۷ راهکار مقابله با اضطراب در محل کار

7 راهکار مقابله با اضطراب در محل کار

برای مقابله با اضطراب و استرس بهترین راه، روبه رو شدن با آن است. پس بیاید با استرس های خوب رو به رو شویم. برخی از کارها مثل فکر کردن، دوش گرفتن، تماشای فیلم مورد علاقه، باشگاه رفتن یا نوشیدن یک لیوان دم نوش ممکن است برای لحظاتی از فشار استرس و اضطراب وارد شده بهتان کم کند، اما درمان رفع آن نیست و بعد از مدتی دوباره احساس بد بر ما غلبه می کند.

بنابراین چگونه می توان با استرس و اضطراب سرکار روبه رو شد؟! در جواب به این سوال در این مقاله 7 راهکار مقابله با فشار استرس در محل کار را باهم بررسی می کنیم:

1 . زمان استراحت جهت کاهش فشار برای خود درنظر بگیرید.

اگر در سیستم کاری شما این امکان وجود دارد که زمان های استراحت خود را خرد کرده و در ازای هر یک ساعت 5 دقیقه از آن استفاده کنید، حتما از این راهکار استفاده کنید. این نکته را Gloria Mitchell کوچ و مربی عملکرد پیشنهاد می دهد. همچنین در ادامه اضافه می کند که در این زمان 5 دقیقه ای می توان با نفس عمیق کشیدن و کشش بدن و یا استفاده از حرکات کششی که می توان در محدوده پشت میز انجام داد بدن را ریلکس کرد. به این ترتیب بعد از این 5 دقیقه مجدد کار خود را دنبال کنید.

2 . تماشا یا بوکردن یا لمس گیاهانی که در محل کار دارید و یا نگاه کردن منظره بیرون از پنجره.

دکتر  John La Puma متخصص طب داخلی معتقد است، اکثر محیط های کاری خصوصاً کارخانه ها فضای مناسبی از نظر داشتن گیاه و بوی مطبوع ندارند. شاید این نظر کمی عجیب بنظر برسد اما تحقیقات علمی نشان داده که وجود گیاه خصوصاً گیاهان معطری که خواص آرام بخشی دارند، می تواند کارایی افراد را بالا برده و از میزان استرس آنها بکاهد. بنابراین اگر خود مجموعه برای این کار اقدامی نکرده است، در صورت امکان خودتان گیاهی را به میز کارتان اضافه کنید. تماشا یا بو کردن یا لمس گیاه می تواند از استرس شما بکاهد. اما اگر قرار دادن گلدان نیز برایتان مقدور نیست، می توانید از پنجره برای لحظاتی بیرون را تماشا کنید.

3 . یک میان وعده یا نوشیدنی سالم میل کنید.

Gloria Mitchell در این زمینه می گوید: گرسنگی و کم آبی در بدن نقش بزرگی در تحریک و تشدید استرس دارد. بنابراین زمانی که احساس تنش و استرس می کنید، از خود بپرسید که آیا گرسنه یا تشنه اید؟ بعد از آن بهتر است یک نوشیدنی یا میان وعده ای سالم میل کنید.

4 . پوستری از طبیعت در نظر خود داشته باشید.

تصویر یک منظره ی زیبا روی میز یا پس زمینه ی تصویر کامپیوترتان می تواند در کاهش استرس به شما کمک کند. تحقیقات علمی نشان داده که روند درمان و بهبودی بیمارانی که این تصاویر را می بینند، بهتر از سایر بیماران پیش می رود. بنابراین استفاده از تصاویر طبیعت می تواند احساس بهتری را هم در شما و هم در همکارانتان بوجود آورد.

5 . از زمان استراحت ناهار خود استفاده کنید.

اگر می توانید از مجموعه خارج شوید، زمانی که استرس و فشار زیادی را متحمل شدید، پیاده روی کنید یا کتاب بخوانید. حتی روی گوشی تلفن همراه خود می توانید یک برنامه ی کمدی تماشا کنید. هدف اصلی این کار فاصله گرفتن از فضای و میز کارتان است تا مجدد احساس بهتری پیدا کنید.

6 . به صداهای آرام بخش طبیعت گوش دهید.

وجود صدای طبیعت در پس زمینه ی محیط کاری می تواند استرس افراد را کاهش دهد. اما امکان این کار در هر محیط کاری وجود ندارد. بنابراین وقتی خود را در حالت استرس و اضطراب می بینید می توانید برای دقایقی به صدای طبیعت گوش دهید. در اینترنت این صداها به راهی قابل دسترسی خواهد بود و انواع گوناگونی از آن را می توان یافت. این صداها می تواند فشار خون، ضربان قلب و کورتیزول را کاهش داده و از فشاری که به شما وارد شده بکاهد.

7 . در زمان استراحت خود تمام اعلان ها را خاموش کنید.

John La Puma  معتقد است که در زمان استراحت و زمانی که فشار مضاعفی به شما وارد شده بهتر است تمام اعلان های ایمیل ها و بخشنامه ها را خاموش کنید تا بتوانید کمی خود را آرام کنید. این کار به شما امکان این را می دهد که کمی خود را از فشار موجود دور کرده و قوای خود را بدست آورید. اما یادتان باشد که وقتی دوباره به کار بازگشتید تمام آنها را مجدد روشن کنید تا از کارهای خود عقب نمانید.

به این ترتیب با موارد ساده ای که در بالا گفته شد می توانید تا حد قابل توجهی از استرس خود کاسته و با تمرکزی بیشتر کار خود را دنبال کنید.

پیشنهاد آیفوبلی:

6 نشانه ی اثر استرس کار بر زندگی شخصی

۱۸ راهکار برای تأثیرگذاری بیشتر در محیط کار

0

دیدگاه شما

20 + 18 =

بدون دیدگاه