۴ شرکت بزرگی که از نورومارکتینگ استفاده می کنند

companies use neuromarketing - 4 شرکت بزرگی که از نورومارکتینگ استفاده می کنند

نورومارکتینگ حاصل ترکیب تحقیقات بازاریابی و مفاهیم کلی علوم اعصاب (Neuroscience) است.این مفهوم جدید در بازاریابی به نوعی می تواند تلفیقی از علوم مدیریت، عصب شناسی، روانشناسی و حتی هنر باشد. در این روش با استفاده از تکنولوژی های نوین مثل تصویربرداری و اسکن مغزی، واکنش های زیستی نسبت به محرک های بازاریابی مورد بررسی قرار می گیرد. در نورومارکتینگ می خواهیم بدانیم که تصمیم گیری افراد که غالباً به صورت ناخودآگاه صورت می گیرد چه رفتار کلی ای دارد.

4 شرکت بزرگ پپسی، دایملر Daimler، کانال آب و هوا و ای-بِی Ebay از نورومارتکتینگ برای گسترش ظرفیت های تبلیغاتی خود استفاده می کنند.

علم اعصاب یا همان نوروساینس Neuroscience به محققان مارکتینگ کمک کرده تا از جنبه ی دیگری بتوانند بر ذهن مشتری اثر بگذارند. نورو مارکتینگ ثابت می کند که هنوز غریزه ی انسان چقدر می تواند بر تصمیم گیری های او اثرگذار باشد و اگر بتوان توجه آن را به درستی به سمت محصول هدایت کرد می توان فروش را بالا برد. مغز شما توسط احساسات انگیزه پیدا می کند، تحریک های حسی را دوست داشته و خودخواه است. بنابراین در نهایت به دنبال پاداشی برای این تحریک می گردد.

برای آنکه بتوانیم مغز را تحت تاثیر قرار دهیم، باید محتوایی مناسب با هدف قراردادن رفتارهای مغزی مخاطبان بوجود بیاوریم. این محتوا باید بتواند بدون آنکه مشتری را آگاه کند بر تصمیم گیری آن اثر بگذارد. در نهایت ناخودآگاه ذهن مشتری تصمیم به خرید آن محصول می گیرد.

علم اعصاب از طرفی زمینه های بیوشیمیایی را برای فرآیندهای تصمیم گیری فراهم می کند و روانشناسی از طرفی دیگر غزایز و رفتارهای و انگیزه های بسیار غریزی را تحریک می کند. از طرفی دیگر پزشکی مدرن موفق شده تا پاسخ مغز به محرک های تبلیغاتی را به داده های بیومتریک ترجمه کند.

به عنوان مثال با اندازه گیری واکنش های ساده و فیزیولوژیکی مثل پاسخ های پوستی، حرکت چشم، و… تبلیغ کنندگان می توانند از این واکنش ها برای درک میزان اثربخشی تبلیغات خود و یا حتی استراتژی های دیگر مرتبط با محصول و بازاریابی استفاده کنند.

علاوه بر این، Neuromarketing از تکنیک های آشنا مانند FMRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی)، (EEG (Electroencephalography و (SST (Topography State State استفاده می کند. این ابزارها به طور سنتی برای تشخیص و درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند، اما در حال حاضر به کمپین های بازاریابی برای تقاضای مصرف کنندگان هم کمک می کنند.

چه کسانی از نورومارکتینگ استفاده می کنند؟

شرکت هایی که طیف وسیعی از محصولات و صنایع مختلف دارند برای معرفی خود از این روش استفاده می کنند. در اینجا نام 4 برند بزرگ را می بینیم که با استفاده از این روش و تمرکز بر طراحی کمپین های بازاریابی توانسته اند موفقیت کسب کنند:

  • پپسی

زنان عموماً توجه شان به بسته بندی معطوف می شود. پپسی با بررسی  پاسخ های بیومتریک، ایده ای برای بسته بندی و تبلیغات مربوط به آن را به کار گرفت.

  • کانال آب و هوا

این منبع برای همه مسائل هواشناسی توانست با موفقیت واکنش های احساسی که بینندگان هنگام تماشای فیلم های تبلیغاتی داشتند، با اندازه گیری واکنش های پوستی، نظارت بر چشم و تکنولوژی EEG  به خوبی بسنجند.

  • Ebay

با استفاده از استراتژی مبتنی بر تست های اندازه گیری فعالیت مغز و پاسخ های احساسی، NeuroFocus، توانست ابعاد هویت نام تجاری خود به خوبی بالابرده و پرچم دار صنعت خود باشد.

  • Daimler

این شرکت خودروسازی به طراحی و کیفیت خوب داخل و خارج محصول خود و زیبایی شناسی مدرن شناخته شده است. این غول صنعت تصمیم گرفت در طراحی جدید خود چراغ ها را بیشتر شبیه انسان طراحی کند. او نتیجه ی این طراحی و میزان برقراری ارتباط مشتری با این طراحی را از طریق نتایج FMRI بدست آورد.

 

 

پشنهاد آیفوبلی:

نورومارکتینگ (بازاریابی عصبی) چیست؟

مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

0

دیدگاه شما

پنج + 8 =

بدون دیدگاه