۵ نکته مهم در اینفلوئنسر مارکتینگ

influencer - 5 نکته مهم در اینفلوئنسر مارکتینگ

این روزها اینفلوئنسر مارکتینگ مورد توجه بسیاری از افراد و کسب و کارها قرار گرفته است. زیرا مردم وقتی طرفدار شخصی هستند، به توصیه های آن فرد اطمینان کرده و گاها سعی می کنند از سبک زندگی او پیروی کنند. حتی برخی از خواننده های جوان و تازه کار نیز برای نشر بیشتر آثار خود از این روش استفاده می کنند. اگر قواعد کلی این روش به درستی پیش برود، می توانید با استفاده از قدرت نفوذ و اثرگذاری اینفلوئنسرها فروش محصول یا خدمات خود را بالا ببرید.

اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟

اینفلوئنسر می تواند یک بازیگر یا هنرمند معروف، متخصص در رشته ای خاص، ورزشکار، یک شخصیت محلی، یا حتی خود شما باشید! در واقع کسی که گروهی از افراد او را می شناسند و قدرت اثر گذاری روی آنها دارد، اینفلوئنسر محسوب می شود. این افراد با استفاده از همین قدرت نفوذ و اثرگذاری بر دیگران، محصول یا خدمت سایرین را به بقیه معرفی و توصیه می کنند.

این روش بنظر ساده می آید. اما تنها زمانی نتیجه ی مطلوب دارد که قاعده مند پیش برود. فارق از اینکه شما در کدام یکی از شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، اسنپ چت، یوتوب و … فعالیت دارید 5 قاعده کلی در این روش وجود دارد که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

  • 1) کاملا صادق و شفاف باشید.

از اینفلوئنسرها بخواهید که صادقانه به مخاطبان خود بگویند که درحال تبلیغ محصول شما هستند. برای اینکار می توانند صادقانه از هشتگ تبلیغات ( #تبلیغات ) استفاده کنند. حتما از شنیدن این جمله تعجب کرده اید. اما علت را در ادامه خواهیم گفت.

یک دلیل مهم برای این توصیه ی به ظاهر عجیب وجود دارد! این نکته را در نظر داشته باشید که مشتریان امروزی بسیار باهوش تر و آگاه تر از مشتریان دوره های گذشته حتی چندسال پیش هستند. اگر پست تبلیغاتی ای  بدون ذکر اینکه واقعا جنبه تبلیغات دارد در معرض نمایش مخاطبان قرار بگیرد، ممکن است مخاطبان کامنت هایی درج کنند که کاملا اثر ضد تبلیغی داشته و کاری که باید اثر مثبت بر کسب و کار شما می گذاشت بر علیه شما به سرانجام برسد. این اتفاق هم برای برند شما و هم برای اینفلوئنسر بدنامی به دنبال خواهد داشت.

در سراسر آمریکا دلیل دومی نیز مطرح می شود! کمیته تجارت فدرال (FTC (Federal Trade Commision  ناظر بر تبلیغات خواهد بود. براساس این قوانین اگر شما محصول یا خدمتی را معرفی کردید، قانونا در برابر ادعاهایی که می کنید مسئول هستید. برای مطالعه قوانین FTC می توانید به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید و یا روی متن کلیک کنید.

  • 2) اجازه دهید اینفلوئنسر به روش خود عمل کند.

همانطور که شما از امکانات و توضیحات محصول یا خدمت خود بیشتر از اینفلوئنسر باخبر هستید،اینفلوئنسر هم بر رفتار و علایق مخاطبان خود بیشتر از شما اطلاعات دارد. برندهای زیادی وجود داشته که خود ویدیو یا پست هایی را طراحی کرده اند و تنها از اینفلوئنسر برای باز نشر آنها استفاده کرده اند. بنظر شما اثر این گونه تبلیغات چگونه بوده است؟! اینکار اثری که می توانست بر مخاطب داشته باشد، را نداشت! پس به اینفلونسرهای خود این اجازه را بدهید که با ادبیات متناسب با مخاطبان خود محصول شما را آن طور که واقعا هست به مخاطبان خود معرفی کنند.

