کاربرد تخفیف در کسب و کارهای نوین

تخفیف

هر یک از ما برای ادامه به زندگی نیاز به تجهیزات، مواد غذایی، پوشاک و موارد دیگر داریم. حال این ملزومات می‌تواند مانند مواد غذایی یا پوشاک از اهمیت بالایی برخوردار باشد یا مانند لوازم سرگرمی و تفریحی و دکوراسیون منزل از اهمیت کمتری بهره ببرد.

فرقی نمی‌کند کدامیک از موارد ذکر شده را اخیراً خریداری کرده باشید، آنچه در هر خرید اهمیت ویژه‌ای دارد بودجه شماست. طبیعتاً با محدود بودن بودجه که رابطه مستقیمی با میزان درآمد دارد و گستردگی خواسته‌ها و نیازهای انسان، نیاز جدیدی به وجود می‌آید که بابت کالا یا خدمات مدنظرمان هزینه کمتری صرف کنیم. این نیاز در میان مردم به‌‌صورت عامیانه «تخفیف» نامیده می‌شود.

نظر کارشناسان اقتصاد در مورد تخفیف چیست؟

متخصصان و کارشناسان اقتصاد، تخفیف را اینگونه معنی می‌کنند که خریدار بتواند با فروشنده به توافق رسیده و قسمتی از بهای کالا را نپردازد. در واقع تخفیف نوعی صرفه‌جویی در هزینه است. برخی از کارشناسان معتقدند که تخفیف مختص افرادی با درآمد کم است. آنها بر این باورند که اقشار کم درآمد جامعه به دنبال خریدی با هزینه کم هستند تا نیازهای خود را برآورده کرده و به زندگی ادامه دهند.

برخی از کارشناسان نیز نظر گروه اول را رد کرده و تخفیف گرفتن در هنگام خرید را ویژگی مشترک میان تمامی انسان‌ها می‌دانند. در نظر آنها گستردگی محصولات در شاخه‌های مختلف باعث شده است خواسته‌ها به نیاز تبدیل شود و کاربران حتی بیشتر از مواد غذایی یا پوشاک برای سرگرمی، دکوراسیون، سفر، وسیله نقلیه و موارد مشابه هزینه کنند.

از نظر گروه دوم، انسان‌ها به این علت به دنبال تخفیف گرفتن در هنگام خرید هستند تا بتوانند با بودجه ی محدود به تمام خواسته‌ها و نیازهایشان برسند یا نیازهای بیشتری را برطرف کنند.

تخفیف و کسب و کارهای نوین

اصولاً با بروز نیازهای مختلف، کسب و کارها نیز شکل می‌گیرند. درواقع کسب و کارها بسیار وابسته به نیازهای انسان هستند. متخصصان کسب و کار و صاحبان مشاغل موفق، همگی بر این باورند که سرمایه‌گذاری زمانی به موفقیت می‌رسد که هدف آن تأمین یک یا چند نیاز است.

در حال حاضر کسب و کارها نیز به سمت در نظر گرفتن تخفیف برای مشتریانشان رفته‌اند یا شرکت‌ها یا وبسایت‌هایی تأسیس شده است که روی تخفیف گروهی یا ارائه کد تخفیف و کوپن تخفیف فعالیت می‌کنند.

تخفیف در مرور زمان

نوع ساده یا اولیه تخفیف گرفتن در هنگام خرید حضوری بوده است، البته تخفیف گروهی نیز قدمت فراوانی دارد و مخصوص خرده فروشی‌ها بود که از سازندگان و کارخانه‌ها تعداد زیادی محصول را با قیمتی کم خریداری کرده و با در نظر گرفتن سود به مردم می‌فروختند.

نوع جدیدی از تخفیف با تأسیس فروشگاه‌های بزرگ شکل گرفت. اصولاً این فروشگاه‌ها محصولات مختلفی را به‌صورت گروهی خریداری کرده و در قفسه‌های فروشگاهشان قرار می‌دهند تا خریداران با حضور در فروشگاه اقدام به خرید کنند. با این حساب، هدف هر فروشگاه بزرگی این است که محصولاتش را تا انتهای سال بفروشد و در سال جدید نیز محصولات به‌روز در قفسه‌هایش قرار دهد، البته مشکلی نیز بر سر راه این فروشگاه‌ها قرار گرفت. برخی از محصولات فروش کمی داشتند و تا انتهای سال امکان فروش کامل آنها وجود نداشت. از طرفی علت اصلی سود فروشگاه‌های بزرگ به دلیل خرید ارزان‌تر با تعداد بیشتر بود و سفارش کالا با تعداد کم ممکن نبود.

انبار فروشگاه می‌بایست از محصولی خالی شود تا امکان سفارش مجدد با تعداد بالا وجود داشته باشد. به همین علت نوع جدیدی از تخفیف پیشنهاد شد. ایده اصلی این بود که فروشگاه بابت خرید گروهی یک محصول، مبلغ مشخصی پرداخت کرده است و اگر تعداد مشخصی از کالا را بفروشد، هزینه اولیه جهت خرید گروهی را به دست می‌آورد. با این حساب، فروش تعداد باقیمانده از کالا، سود فروشگاه محسوب می‌شود؛ برای مثال فرض کنید فروشگاهی در خرید گروهی، ۱۰۰ عدد از محصولی را خریداری کرده و با فروش ۸۰ عدد از آن توانسته هزینه اولیه را بازگرداند. با این حساب سود فروشگاه عبارت است از مبلغ دریافتی جهت فروش ۲۰ دستگاه باقیمانده.

 

پیشنهاد آیفوبلی : 

تجربه مشتریان، اولویتی مهم در دنیای مارکتینگ

0

دیدگاه شما

16 − 9 =

بدون دیدگاه