مزایا و خطرات ادغام بانک ها

مزایا و خطرات ادغام بانک ها

با توجه به اخبار و تغییرات اقتصادی اخیر کشور، زمزمه هایی درباره ادغام بانک ها به گوش می رسد. اما این کار چه اثراتی می تواند بر مشتریان بگذارد؟ مشتریان در واکنش به این فرآیند چه کاری باید انجام دهند و احساسشان به طور کلی درباره ادغام چه خواهد بود؟

در دنیای بانکداری، ادغام چند بانک و یا خرید بانک های دیگر فرصتی برای رسیدن به اهداف و افزایش سرعت عملیات و فعالیت در حوزه های بیشتر صنعت، تجارت و بازار به حساب می آید. اما گاهی هم ادغام بانک ها به خاطر نجات بانک های کوچک تر و جلوگیری از ورشکستگی اتفاق می افتد.

ادغام چند بانک با یکدیگر در درجه اول برای مشتری این سوال را ایجاد می کند که اصلاً چرا این اتفاق افتاده است؟ آیا باید نگران سپرده خود در بانک باشد؟ از طرفی ذهن مشتری را به سمت طرح ها و پیشنهادهای بهتر برای سپرده گذاری در بانک جدید نیز می برد!  همچنین انتظارات مشتری بالاتر می رود. اگر قبلاً در بانک کوچکتر پروسه انجام کارها زمان بیشتری صرف می کرده الان در فرآیند ادغام انتظار دارند کارها به روش های بهتری انجام شود.

مزایای ادغام بانک ها و درآمدها

  • گسترش بانک

باتوجه به اینکه هر بانک مشتریانی از قبل داشته ادغام می تواند مشتریان را در یک جا گرد هم آورد بنابراین تجمیع سرمایه می تواند روند سرمایه گذاری بانک را بهبود بخشد. همچنین این افزایش سرمایه شرایط را برای پیشنهادات دیگری در زمینه های وام و تسهیلات برای مشتریان ایجاد می کند و باعث جذب مشتریان جدید نیز می شود. تعداد شعب و امکان در دسترس بودن برای مشتریان نیز بیشتر از قبل می شود. بنابراین بانک ادغام می تواند اهداف بیشتری را در مدت زمان کمتر نسبت به قبل در پیش گرفته و به آن برسد.

  • افزایش کارایی

در فرآیند ادغام معمولاً تجدید نظری بر ارزیابی عملکرد و تعداد نفرات مجموعه جدید می شود. بنابراین انتظار می رود با این کار کارایی مجموعه افزایش پیدا کند. علاوه براین زیرساخت های کلی عملیات های بانکی، مدیریت ریسک، حسابداری، فناوری اطلاعات و نرم افزار و اتوماسیون جدید نیز دچار تغییراتی روبه بهبود عملکرد خواهند شد.

  • برطرف شدن گپ های موجود

ادغام می تواند گپ هایی که در فرآیندها، ارائه خدمات، بازاریابی و تکنولوژی و … وجود دارد را پر کند. عموماً قالب کلی دانش و مهارت بانک ها فرق چندانی با یکدیگر ندارند اما در موارد جزئی تر ادغام می تواند باعث همپوشانی کاستی های موجود در هریک از بانک های مستقل قبلی شود.

  • بهبود تیم ها و به روز شدن اطلاعات

با ادغام چند بانک تیم ها نیز می توانند بهبود پیدا کنند. افزایش کارایی و بهبود تیم ها هم مستقیماً بر پیشرفت اهداف کلی مجموعه اثر گذار است. همچنین تخصص های مختلف می تواند ایده های بهتری را برای بانک ادغام فراهم کند.

خطرات ادغام بانک ها

هر طرحی مزایا و خطراتی را در پیش دارد. تا الان با مزایای کلی این طرح آشنا شدیم. ادغام چند مجموعه باهم همواره یک سری خطرات کلی را نیز به دنبال خواهد داشت:

  • عدم هماهنگی کافی فرهنگ مجموعه ها

چند مجموعه با چند فرهنگ مختلف و سیاست های متفاوت قرار است باهم و در کنار هم یک هدف واحد را دنبال کنند. همین امر می تواند در ابتدا مشکلات و خطراتی را به دنبال داشته باشد. درست است که ساختار کلی سازمان ها باهم یکسانند اما رفتارها و برخوردهای تیم های یکسان در هر مجموعه قطعاً تفاوت هایی با یکدیگر دارند. که همین تفاوت ها می تواند بعداً برای بانک ادغام مشکل ساز باشد.

  • کاهش فضای رقابتی

عملاً با ادغام چند بانک، تعداد رقبا کم شده و فضای رقابتی کم رنگ تر از قبل می شود. بعد از ادغام منابع یکسان شده و دیگر ممکن است مثل قبل حس رقابت وجود نداشته باشد. و فکر اینکه مشتریان هم از این به بعد گزینه های کمتری برای انتخاب دارند، می تواند تفکر رو به بهبود را کمی تحت الشعاع قرار دهد.

  • احساس و انتظارات مشتری

مشتریان به دلایلی بانک های قبل از ادغام را انتخاب کرده اند. حال اینکار در درجه ی اول برایشان یک سوال بزرگ ایجاد می کند! “چرا بانکی که انتخاب کرده بودم با چند بانک دیگر ادغام شده است؟” همچنین شاید مشتری به سایر بانک هایی که در کنار بانک خودش ادغام شده اعتماد کافی نداشته باشد. بنابراین ممکن است مشتری تصمیم به خروج سپرده ی خود از بانک ادغام را بگیرد.

  • سازگاری و ریسک پذیری

در سیاست های کلی هم بانک ها می توانند با یکدیگر متفاوت باشند. ریسک پذیری یکی دیگر از مواردی است که می تواند برای بانک ادغام مشکل ساز باشد. ممکن است یکی از بانک ها با سرمایه گذاری های ریسک پذیر کاملاً مخالف بوده و قبل از ادغام نیز در این زمینه ها فعالیتی نداشته باشد و نتواند با شرایط فعلی نیز سازگاری کافی را پیدا کند.

 

با مطالعه موارد بالا می توان ریسک و خطرات و مزایای کلی ادغام بانک ها را متوجه شد. برای آنکه ادغامی صورت بگیرد، باید از قبل مطالعات و بررسی های مختلفی بر روی سیاست های کلی، رفتار سازمانی، چارت سازمان، عملکرد مدیران ارشد و میان رده، عملکرد تیم های مختلف و… انجام داد تا خطرات احتمالی را به حداقل رساند.

 

پیشنهاد آیفوبلی :

سیستم بانکداری متمرکز و مزایای آن برای مشتری و بانک

0

دیدگاه شما

1 × 4 =

بدون دیدگاه