چگونه مشتریان می توانند بازاریاب کسب و کار شما باشند؟

چگونه مشتریان می توانند بازاریاب کسب و کار شما باشند؟

برای اینکه یک کسب و کار بتواند رشد سریعی را داشته باشد و از طرف دیگر بتواند سهم بیشتری در بازار بدست آورد، باید سه مورد کلی را در نظر داشته باشد: بازاریابی اجتماعی، تجربی و اینفلوئنسری!

قبل از آنکه رسانه های اجتماعی بوجود بیایند، برند یا نام تجاری هر کسب و کار حرف اول را در بازاریابی می زد. بیلبوردها کارایی بیشتر داشت و مختصات محدوده خود را در بر می گرفت. اما در حال حاضر وقتی پستی در شبکه های اجتماعی قرار می گیرد، محدودیت جغرافیایی چندانی ندارد. در صورتیکه استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند همانند یک شمشیر دو لبه عمل کند. زیرا در این فضا واکنش های مختلفی از مشتریان می تواند در دسترس عموم کاربران قرار بگیرد.

امروزه برندها می توانند با استفاده از شبکه های اجتماعی برای برند خود بهتر از قبل تبلیغ کنند. اگرچه در این فضا نمی توان از بیان نظرات منفی چندان اجتناب کرد اما می توان مشتریان را به سمتی هدایت کرد تا علاوه بر خرید و تبدیل شدن به مشتری وفادار، در بازاریابی محصول یا خدمتتان نیز به شما کمک کنند. در این مقاله 4 تکنیک کلی برای این کار را باهم مرور می کنیم:

1 . اولویت بندی ارزش آفرینی و اعتبار برای برند

برای برندها، ارزش و اعتبار اولویتی مهم تلقی می شود. این تفکر در گروه سنی بین 30 تا 40 سال بیشتر دیده می شوند. به طور مثال آنها معتقدند صرف هزینه برای تولید محصول ارگانیک و طبیعی بهتر از هزینه کردن روی بسته بندی محصول است و برای برند می تواند اعتبار و ارزش بیشتری به همراه داشته باشد. در صورتی که مشتریان و رفتار و تجربه ی آنها نشان می دهد که علاوه بر کیفیت محصول به بسته بندی نیز اهمیت می دهند. پس باید دیدگاه های لازم برای اعتبار برند را اولویت بندی کرد و گاهاً تغییر داد. زیرا این مشتری است که بسیاری از تصمیم گیری های کسب و کارها را شکل می دهند. اگر مشتری از ارائه محصول شما راضی باشد، آن را به سایرین توصیه می کند.

2 . به کارگیری گروهی از اینفلوئنسرها

محصول شما باید به نحوی به مشتری معرفی شود. این معرفی می تواند از طریق یک تبلیغ تلویزیونی یا بیلبوردها یا پست های خودتان در شبکه های اجتماعی و … صورت پذیرد. اما اگر همین تبلیغات به نحوی ساده تر و کم هزینه تر از طریق اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی انجام شود، برای مجموعه هزینه های کمتری را به دنبال خواهد داشت. امروزه بسیاری از کسب و کارها بودجه و هزینه مشخصی را برای این کار کنار گذاشته اند. اثر اینفلوئنسرها در بخش های مختلف می تواند متفاوت باشد. یکی از این شاخه ها محصولات آرایشی و بهداشتی است که ایفلوئنسرها توانستند در زمینه بازاریابی این بخش تأثیرات چشم گیری بگذارند. بنابراین متناسب با فعالیت برند خود می توانید از اینفلوئنسرهای فعال در همان زمینه ها استفاده کنید. در نظر داشته باشید که باید KPI مناسب برای عملکرد اینفلوئنسرها در نظر بگیرید تا هزینه ها به درستی صرف شوند.

3 . اعطای ستاره یا نشان در ازای خرید

در دنیای کسب و کاری امروزی دادن اشانتیون هایی مثل خودکار با نام مجموعه و ماگ و … که مشتری آن را همراه خود جایی ببرد و نام شما در مکان های دیگری هم به چشم افراد دیگر بخورد، گذشته است. می توانید با ایجاد باشگاه مشتریان یا دادن نشان به مشتری در ازای خرید و در نهایت اعطای پاداش در ازای تعداد مشخصی از آنها افراد را به خرید بیشتر ترغیب کنید. این کار به نحوی بازاریابی با کمک ابزار گیمیفیکیشن به حساب می آید و شما مشتری را وارد بازی دریافت نشان کرده اید. به این ترتیب اگر این تجربه برای مشتری خوشایند باشد، برند شما را به سایرین نیز توصیه می کند.

4 . فرهنگ اشتراک گذاری را ترویج دهید

اگر می خواهید مشتریان و مخاطبان را به بازاریابان خود تبدیل کنید، باید بتوانید این افراد را با شبکه های اجتماعی خود درگیر کرده و فرهنگ اشتراک گذاری پست ها را در آنها جا بیندازید. تولید محتوای قوی می تواند خود نقش به سزایی در مشارکت مشتریان در اشتراک گذاری پست داشته باشد. بنابراین محتوایی که تهیه می کنید، باید براساس سلیقه ی مشتریان تولید شود. همچنین در ازای این مشارکت برای مشتریان پاداشی در نظر بگیرید. یکی از ساده ترین روشی هایی که بسیاری از کسب و کارها از آن در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، تگ کردن دوستان دیگر زیر پست ها و فالوکردن پیج های دیگر است. در پست ها عموماً جایزه ای قرار داده می شود و بین کامنت های گذاشته شده قرعه کشی انجام می شود. با اینکه در حال حاضر هنوز هم از این روش برای جذب مخاطب بیشتر استفاده می شود، اما به مرور برای کاربران خسته کننده و آزاردهنده خواهد شد. فرض کنید هرروز چندین نفر از دوستانتان شما را زیر پست های مختلف منشن کنند. بنابراین اگر می خواهید فرهنگ به اشتراک گذاری را شکل دهید، به روش های خلاقانه ی بهتری فکر کنید که در عین حال که باعث جذب مخاطب می شود، برای کاربران ایجاد مزاحمت هم نکند.

با بررسی 4 موردی که گفته شد می توان هزینه های بازاریابی را تا حد قابل قبولی کاهش داد و از مشتریان به عنوان بازاریابان کسب و کارتان استفاده کرد.

 

پیشنهاد آیفوبلی :

۸ راه برای بهبود استراتژی تجربه مشتری

تعریف استراتژی تجربه مشتری

۴ گام برای بهینه سازی تجربه مشتری به وسیله فرهنگ سازی

0

دیدگاه شما

12 − هشت =

بدون دیدگاه