  • 3) تعداد مخاطبان خود را محدود کنید. (یا حتی کاهش دهید)

صرفا توجه به تعداد زیاد فالورهای اینفلوئنسری که انتخاب می کنید، دلیل بر اثرگذاری بیشتر تبلیغ شما نیست! فرض کنید شرکت آیفون جدیدترین تکنولوژی باطری اضافی خود را روانه ی بازار کرده است. در چنین شرایطی به جای استفاده از یک مدل با 3.5 میلیون فالور به عنوان اینفلوئنسر به دنبال میکرواینفلونسرهایی باشید که با وجود اینکه فالورهای کمتری دارند اما مخاطبان آنها اغلب کسانی هستند که این محصول را مورد استفاده قرار می دهند یا علاقه مند به این تیپ کالا هستند.

همچنین این نکته را درنظر داشته باشید که استفاده از میکرواینفلوئنسرها می تواند هزینه های شما را به صورت قابل توجهی پایین بیاورد. پس با پیدا کردن چند میکرو اینفلوئنسر می توانید تاثیر بهتری در این روش ببینید.

  • 4) یک روش مشخص برای سنجش میزان موفقیت آمیز بودن روش خود داشته باشید.

تنها سپردن تبلیغ به اینفلوئنسر و نشستن و تماشا کردن اثر آن فایده ندارد. شما برای تبلیغ با این روش هزینه صرف کرده اید پس باید راهی برای میزان اندازه گیری موفقیت آمیز بودن آن درنظر داشته باشید. در غیر این صورت صرفا دارید منابع مالی خود را بدون بازخورد مناسب در اختیار اینفلوئنسرها قرار می دهید.

امروزه با اینکه اینستاگرام بهترین، رایج ترین و عمومی ترین فضای اینگونه تبلیغات است، اما باید این نکته را افزود که بررسی میزان موفقیت آمیز بودن این روش در اینستاگرام  بسیار سخت است. در پست های اینستاگرام نمی توان لینک قرار داد و تنها جایی که لینک را می توان به اشتراک گذاشت در بیو و دایرکت است. در حالی که در استوری می توان لینک را به اشتراک گذاشت و بررسی کرد که تا چه میزان این کار توانسته اثرگذار باشد.

فرض کنید که در پست یا استوری تبلیغاتی هر اینفلوئنسر شما یک کد تخفیف مشخصی را از طریق اینفلوئنسر به اشتراک بگذارید. به این ترتیب تمام مشتریانی که از طریق بازدید پست یا استوری اینفلوئنسر به سمت شما هدایت شده اند قابل بررسی است. پس اگر فضایی که در آن کار می کنید خود امکانات گزارش گیری ندارد، به دنبال راهکارهایی از این قبیل باشید تا بتوانید رفتار مشتری و اثر اینفلونسرتان را به خوبی رصد کنید.

  • 5) درنظر داشته باشید که تنها یک بار استفاده از این روش کافی نیست.

اگر با یک یا دوبار استفاده از این روش به دنبال دستیابی به نتایج فوری و مطلوب هستید، بهتر است پول و زمان خود را صرف این کار نکنید. اغلب اوقات برای اینکه مشتری تحت تاثیر تبلیغ قرار بگیرد نیاز است اینفلوئنسر چندین راه را امتحان کند. به مرور و رفته رفته مشتریان با این روند ارتباط گرفته و به محصول یا خدمت ارائه شده اطمینان پیدا می کنند. در این زمان مخاطب قصد خرید پیدا خواهد کرد.

پس به یاد داشته باشید که این روش برای نشان دادن اثر خود نیازمند زمان است.

در این مقاله 5 مورد کلی درباره ی اینفلوئنسر مارکتینگ را باهم بررسی کردیم. در نظر داشته باشید که بازاریابی تنها از این روش و استفاده از شبکه های اجتماعی به تنهایی برای کسب و کار شما مفید نیست و در کنار این روش باید بر سایر روش های مارکتینگ نیز اشراف داشته باشید.

 

پیشنهاد آیفوبلی :

(FTC (Federal Trade Commission چیست و در چه حوزه ای فعالیت می کند؟

تئوری دم دراز

 

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

9 − 7 =

بدون دیدگاه