چند راهکار برای ترک عادت چک کردن لحظه به لحظه تلفن همراه

چند راهکار برای ترک عادت چک کردن لحظه به لحظه تلفن همراه

تلفن های همراه در حال حاضر به جزیی جدا نشدنی از زندگی بیشتر افراد تبدیل شده است. اولین چیزی که صبح ها چک می شود و آخرین چیزی که پیش از خواب در دستان اغلب ماست، تلفن همراه است. به مرور عادت چک کردن تلفن همراه از فرصت های بیکاری به هر لحظه ی ممکن پیش روی کرده است. هنگام رانندگی، پشت چراغ قرمز یا ترافیک، در آرایشگاه، فرودگاه، ایستگاه اتوبوس و مترو، در جلسات و هر جایی که امکان استفاده از آن وجود داشته باشد، افراد مشغول چک کردن آن هستند.

در مطالعه ای که توسط Asurion انجام شده است آمده که حدود 23% افراد گوشی تلفن همراه خود را حتی در سرویس بهداشتی نیز با خود برده و چک می کنند. در تحقیقات دیگری بر جامعه آمریکا در سال 2019 نشان داده که بزرگسالان به طور میانگین حدود 3 ساعت و 43 دقیقه زمان برای چک کردن تلفن همراه خود صرف می کنند. برای اولین بار در آمریکا مدت زمان استفاده از تلفن همراه بیشتر از مدت زمانی که افراد به تماشای تلویزیون می پردازند، شده است.

آیا شما هم از دور ماندن از گوشی خود احساس بدی پیدا می کنید؟ فاصله گرفتن از تلفن همراه می تواند عادت های زندگی سالم را به ما بازگرداند. بنابراین لازم است سعی کنید زمان استفاده خود از آن را کاهش دهید. در این مقاله با چند راهکار برای استفاده کمتر از تلفن همراه آشنا خواهیم شد.

1 . آتش را باید با خود آتش بسوزانید.

این جمله دقیقاً چه معنایی دارد؟ اگر بخواهید عادت چک کردن مداوم تلفن همراه خود را ترک کنید، می توانید از خود آن برای این کار استفاده کنید. برای محدود کردن مدت زمان استفاده تان از تلفن همراه، برنامه های مختلفی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. برنامه ی Space یکی از آن موارد است که در آن می توانید اهداف روزانه خود را درج کنید و میزان پیشرفت روزانه تان را در آن ببینید. برنامه ی دیگری به نام QualityTime وجود دارد که با استفاده از یک جدول زمانبندی به شما میزان فعالیت هایتان در روز را نشان می دهد. این داشبورد به شما نشان می دهد که چقدر به استفاده از تلفن همراه وابسته اید و چقدر به کارهای روزانه تان رسیدگی می کنید.

2 . تلفن همراه را از اتاق خوابتان بیرون بیندازید.

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد بیرون انداختن تلفن همراه از اتاق خواب یک ایده ی بسیار خوب است.

  1. استفاده از تلفن همراه از یک ساعت قبل از خواب، کیفیت خواب را به شدت پایین آورده و می تواند باعث بی خوابی شود.
  2. در دسترس بودن تلفن همراه در اتاق خواب باعث می شود که هربار از خواب به هر دلیلی بیدار می شوید به آن سربزنید و بازهم در روند خوابتان اختلالات دیگری ایجاد شود.
  3. نبودن تلفن همراه در اتاق خواب باعث می شود که به جای چک کردن اول صبح آن، عادت خوبی را جایگزین این کار کنید.
  4. ساعت زنگ دار برای بیدار شدن از هشدار تلفن همراه بهتر است.

 بازهم دلایل دیگری وجود دارد که بهتر است تلفن همراه در اتاق نباشد اما این موارد جز مهم ترین آنها به شمار می رود.

3 . از برنامه های مسدود کننده استفاده کنید.

