نرخ تبدیل سرنخ فروش به مشتری

نرخ تبدیل سرنخ فروش به مشتری

با توجه به اهمیت بحث مدیریت ارتباط با مشتریان و گستردگی این حوزه، تاکنون شاخص های مختلفی را مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله می خواهیم نرخ تبدیل سرنخ به مشتری را معرفی کنیم. در ابتدا لازم است با مفهوم سرنخ یا Lead آشنا شویم.

تعریف کلی سرنخ Lead

سرنخ فروش، یک مخاطب بالقوه است که می تواند فرد یا سازمانی باشد که علاقه مند یا نیازمند کالا یا خدمت شماست. سرنخ ها معمولاً از طریق ارجاع مشتری موجود یا از طریق پاسخ مستقیم مخاطب به تبلیغات و یا کمپین های بازاریابی به دست می‌آید.

نرخ تبدیل سرنخ فروش Lead Convertion Rate

این شاخص مقدار سرنخ فروش بعد از عبور از قیف فروش و بازاریابی را نشان می دهد. یعنی از تعداد نفرات وارد شده به قیف فروش چه تعداد به مشتری و مشتری وفادار و… تبدیل شده اند. این شاخص می تواند فعالیت های تیم بازاریابی و فروش را به خوبی مورد بررسی قرار دهد.

نحوه محاسبه نرخ تبدیل سرنخ فروش به مشتری

برای اینکه بتوانید این شاخص را بدست آورید، باید در ابتدا مشخص کنید که به دنبال بررسی چه سرنخی هستید و چه اقداماتی صورت گرفته که می خواهید اثر آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. فرض کنید به تازگی یک سمیناری را برای معرفی کار خود ترتیب داده اید و تعداد مشخصی در آن شرکت کرده اند. حال می خواهید ببینید که فیدبک این کار چطور بوده و نرخ تبدیل شرکت کنندگان به ثبت نام کنندگان در دوره های آموزشی شما به چه صورت انجام گرفته است.

زمانی که به وضوح مشخص کردید که تبدیل دقیقاً چه موردی بوده، حالا می توانید با استفاده از فرمول زیر نرخ تبدیل را بدست آورید:

 

Convertion Rate - نرخ تبدیل سرنخ فروش به مشتری

 

مزایا و معایب نرخ تبدیل

مزایا: 

با پیگیری این شاخص می توانید کیفیت سرنخ های فروش، عمکلرد وب سایت و برنامه های وب خود را ارزیابی کنید. درک این موضوع که چه میزان از کاربران شما اهداف کسب و کار شما را به انجام می رسانند، به شما این امکان را می دهد تا موفقیت سایت یا برنامه خود را اندازه بگیرید و تلاش هایی را برای بهبود نقاط ضعف انجام دهید.

معایب:

از آنجایی که این شاخص تنها یک عدد کلی است، فقط دیدی کلی از وضعیت کسب و کار به شما ارائه می دهد، لذا بهتر است این شاخص را در کنار دیگر شاخص های بازاریابی ارزیابی کنید تا بتوانید با دید بهتری تصمیم گیری کنید.

این شاخص در استارتاپ ها بسیار مهم تلقی شده و به همراه ROI یا نرخ بازگشت سرمایه باید به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد. زیرا هزینه هایی که در استارتاپ می شود باید توجیه اقتصادی داشته باشد. از طرفی اتلاف هزینه می تواند استارتاپ را تا مرز شکست پیش ببرد.

پیشنهاد آیفوبلی:

شاخص های کلیدی عملکرد KPIs در مدیریت ارتباط با مشتری CRM

راز وفاداری مشتری چیست؟

0

دیدگاه شما

یازده − پنج =

بدون دیدگاه