چگونه محصول خود را قیمت گذاری کنیم؟

how to price a product - چگونه محصول خود را قیمت گذاری کنیم؟

برای آنکه بتوانید محصول خود را قیمت گذاری کنید، لازم است موارد مختلفی را در نظر بگیرید. و صرفاً محاسبه هزینه های تولید و یا اضافه کردن نرخ اجناس نمی تواند بهترین راهکار برای قیمت گذاری باشد. در این مقاله باهم مواردی که لازم است برای قیمت گذاری مد نظر قرار دهید را بررسی می کنیم.

قیمت گذاری محصول خود را فقط بر اساس هزینه های مصرفی بررسی نکنید!

پرفسور اریک دولانسکی استاد دانشگاه بروک در این باره می گوید: مطمئن شوید مشتری چقدر حاضر است برای محصول شما پول پرداخت کند. کم بودن هزینه بسیار مهم است و اینکه محصول یا خدمات شما ارزش این میزان هزینه را داشته باشد.

دولانسکی معتقد است کارآفرینان باید بیشتر متوجه این موضوع باشند که چقدر مشتری برای محصول شما ارزش قائل است و تشخیص دهند که خدمات و قیمت گذاری آنها بر اساس قیمت گذاری مبتنی بر ارزش باشد.

5 استراتژی متداول قیمت گذاری

قیمت گذاری یک محصول یکی از مهمترین جنبه های استراتژی بازاریابی است و شامل 5 استراتژی می شود:

  1. افزایش نرخ قیمت – به سادگی هزینه های خود را محاسبه کرده و نرخ اجناس را افزایش دهید.
  2. قیمت های رقابتی – قیمت را بر اساس آنچه در بازار رقابتی هزینه می شود تنظیم کنید.
  3. قیمت گذاری مبتنی بر ارزش – تنظیم قیمت بر اساس اینکه چقدر مشتری باور دارد که محصول شما با ارزش است.
  4. کم کردن قیمت –کاهش و افزایش قیمت بر اساس میزان تکامل محصول در بازار
  5. قیمت گذاری نفوذی – تعیین قیمت پایین برای ورود به بازار رقابتی و افزایش آن بعد از ورود به بازار

چگونه می توان به قیمت مبتنی بر ارزش رسید؟

دولانسکی مشاوره زیر را برای کارآفرینانی توصیه می کند که می خواهند قیمت گذاری مبتنی بر ارزش را تعیین کنند.

  • یک محصول را انتخاب کنید که قابل مقایسه با شما باشد و اطلاعاتی را بدست آورید که موجب پرداخت مشتری می گردد.
  • راه هایی را بیابید که محصول شما را متفاوت از محصول رقبا کند.
  • بر روی تمام این تفاوت ها ارزش های مالی قرار دهید، هر چیزی را که در مورد محصول شما مثبت است اضافه کنید و نکات منفی را حذف کنید تا حدود قیمتی محصول شما بدست آید.
  • اطمینان حاصل کنید که ارزش مشتری بالاتر از هزینه های شما است.
  • با مشتریان خود صحبت کنید تا به آنان نشان دهید که چرا قیمت شما قابل پذیرش است.
  • اگر یک بازار ثابت وجود دارد، انتظار مشتریان از قیمت شما در تعیین محدوده قیمت فعلی به شما کمک خواهدکرد.

” هنوز هم باید اطمینان حاصل کنید که ارزش مشتری بالاتر از هزینه های شما است. در غیر این صورت با هر محصولی که می فروشید، پول از دست خواهید داد.”

قیمت گذاری مبتنی بر ارزش(برای کسب وکارهای مختلف):

دولانسکی می گوید که کارآفرینان اغلب از قیمت گذاری مبتنی بر هزینه استفاده می کنند، زیرا این شیوه قیمت گذاری آسان تر است. همچنین ممکن است قیمت رقبای خود را کپی کنند، که این کار ایده آل نیست ولی بهتر از قیمت گذاری بدون فکر و بررسی است.

در جهان ایده آل، تمام کارآفرینان باید از قیمت گذاری مبتنی بر ارزش استفاده کنند. اما کارآفرینانی که خدمات یا محصول و کالایی را می فروشند (برای مثال انبارداری یا تیشرت سفید ساده) بیشتر احتمال دارد که در هزینه های کم و قیمت پایین با هم رقابت کنند.

برای کارآفرینان ارائه محصولاتی که در بازار قرار دارند (برای مثال کالاهای صنعتی، محصولاتی با تکنولوژی بالا یا خدمات منحصر به فرد) قیمت گذاری مبتنی بر ارزش به بهتر شدن ارزش خدمات ارائه شده کمک می کند.

3 روش قیمت گذاری مبتنی بر ارزش که می تواند یک مزیت برای شما باشد:

در قیمت گذاری مبتنی بر ارزش، انتقال ارزش به مشتری در درجه اول بر اساس این است که چگونه به نیازها و خواسته های هر مشتری پاسخ داده می شود. دولانسکی می گوید یک شرکت می تواند مزایای رقبای خود را در موارد زیر بررسی کند:

  1. قیمت ارائه شده مناسب تر از دیدگاه مشتری است.
  2. قیمت گذاری مبتنی بر ارزش به شما این امکان را می دهد که سودآور باشید، به این معنی که شما می توانید منابع بیشتری کسب کنید و کسب و کارتان را افزایش دهید.
  3. هنگامی که یک قیمت کار نمی کند، پاسخ فقط این نیست که قیمت را پایین بیاوریم، بلکه با تعیین ارزش مشتری شرایط بهتر می شود. این بدین معنی است که باید محصول بهتری مناسب با بازار تولید شود.

قیمت گذاری باید مطابق با بازار هدف شما باشد.

بطور خلاصه قیمت گذاری یکی از مهمترین جنبه های استراتژی بازارست، که شامل ارتقاء نیز می شود. دولانسکی می گوید: مهم این است که وقتی قیمت خود را در نظر می گیرید، باید بدانید که این قیمت برای خودتان نیست بلکه برای بازار هدفتان است که همان مشتری ها هستند.

تمام استراتژی های قیمت گذاری شمشیر دو لبه اند. باید بررسی کنید که چه چیز جذب مشتریان را خاموش خواهد کرد. متوجه باشید که شما نمی توانید هه چیز را به همه مردم بدهید. اما به یاد داشته باشید که شما مشتری ای را می خواهید که محصول شما را بخرد. به همین دلیل است که شما باید از استراتژی مناسبی برای بازار هدف خود استفاده کنید.

 

پیشنهاد آیفوبلی :

تئوری دم دراز

 

 

0

دیدگاه شما

13 − چهار =

بدون دیدگاه