بازاریابی عملکردی یا Performance Marketing چیست؟

بازاریابی عملکردی یا Performance Marketing چیست؟

امروزه کسب و کارها به دنبال روش هایی از بازاریابی اند که با صرف هزینه و زمان کمتر بتوانند بیشتر بازدهی را برای خود بدست آورند. در حال حاضر روش های بازاریابی نیز روز به روز تغییر کرده و به سمت پاسخ به نیاز کسب و کارها می رود. در این مقاله قصد داریم تا بازاریابی عملکردی را معرفی کنیم.

بازاریابی عملکردی یا Performance Marketing چیست؟

همانطور که در تعاریف روش های ارزیابی عملکردی خواندید، هر آنچه که قابل اندازه گیری باشد، قابل مدیریت است. در بازاریابی عملکردی یا پرفورمنس مارکتینگ نیز قضیه همین طور است. بازاریابی عملکردی نوعی از تبلیغات است که با به کارگیری تمام راه های بازاریابی آنلاین بر پایه تأثیرگذاری بر رشد کسب و کارها و بازگشت سرمایه پایه ریزی شده است. به این ترتیب برندها در ازای نتایج قابل اندازه گیری از تبلیغات هزینه پرداخت می کنند.

بنابراین با استفاده از این روش بازاریابی می توان بر روش های تبلیغات نظارت بیشتری داشت. زیرا میزان بازدهی آنها به راحتی قابل اندازه گیری و کنترل است. 

گاهی این نوع از بازاریابی صرفاً برای اطلاع رسانی انجام می شود و در اغلب موارد برای هدایت مشتری به سمت خرید و اقدام لازم برنامه ریزی می شود. در نهایت نتایج بدست آمده نشان می دهد که آیا این راهکار برای بازاریابی به خوبی عمل کرده است یا خیر.

” در بازاریابی عملکردی یا پرفورمنس مارکتینگ اگر تبلیغ یا اکشنی قابل اندازه گیری و گزارش گیری نباشد، اصلاً نباید وجود داشته باشد.” 

بهینه سازی و آنالیز، عناصر اصلی کمپین های دیجیتال مارکتینگ بوده و در رویکرد پرفورمنس هزینه و وقت تنها در کانالهایی که بازگشت سرمایه مناسب و هزینه به ازای خرید یا لید پایینی داشته باشند انجام می‌شود.

سی آر ام مارکتینگ CRM Marketing ، افیلیت مارکتینگ Affiliate Marketing ،تبلیغات بنری، شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو از جمله کانال های مناسب برای بازاریابی عملکردی مجموعه می‌باشند.

از تمام روش هایی که نام برده شد باید در دوره های زمانی مشخص (ترجیحاً بازه های زمانی کوتاه) گزارش گیری صورت بگیرد. در صورتی که روش یا برنامه ریزی خاصی سودآوری لازم را نداشته باشد، به سرعت حذف می شود.

مزیت های بازاریابی عملکردی

برای استفاده از هر روش بازاریابی اول باید اهداف مجموعه را با روند روش جدید مقایسه کرد و در صورت وجود تناسب و هماهنگی از آن استفاده کرد. به این ترتیب این روش اگر با کسب و کار شما سازگاری لازم را داشته باشد، می تواند مزیت های زیر را داشته باشد:

  • نظارت و کنترل کافی بر بازدهی تبلیغات و تبلیغ کنندگان
  • حذف یا گسترش تبلیغات در زمان های مناسب 
  • پایین آوردن هزینه های تبلیغات
  • مدیریت زمان و هزینه برای رسیدن به بازدهی بهتر و بیشتر
  • هدف گذاری و بررسی کافی روند تحقق اهداف

در دنیای کسب و کاری امروز که بقای کسب وکارها خصوصاً کسب و کارهای سنتی بر پایه هماهنگی و همراه شدن با روند تغییرات و دنیای دیجیتال است، بازاریابی عملکردی می تواند روش مناسبی برای شروع باشد.

پیشنهاد آیفوبلی:

تئوری دم دراز

رمز موفقیت رولکس

0

دیدگاه شما

شانزده + 12 =

بدون دیدگاه