۱۰ اشتباه رایج هنگام استخدام

CPXEN44VPVCCLEI63HTQRKM4GU - 10 اشتباه رایج هنگام استخدام

استخدام افراد مناسب و با تخصص مرتبط برای سمت شغلی می­تواند دنیایی از موفقیت در کسب و کارتان را به همراه داشته باشد. بسیاری از صاحبان کسب و کارها در هنگام استخدام به برخی مسائل توجه لازم را نداشته و یا بیش از حد در موارد دیگری ریزبین می ­شوند. همین امر باعث اشتباهات رایجی موقع استخدام می­گردد که در ادامه 10 مورد از رایج­ ترین اشتباهات را با هم بررسی خواهیم کرد.

  1. پذیرفتن تمام اطلاعات درج شده در رزومه بدون صحت سنجی: مهم نیست که داخل رزومه­ افراد چه چیزهایی نوشته شده است، مهم این است که بتوانید تأییدیه­ ای مبنی بر صحت اطلاعات درج شده در روزمه از مرجع معتبری بگیرید. با توجه به پیشرفت های عصر ارتباطات، حتی اگر فردی که درخواست استخدام به شما داده در رزومه­ خود اطلاعات تماس محل کار قبلی یا محل تحصیل و … را درج نکرده باشد، به راحتی با جستجو در اینترنت می­توانید اطلاعات لازم را برای چک کردن مندرجات رزومه بدست آورید. پس اگر رزومه و مصاحبه شخصی برای شما قابل تأمل و بررسی جهت استخدام شد، بهتر است اطلاعات درج شده در رزومه صحت­ سنجی شود.
  2. تحت تاثیر مدارج عالی تحصیلی قرار گرفتن: برای اینکه فرد بتواند در سازمان وظایف خود را به درستی انجام دهد، داشتن دانش و مهارت مرتبط با موقعیت شغلی امری ضروریست. بالا بودن مدرک تحصیلی یک فرد الزامی بر داشتن دانش و مهارت کافی نیست! ممکن است فردی مدرک دکترا داشته باشد اما در عمل نتواند دانش خود را حین انجام کار استفاده کند. بهتر است علاوه بر مدرک تحصیلی به عقبه­ موفقیت شخص بیشتر توجه شود.
  3. نداشتن یک برنامه­ بلندمدت: استخدام افراد برای رفع نیازهای فعلی سازمان، می­ تواند موقتاً حجم کارهای شما را کم کند. اما استخدام این افراد باید چگونه انجام شود؟! آیا باید به سرعت یک نیرو با حداقل توانایی­ های لازم جذب شود؟! سازمان باید برای هر موقعیت خالی شغلی، یک مسیر شغلی و یک برنامه ­ریزی در نظر بگیرد. بنابراین در برنامه ­ریزی شغلی باید تمامی مواردی که منجر به بهبود عملکرد کارمند جدید می­شود در نظر گرفته شود و در مسیر شغلی که نگاهی آینده­ نگرانه برای موقعیت فرد در سازمان است، طرح کلی دیده شود.
  4. دادن تعهدی که امکان تحقق آنها وجود ندارد: دادن وعده­ هایی که غیرقابل تحقق است و یا در زمانی که اعلام کردید قابل دستیابی نیست، می­تواند در آینده­ نه چندان دور برای سازمان گران تمام شود. حتی در هنگام مصاحبه فردی که رو به ­روی شما قرار گرفته ممکن است در همان ابتدا نیز متوجه وعده­ های غیرقابل تحقق شما بشود. ممکن است شما او را استخدام کنید و او از همان ابتدا نسبت به شما بی­ اعتماد خواهد بود و یا او جذب کسب و کار شما نشود اما اگر به عنوان یک مشتری به او نگاه کنیم، از کسب و کار شما تجربه­ بدی پیدا کرده و نامتان برای اون خراب شده است. پرسنل مجموعه نیز باتوجه به مفاد قرارداد و وعده­ های شما برای خود برنامه ­ریزی می­کنند. حال اگر وعده ­های سازمان، محقق نشود، کارمندان نسبت به کار دلسرد و به مجموعه بی­ اعتماد خواهند شد. کارمندی که به سازمان بی اعتماد شده و انگیزه­ کارکردن ندارد، کیفیت کار خود را پایین هم خواهد آورد و این امر ضربه­ بدی به مجموعه می­زند. خصوصاً در کسب و کارهایی که کارمند مستقیماً با مشتری در ارتباط است، پایین آمدن کیفیت کاری کارمند شما بر اعتماد مشتری و تجربه مشتری نیز لطمه می­زند.
