هک رشد و آینده‌ی کسب‌و‌کارهای اینترنتی

هک رشد و آینده‌ی کسب‌و‌کارهای اینترنتی

با توجه به تغییر مدل کسب و کارها و بوجود آمدن استارتاپ های مختلف، ممکن است اصطلاح هک رشد Growth Hacking را شنیده باشید. در مقاله ی هک رشد یا Growth Hacking و هکر رشد پیشتر به تعریف آن پرداخته ایم. در این مقاله می خواهیم آینده کسب و کارهای اینترنتی و هک رشد را مورد بررسی قرار دهیم.

تا پیش از ظهور اینترنت، فرآیند خرید و فروش محصولات از جمله بازاریابی و تبلیغات همگی در بستری فیزیکی و واقعی شکل می گرفت. اما با ورود اینترنت همه چیز تغییر کرده . دیگر برای معرفی یک محصول تا فروش و سایر موارد روش های پیشین چندان بهره وری قبل را ندارد. در واقع می توان گفت اینترنت باعث پیدایش انقلابی در فرآیند توزیع و تبلیغات محصول شد. این رخداد زمینه ای برای شکل گیری هک رشد یا Growth Hacking را فراهم کرد.

شکل گیری هک رشد در نتیجه ی تحولات بوجود آمده توسط اینترنت

اگر بخواهیم تعریفی ساده از هک رشد یا Growth Hacking ارائه کنیم می توان گفت: “هک رشد میانبری از روش های معمول بازاریابی و جلب کاربر است به شیوه هایی سریع تر، کم هزینه تر و کارآمدتر”.

در مفهوم هک رشد باید این نکته را بدانیم که در سال های اخیر محصول نیز از قالب فیزیکی و همیشگی خود درآمده و اکنون بایت‌های نامرئی اطلاعاتی هم در قالب مثلاً یک نرم افزار می تواند یک محصول به حساب بیاید. شما با خرید یک شامپو یا ماشین اتفاق خاص دیگری در فروش خود نخواهید دید. اما مثلاً نرم افزاری که به شما با معرفی دوستانتان استفاده از خدمات رایگان مشخصی را می دهد، این فضا را برای خود فراهم کرده که مشتری با استفاده از خود محصول نه روش های خاص بازاریابی افراد دیگری را به استفاده از آن دعوت کند.

در واقع، لازمه‌ی فهم هک رشد این است که این قابلیت استثنایی را در محصولات ناملموس و اینترنتی درک کرده باشیم: محصولاتی که با استفاده از خودشان و نه با استفاده از یک بنر تبلیغاتی در شلوغ‌ترین نقطه ی شهر، کاربران جدیدی را به خود جذب می کنند. بدون اینکه هزینه چندانی صرف کنند.

در زمانی که اینترنت وجود نداشت، می توان مک دونالد را یکی از شرکت های موفق در زمینه ی تبلیغات دانست. پیشتر درباره نوآوری این شرکت در استفاده از گیمیفیکیشن سال ها پیش از شناخته شدن این روش و همه گیر شدن آن در مقاله ” مک دونالد، شناخته شده ترین برند استفاده کننده از گیمیفیکیشن” خواندیم. اما مک دونالد روش دیگری در تبلیغات خود در سال های پیش از همه گیر شدن اینترنت استفاده کرد که سازکاری شبیه هک رشد در فضای اینترنتی دارد. 

زمانی که بزرگراه های بین ایالتی امریکا در دهه 1950 در حال شکل گیری بود. مک دونالد این فرصت تازه را درک کرد و متوجه شد که بزرگراه های بین ایالتی، کانال های توزیع جدیدی هستند که می توان از طریق آنها مشتری جذب کرد. در واقع خروجی های این بزرگراه ها که مسافران چندین ایالت را در نقطه ای واحد گرد هم می آورد، فضایی فوق العاده مناسب در اختیار مک دونالد می گذاشت که با نصب بنرهای تبلیغاتی خود جمعیت بیشتری از مسافران عبوری را در معرض تبلیغات خود قرار دهد. اینترنت نیز دقیقاً دارای همین نقشه ها و فضاهاست. در واقع در فضای اینترنت امکانات دیگری جایگزین هر یک از موارد تبلیغ مک دونالد شده اند:

  • موتورهای جستجو خصوصاً گوگل حکم بزرگراه ها را دارند و متخصصان سئو بهترین محل نصب تابلوها را با استفاده از ترفندهای خود شناسایی می کنند.
  • جاده های منتهی به سینما و سالن های نمایش جای خود را به یوتوب و برنامه هایی نظیر آپارات داده اند و به راحتی می توان از این فضاها برای معرفی محصول استفاده کرد.
  • خیابان هایی که ما را به خانه های دوستانمان می رساندند امروزه در قالب شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام استفاده می شوند.

هک رشد و آینده کسب و کارهای اینترنتی

هک رشد امروزه گرایش جالبی است که روزنه ای به آینده ی شرکت های مبتنی بر اینترنت می گشاید. همیشه موانعی میان تیم توسعه ی محصول و افراد مسئول جذب کاربران برای محصول، وجود داشته است. به این معنا که کدنویس ها محصول را می ساختند و بازاریابان آن را عرضه می کردند. این روش برای مدتی جواب می داد، اما امروزه آنهایی که مسئول رشد کسب و کار هستند باید بیاموزند که API چیست و آنها که مسئول برنامه‌نویسی هستند، ناچارند به تجربه‌ی مشتری از محصول بیاندیشند. در واقع، این دو دنیای مجزا دارند به هم می آمیزند.

این تبادل حیطه های کاری، دیگر یک بحث منطقی و بدیهی به نظر می رسد. اگر رشد، واقعاً خون موجود در رگ های یک شرکت باشد، پس طبیعتاً باید آن را در تمام تار و پود شرکت تزریق کرد. حتی بخش ارتباط با مشتریان هم باید توسط افرادی اداره شوند که به مفهوم رشد اهمیت می دهند. طراحان یک شرکت نیز باید نیم نگاهی به مفهوم رشد داشته باشند زیرا یک کار هنری صرفاً زیبا به تنهایی جواب نمی دهد و نمی تواند کاربران را جذب کند. آینده ی کسب و کارهای اینترنتی و تیم هایی که در این کسب و کارها فعالیت می کنند، اصلاً شبیه آنچه در گذشته می دیدیم نخواهد بود.

نکته ی دیگری که درباره آینده می توان گفت این است که هک رشد در آینده، به هیچ وجه به استارتاپ ها محدود نخواهد شد و قطعاً این پتانسیل را دارد که در شرکت های بزرگ و تثبیت‌‌شده نیز، نقشی استثنایی ایفا کند. استارتاپ ها به این دلیل از هک رشد استفاده می کنند که منابع مالی محدودی دارند. در واقع هک رشد، چیزی نیست که به صورت کاملاً اختصاصی برای استارتاپ ها ایجاد شده باشد. اگر هک رشد توانسته است در زمان کمبود منابع چنین نقش مثبتی ایفا کند، تصور کنید در شرکت های بزرگ که منابع زیادی دارند چه تأثیر فوق العاده ای به بار می آورد.

پیشنهاد آیفوبلی :

ویژگی های هکر رشد

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

5 × دو =

بدون دیدگاه