تکنیک RIA – مقابله با ترس

Copy of Instagram Made with PosterMyWallFILEminimizer - تکنیک RIA - مقابله با ترس

 از ویژگی‌های منفی موجود در انسان‌ها ترس است که در برخی موارد می‌تواند نتایج زیان باری را در پی داشته باشد. یکی از اساسی ترین دلایل ترس، حفاظت از انسان است، ترس وجود دارد تا شما را از آنچه به شما ضرر می‌رساند دور نگه دارد.

اما هر نوع ترسی مفید نیست و باعث دوری شما از ضرر نمی شود. تکنیک RIA یک تکنیک مفید برای مقابله با ترس در این مواقع است.

RIA مخفف سه کلمه Recognize, Identify, Address است. یعنی تشخیص، شناسایی و آدرس (آدرس یابی)

۱-تشخیص دادن

اولین مرحله این است که آن را تشخیص دهید. احساسات خود را بررسی کنید ترس شما چگونه بروز کرده است؟ آیا ضربان قلب شما سریع است؟ آیا شما احساس گرم شدن یا عرق کردن می‌کنید؟ آیا دهان شما خشک است یا احساس ناراحتی گوارشی دارید؟ این‌ها همه علائم موجود به واکنش در مقابل یک ترس هستند. شما با پاسخ دادن به این سوالات می‌توانید به راحتی گام اول را بگذرانید. و با این کار بدانید که هنگام ترس در بدن شما چه اتفاقی می‌افتد.

۲-شناسایی کردن

در این مرحله شما باید ترس خود را مورد بررسی قرار دهید و ببینید که آیا ترس شما واقعی است یا داستانی؟ آیا ترس شما از واقعیت سرچشمه می‌گیرد یا از آنچه درون ذهن شما می‌گذرد و حاصل دیدن یک فیلم ژانر وحشت است.

شما می‌توانید در این مرحله برای جلوگیری از توجیه کردن خود از یک نفر متخصص مشورت بگیرید و ترس خود را با او مطرح کنید تا کشف کنید که ترس شما از کدام نوع است.

 

۳-آدرس یابی

آخرین مرحله از تکنیک RIA به آدرس یابی ختم می‌شود. اگر به خوبی توانسته باشید مراحل یک و دو را گذرانده باشید و آن‌ها را انجام داده باشید. در این مرحله وقت آن رسیده است که دلیل ترس خود را پیدا کنید.

اگر ترس شما واقعی باشد، واضح است که شما برای نجات جان خود از آن ترسیده‌اید و هیچ مشکلی در آن نیست. اما اگر ترس شما یک ترس داستانی باشد حالا باید با آن مقابله کنید. و برای اینکار پیشنهاد ما این است که از استراتژی زیر استفاده کنید.

 

استراتژی مقابله با ترس

حالا که با کمک تکنیک RIA ترس خود را به خوبی شناسایی کرده و آن را ریشه یابی کردید،‌ وقت آن رسیده است که با آن مقابله کنید. در این مرحله برای رسیدن به ریشه‌ی ترس خود شما باید به گذشته فکر کنید و با ترس خود مواجه شوید.

برای اینکه در هنگام مواجه شدن با ترس خود آرامش خود را حفظ کنید ریتم نفس کشیدن خود را تنظیم کنید، به طوریکه برای ۴ ثانیه نفس خود را حبس کنید و برای ۴ ثانیه نفس بکشید و این کار را تکرار کنید. بهتر است در مواجه با ترس خود ، اگر شدت آن زیاد است از یک شریک کمک بگیرید تا در کنار شما باشد تا احساس ناامنی زیادی نداشته باشید.

 

فرض کنید ترس شما از خراب شدن سخنرانی ای است که قرار است داشته باشید. بدترین اتفاقی که ممکن است رخ دهد را در خاطر آورید و با آن مواجه شوید، خیلی راحت متوجه می‌شوید که آنقدر‌ها که فکر می‌کنید هم بد نیست. اگر ترستان از نرسیدن به موقع به یک پروژه بزرگ است، تمام آنچه می‌بایست انجام شود را لیست کنید و آنچه می‌تواند اتفاق بیفتد را شناسایی کرده و لیست کنید. حالا برای مشکلات احتمالی یک راه حل ارائه دهید. علاوه بر این شما با کمک این لیست می‌توانید به کلیت کاری که دارید اشراف پیدا کنید و کارهایی را که می‌توانید به دیگران موکول کنید را شناسایی کنید و این کار را انجام دهید.

 

پیشنهاد آیفوبلی : 

استرس چیست؟

0

دیدگاه شما

20 − هفده =

بدون دیدگاه