  5. استخدام برخی افراد بنابر توصیه­ های سایرین یا دلایلی خارج از حیطه کاری: یکی از بزرگترین اشتباه­ های رایج، استخدام بر اساس روابط است. همچنین ممکن است در مراحل استخدام و مصاحبه شما تحت تاثیر برخورد شخص قرار گرفته و تصمیم بگیرید او را استخدام کنید. در صورتی که تمرکز باید بر روی انتخاب بهترین و شایسته ­ترین شخص باشد.
  6. پایین بودن کیفیت مصاحبه: نوع مذاکره و صحبت در جلسه­ مصاحبه و سوالات مطرح شده اهمیت بالایی دارد. یک مصاحبه­ استاندارد می­تواند خیلی از جنبه­ های پنهان اخلاق و روحیات یک فرد را به شما به عنوان کسی که مسئول مصاحبه هستید نشان دهد.
  7. انتخاب کردن فرد نا مناسب با شرایط کاری و فرهنگی مجموعه: در اکثر مشاغل نیاز به برقراری ارتباط بین دپارتمان­ ها و کارکنان وجود دارد. اگر فردی که استخدام شده با شرایط محیط کاری شما سازگار نباشد، مشکلات و تبعات دیگری برای مجموعه پیش خواهد آمد.
  8. ارائه نکردن مفاد قرارداد و یا خود قرارداد: در قرارداد تمام موارد مرتبط با حقوق و مزایا شامل پاداش و اضافه کار، زمان شروع به کار و پایان قرارداد و … ذکر می ­شود. فردی که می­خواهد در مجموعه شما مشغول به کار شود، باید جزئیات قرارداد و تعهد کاری خود به مجموعه را بداند. خصوصا شرکت­ هایی که در مفاد قراردادشان بند عدم افشای اطلاعات (NDA) نیز دارند در همان ابتدا شخص متقاضی کار باید بندهای این نوع قرارداد را بداند.
  9. نداشتن آمادگی کافی: اگر برای مصاحبه و بررسی روزمه ها آمادگی لازم را نداشته باشید، پیش آمدن تمامی اشتباهات رایج دور از ذهن نخواهد بود. پس خود شخصی که قرار است با افراد مصاحبه کند و یا حتی قبل ­تر از این مرحله، کسی که قرار است رزومه­ های ارسال شده را بررسی کند، نیاز به یک سری آموزش­ های اولیه دارد. مصاحبه کننده باید علاوه بر طرح سوالات درست و استاندارد و تحلیل پاسخ­ ها آمادگی کافی برای پاسخ دادن به سوالات احتمالی افراد را داشته باشد. آشنایی کامل با اهداف و وظایف مجموعه نیز از دیگر الزامات دانسته های فرد مصاحبه کننده است.
  10. انتظار بیش از حد داشتن: با توجه به موقعیت شغلی باید لیست قابل قبولی از دانش و مهارت­ های مورد نیاز تدارک ببینید، که البته با حقوق و مزایای دریافتی نیز متناسب باشد. شما نمی­توانید انتظار داشته باشید که فردی با رزومه­ کاری بسیار قوی با حقوق و مزایای کم در یک موقعیت شغلی پایین با شما همکاری کند. در این صورت با توجه به سایر شرایط فعلی مجموعه سطح انتظارات خود را نیز متعادل کنید.

به این ترتیب 10 مورد اشتباهات رایجی که در هنگام مصاحبه استخدام از جانب کسب و کارها رخ می­دهد را بررسی کردیم. بهتر است برای مصاحبه فردی که بیشترین تسلط را بر فنون مذاکره و مهارت­ های مصاحبه دارد، عهده ­دار این مسئولیت باشد.

 

پیشنهاد آیفوبلی :

قرارداد عدم افشای اطلاعات (NDA) چیست؟

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

ده + یازده =

بدون دیدگاه