراد را بعداً در خطر بیندازد. اما اگر افراد از همان ابتدا حقایق را بدانند به شما اعتماد بیشتری پیدا می کنند.

12 . از داستان ها و مثال ها برای بیان بهتر استفاده کنید

برای آنکه بتوانید ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار کنید می توانید از داستانها یا مثال های مرتبط با موضوع هم استفاده کنید. این کار یکنواختی کلام را از بین می برد و به ذهن افراد کمی استراحت می دهد تا مجدد بتوانند با تمرکز بهتری صحبت های شما را دنبال کنند.

13 . به مخاطب کمک کنید تا بتواند با حقایق روبه رو شود و در صورت نیاز از آن بگذرد

بیان حقیقت در تأثیرگذاری موثر است اما تمرکز زیادی بر حقایق هم می تواند اثر نامطلوبی بر مخاطب داشته باشد و او را از تصمیم گیری و همراه شدن بترساند و دور کند. بنابراین باید بتوانید با مخاطب در این سفر همراه شوید و به موقع او را از این فضا خارج کنید.

14 . با احساس مخاطب ارتباط برقرار کنید

تنها ذهن مخاطب نیست که تصمیم گیری شما را به عنوان فدری تأثیرگذار بپذیرد یا نه! از نظر احساسی نیز باید مخاطب به این نتیجه برسد. این اتفاق تنها زمانی می افتد که توانسته باشید با احساسات مخاطبان نیز ارتباط برقرار کنید. اشتیاق خود را برای آنچه که بیان می کنید ابراز کنید تا مخاطب هم برای شنیدن و دنبال کردن آن انگیزه پیدا کند. از اهمیت کاری که می کنید صحبت کنید تا مخاطب بداند دارید درباره ی مطلب ارزشمندی صحبت می کنید.

15 . سوال بپرسید

بهترین راه برای ایجاد یک مکالمه دو طرفه طرح سوالاتی به جا و به موقع است تا افراد اولاً دوباره تمرکز خود را به موضوع بدست آورند همچنین گفتگویی دو طرفه شکل بگیرد. با طرح سوال و پاسخ ها از وضعیت پیشرفت و تأثیرگذاری حرف هایتان می توانید اطلاعاتی کسب کنید و ادامه ی صحبت را به سمتی پیش ببرید که مخاطب بهتر بتواند همراه شما شود.

16 . خوب گوش بدهید و شنونده ای فعال باشید

گوش دادن موثر باعث می شود تا قدرت متقاعدکنندگی شما افزایش پیدا کند. در شنیده هایتان اطلاعات مناسبی برای هدایت گفتگو وجود دارد. برای اینکه مخاطب احساس بهتری داشته باشد، شنونده ای فعال باشید. ( برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله ی “چگونه شنونده ای فعال باشیم” بخوانید)

17 . از ایده های سایرین استقبال کنید

اگر قرار است تأثیرگذار باشید، باید نشان دهید که به دیگران نیز اهمیت می دهید و برای ایده ها ارزش قائلید. با روی باز صحبت های دیگران را بشنوید و سعی کنید این دیدگاه ها را درک کنید.

18 . اگر راهکاری به ذهنتان می رسید ارائه کنید

اگر می خواهید بر دیگران تأثیرگذار باشید به دنبال ارائه راهکار و پیشنهاد برای رفع مشکلات باشید. از این فرصت ها می توانید برای نشان دادن خود استفاده کنید. پس نسبت به اتفاقات اطراف خود بی تفاوت نباشید و اگر کاری از دستتان بر می آید انجام دهید.

 

پیشنهاد آیفوبلی :

چرا احترام به حقوق کارمندان منجر به پیشرفت کسب و کار میشود؟!

0

دیدگاه شما

4 × سه =

بدون دیدگاه