برای اینکار می توانید از برنامه های مسدود کننده تلفن خود استفاده کرده و یا به طور کل آن را در طول ساعاتی از روز خاموش کنید و در جای دیگری قرار دهید. به مرور این کار به یک عادت تبدیل شده و دیگر نیازی نیست که حتماً آن را خاموش کنید و یا از برنامه های مسدود کننده استفاده کنید.

4 . نوتیفیکیشن های خود را خاموش کنید.

حتی زمانی که شما حواستان به تلفن نیست، صدای نوتیفیکیشن ها شما را به سمت تلفن همراه فرا می خواند. بنابراین بهترین کار این است که تمام نوتیفیکیشن های برنامه های غیر ضروری مثل شبکه های اجتماعی و… را خاموش کنید که صدای آن نتواند توجه شما را به خود جلب کند. برای این کار وقتی بگذارید و تمام نوتیفیکیشن ها را خاموش کنید و پس از این هر برنامه ای که نصب می کنید، در همان ابتدا این کار را انجام دهید.

برنامه های غیرضروری و آنهایی که بیشتر حواستان را پرت می کند را پاک کنید. مثلاً اگر زمان زیادی برای اینستاگرام می گذارید برای مدتی که می خواهید عادت چک کردن تلفن همراه را ترک کنید بهتر است این برنامه ها را در صورت امکان حتی پاک کنید.

5 . سم زدایی کنید.

شاید این جمله برایتان خنده دار بنظر برسد. اما چک کردن زیاد تلفن همراه خود نوعی اعتیاد به حساب می آید و برای درمان هر نوع اعتیادی برنامه سم زدایی لازم است. در دوره ای که می خواهید تلفن همراه خود را کنار بگذارید ممکن است در ابتدا دچار استرس و فشار شوید. برای رفع این موارد می توانید ارتباط خود را با طبیعت و تعاملات اجتماعی (خارج از فضای شبکه های اجتماعی و دیدن خانواده و دوستان) افزایش دهید. می توانید برای این کار یک برنامه ریزی انجام دهید:

  • روز اول: تلفن همراه خود را از اتاق خواب بیرون بگذارید. یک ساعت زنگ دار بخرید. صدای هشدار ساعت را آنقدر بلند کنید که بتوانید به راحتی بشنوید. این کار را به مدت حداقل یک هفته به طور مداوم انجام دهید.
  • روز دوم: یک جای مشخص برای قرار دادن تلفن خود در خانه انتخاب کنید و آن را همیشه همان جا بگذارید به جای اینکه در هر جای ممکن آن را همراه خود ببرید.
  • روز سوم: ایمیل های کاری خود را از روی تلفن خود بردارید و به همکاران خود نیز این مورد را اطلاع دهید تا در صورت نیاز راه دیگری را جایگزین کارهای ضروری کنید.
  • روز چهارم: اگر از خانه برای خرید یا غذا خوردن یا کارهای کوچک که واقعاً نیازی به همراه بردن تلفن ندارد، خارج می شوید، تلفن همراهتان را با خود نبرید.
  • روز پنجم: در اکثر مواقع از روز که به تلفن همراهتان نیاز ندارید آن را در حالت Airplane Mode قرار دهید و تنها زمانی که واقعاً به آن نیاز دارید از این حالت خارج کنید.
  • روز ششم و هفتم: به این ترتیب اگر توانسته باشید موارد فوق را پشت سر بگذارید، تا حد بسیار زیادی این عادت در شما کاهش یافته است. حالا زمان آن رسیده که گوشی خود را از حدود ساعت 7 شب چهارشنبه عصر تا 8 صبح روز شنبه خاموش کرده به طور کامل کنار بگذارید (درصورتی که بازه ی زمانی تعطیلات کاری شما از چهارشنبه شب تا شنبه صبح باشد).

تکنولوژی از بین نمی رود و از زندگی شما دور نمی شود. این به خود شما بستگی دارد که تحت فرمان و کنترل آن زندگی کنید و یا خودتان کنترل کننده ی زندگی و میزان استفاده از تکنولوژی باشد.

 

0

دیدگاه شما

یک × سه =

بدون دیدگاه