جذب مخاطب در شبکه های اجتماعی

social media absorption - جذب مخاطب در شبکه های اجتماعی

در کنار سایت هایی که باز می کنید یا در خود شبکه های اجتماعی، آگهی های وسوسه کننده ی جذب فالوور یا مخاطب بیشتر را قطعاً دیده اید. اما آیا کارکرد دقیق این موارد را می دانید؟ آیا می توان به این تبلیغات برای جذب بیشتر مخاطب اعتماد کرد؟ در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری به شما در این زمینه ارائه کنیم.

وضعیت فعلی شبکه های اجتماعی

در حال حاضر اغلب کسب و کارها در شبکه های اجتماعی عضو بوده و بخشی از فعالیت های بازاریابی خود را در این فضا انجام می دهند. اما بازاریابی در این شبکه تا زمانی که صفحات تعداد قابل قبولی دنبال کننده و عضو نداشته باشد، نمی تواند چندان تأثیر قابل قبولی داشته باشد. شاید در اکانت شخصی خود در شبکه های اجتماعی روزانه با درخواست های دنبال کردن بسیاری مواجه شده باشید. این درخواست ها از کجا می آیند و اصلا این افراد چه کسانی هستند؟ با افزایش جو اینفلوئنسری در شبکه های مجازی بسیاری از افراد به دنبال این موردند تا با بدست آوردن تعداد قابل قبولی مخاطب، محصولات سایرین را به عنوان یک اینفلوئنسر تبلیغ کنند و از این راه برای خود کسب درآمد کنند. این اکانت ها روزانه با فالو کردن سایر اکانت های دیگر قصد دارند تا درواقع خود را در معرض دید دیگران قرار دهند و به نحوی غیر مستقیم آنها را به دنبال کردن صفحه ی خود ترغیب کنند. یک سری از این اکانتها این کار را به صورت دستی دنبال می کنند و گروهی دیگر از بات ها استفاده می کنند.

بات ها در شبکه های اجتماعی 

بسیاری از اکانت های تجاری و اکانت های معمولی برای مدیریت صفحه ی خود از بات ها استفاده می کنند. در واقع بات ها با در اختیار قرار دادن یک سری امکانات جانبی بیشتر، کار ادمین را برای گرداندن صفحه آسانتر می کند. مثلاً در برخی از بات های اینستاگرامی، امکان زمانبندی برای انتشار پست ها وجود دارد. یا بنابر جامعه آماری دلخواهی که خود انتخاب می کنید بات اقدام به جذب دنبال کننده می کند. این بات ها براساس یک سری تنظیمات که در پنل مدیریتی در اختیار کاربر قرار می دهد، می تواند به دنبال افراد خاصی مثل دنبال کنندگان صفحات خاص، ساکن های خاص، مرد یا زن، گروه سنی مشخص و… برود و به آنها درخواست فالو کردن بدهد. به این ترتیب برای اکانت نوتیفیکیشن می رود و فرد با مراجعه به صفحه ممکن است شما را فالوو کند. البته لازم است این نکته را متذکر شوم که عملکرد بات های موجود در بازار می تواند از این مواردی که گفته شد گاهاً بیشتر یا کمتر باشد.

چرا با وجود تعداد دنبال کنندگان زیاد بازهم صفحات کارایی کافی را ندارند؟

در حال حاضر بسیاری از صفحه ها در شبکه های اجتماعی دنبال کنندگان زیادی دارند اما بازدهی کافی از این میزان دنبال کننده مشاهده نمی شود. پس علت این امر چیست؟ یکی از مواردی که از دید بسیاری از کسب و کارها و افرادی که می خواهد به صورت بلاگر یا اینفلوئنسر فعالیت کنند باز می ماند، وجود تعداد زیاد بات ها در این شبکه هاست. درحال حاضر آنچه که افراد بیشتر به آن توجه دارند کمیت است و فکر می کنند هرچه تعداد دنبال کننده ها بیشتر باشد کارایی پیجش بیشتر است. در صورتی که در واقعیت اینطور نیست. درصد قابل توجهی از دنبال کننده ها بات ها هستند. همچنین باید بدانید که این بات ها قابلیت لایک کردن و کامنت گذاشتن هم دارند. این مسئله را می توان در پیج های مختلف به وضوح دید که یک سری فالور ثابت و لایک کننده ی ثابت در تمام این پیج ها تکرر می شوند. حال تصور کنید که شما به عنوان یک کسب و کار تبلیغات خود را به این صفحات سپرده اید که اغلب دنبال کننده هایشان بات ها هستند. مسلماً نتیجه ی قابل قبولی نمی گیرید. پس اگر قرار است یا خودتان از شبکه های اجتماعی به عنوان بلاگر یا اینفلوئنسر کسب درآمد کنید و یا از این افراد برای تبلیغات استفاده کنید، بهتر است اکانت های واقعی را با تولید محتوای مطابق سلیقه مخاطب به صفحه خود جذب کنید. به مرور دنبال کننده های واقعی شما را به سایر دوستان خود نیز معرفی می کنند و در یک روند طبیعی مخاطب واقعی بدست خواهید آورد.

استفاده از بات ها خوب است یا بد؟

در نهایت شاید به این فکر کنید که آیا بات ها می توانند مفید باشند یا خیر؟ برخی از بات ها به شما امکاناتی مثل زمانبندی انتشار پست، فالو کردن افراد براساس هشتگ ها و اکتیو بودن اکانتها می دهد. اما در کنار تمام این مسائل و با وجود اینکه بات ها فالوور هایی را به سمت پیج شما جذب می کنند، اما درصد قابل توجهی از آنها بازهم اکانتهای غیر واقعی و بات هستند. بهترین راه برای جذب مخاطب واقعی تولید محتوای قوی و مطابق با سلیقه مشتری است که شما به دنبال آنها هستید. در صورتی که در زمینه ی بازاریابی در شبکه های اجتماعی سوالی دارید یا مشاوره می خواهید تا مسیر بهتری پیش روی شما باشد، می توانید از قسمت “مشاوره” در سایت با تیم آیفوبل در ارتباط باشید.

 

پیشنهاد آیفوبلی :

Business Account اینستاگرام و کسب و کار

ترفندهای اینستاگرامی

0

دیدگاه شما

دو × دو =

بدون دیدگاه